کد خبر: 1065414
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
حاشیه‌ای بر رقابت دوستانه کشتی ایران و امریکا در بهمن‌ماه
با قطعی شدن رقابت تدارکاتی تیم ملی کشتی آزاد ایران و آمریکا در بهمن ماه در ایالت تگزاس، شمارش معکوس برای مبارزه‌های جذابی مانند یزدانی- تیلور، قاسم پور-کاکس و زارع- استیوسون آغاز شده است.
سعید احمدیان

پنج سال پس از مسابقه دوستانه در میدان تایمز شهر نیویورک، این‌بار آرلینگتون دالاس در ایالت تگزاس در بهمن‌ماه امسال میزبان کشتی‌گیران ایران و امریکا خواهد بود. یک مبارزه دوستانه دیگر که قرار و مدار آن را علیرضا دبیر و بروس بومگارتنر، رؤسای فدراسیون دو کشور در اسلوی نروژ با هم گذاشتند تا پس از مصاف‌های جذاب نمایندگان ایران و امریکا در المپیک و جهانی امسال، چهار ماه دیگر این مبارزه‌ها تکرار شود.
بازخوانی نبرد دوستانه برای حفظ کشتی در المپیک
اواخر سال ۹۴ بود که دعوتنامه فدراسیون امریکا برای یک مسابقه دوستانه با آزادکاران ایران در کارتابل نامه‌های رسول خادم، رئیس وقت فدراسیون کشتی قرار گرفت. بهانه این دعوت هم تلاش برای حفظ کشتی در المپیک بود که آن روز‌ها حرف و حدیث‌هایی درباره بررسی حذف کشتی از المپیک به گوش می‌رسید. در نامه ارسالی امریکایی‌ها آمده بود: «این فرصت بسیار خوبی خواهد بود تا این دو قدرت کشتی (ایران و امریکا)، رویدادی زیبا را برای علاقه‌مندان به کشتی در جهان به یاد «روز کشتی» سال ٢٠١٣ که به منظور حفظ کشتی در المپیک در محل متروی تاریخی شهر نیویورک، رقابتی میان تیم‌های ملی دو کشور صورت گرفت به نمایش بگذارند. این رویداد به‌طور همزمان به ارتقای جایگاه ورزش کشتی در سال المپیک کمک می‌کند و تلاش مداوم کشور‌های صاحب کشتی برای رشد این ورزش باستانی را به کمیته بین‌المللی المپیک نشان می‌دهد.»
۳۰ اردیبهشت سال ۹۵، این مبارزه در چهار وزن جوانان و دو وزن بزرگسالان برگزار شد و خیرالله قهرمانی برابر رقیب خود دیتون فیکس، پیمان بیابانی مقابل مایکل میکی، احمد بذری مقابل مارک هال، میثم مصطفی‌جوکار در کشتی با دان کاکس و پیمان یاراحمدی مقابل جردن باروز امریکایی شکست خوردند و تنها پیروز این میدان مجتبی گلیچ بود که توانست حریف امریکایی خود زاهید والنسیا را شکست دهد.

علیرضا رضایی سخنگوی وقت فدراسیون کشتی پس از پایان این مبارزه در واکنش به شکست ۴ بر یک آزادکاران ایران گفته بود: «حضور در فضای سر باز و میان آسمان خراش‌های میدان تایمز برای اولین بار جو سنگینی را برای کشتی گیران شرکت کننده ایرانی در این مسابقات ایجاد کرده بود که تاکنون تجربه نکردنده بودند.»
دعوت امریکایی‌ها، بله ایرانی‌ها
پنج سال پس از رقابت میدان تایمز قرار است دوباره مسابقه دوستانه کشتی آزاد ایران و امریکا تکرار شود. در جریان مسابقات جهانی نروژ که نیمه اول مهر برگزار شد، علیرضا دبیر و بروس بومگارتنر رؤسای فدراسیون‌های کشتی ایران و امریکا با هم دور یک میز نشستند، دو رئیسی که هر کدام یک‌دو‌جین مدال جهانی و المپیک دارند. دبیر یک طلا و سه نقره جهان و یک طلای المپیک دارد و بومگارتنر هم دو طلا، یک نقره و یک برنز المپیک و سه طلا، سه نقره و سه برنز جهان را. البته بومگارتنر با وجود کارنامه درخشانش در فینال رقابت‌های جهانی ۱۹۸۹ مارتینی سوئیس، مغلوب مرحوم علیرضا سلیمانی چهره پرافتخار کشتی ایران شد.
نشست این دو کشتی‌گیر نامدار دیروز و دو مدیر امروز با پیشنهاد بومگارتنر برای یک مبارزه دوستانه آزادکاران همراه بود و پس از پایان جهانی نروژ، این هفته بود که فدراسیون کشتی امریکا به صورت رسمی خبر از رقابت دوستانه کشتی‌گیران ایران و امریکا در زمستان امسال داد و از پوستر این رقابت رونمایی شد. تاریخ دیدار آزادکاران ایرانی و امریکایی در این پوستر ۱۲ فوریه ۲۰۲۲ (۲۳ بهمن ۱۴۰۰) تعیین شده و در آرلینگتون دالاس ایالت تگزاس برگزار می‌شود.
ریچ بندر، مدیر اجرایی کشتی امریکا گفته است: «کشتی فراتر از سیاست است و هیچ چیز بهتر از این رقابت دوستانه بین کشتی ایران و امریکا نیست. این دو کشور بهترین کشور‌های کشتی آزاد جهان هستند و ما خوشحالیم که تیم امریکا فرصتی پیدا کرده تا با یکی از قوی‌ترین تیم‌های کشتی جهان مبارزه کند.»
سه‌گانه جذاب نبرد تگزاس
در حالی شمارش معکوس برای رقابت آزادکاران ایران و امریکا در تگزاس آغاز شده که این رویارویی در صورت برگزاری می‌تواند چند مبارزه حساس و جذاب داشته باشد. بدون شک نبرد حسن یزدانی و دیوید تیلور در ۸۶ کیلو در صورت قرار گرفتن هر دو ملی‌پوش در ترکیب دو تیم جذاب‌ترین رقابت‌ها این نبرد دوستانه خواهد بود. مبارزه کامران قاسم‌پور و جی دن کاکس در ۹۲ کیلو هم یکی دیگر از مبارزه‌های جالب توجه خواهد بود، به خصوص که کاکس هم پس از شکست مقابل قاسم‌پور در جهانی نروژ مانند تیلور که به یزدانی باخت از کشتی‌گیران کشورمان زخم خورده است.
سومین مبارزه جذاب که از همین الان کری‌خوانی‌های آن شروع شده در سنگین‌وزن و ۱۲۵ کیلو خواهد بود. پس از قطعی شدن مبارزه دوستانه ایران و امریکا، گیبل استیوسون که در المپیک توکیو در وزن ۱۲۵ کیلوگرم با شکست گنو پتریاشویلی در ثانیه آخر قهرمان المپیک شد و به دلیل رفتن به کشتی کج در جهانی نروژ غایب بود، اقدام به کری‌خوانی برای امیرحسین زارع قهرمان سنگین‌وزن جهان کرده و زیر پست خبر برگزاری این نبرد دوستانه کامنت گذاشته است: «به ایران بگویید زارع را بفرستد. من دارم آماده می‌شوم.» دیروز هم امیرحسین زارع، قهرمان جهان در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اینطور پاسخ استیوسون را داد: «پاسخی برای کری‌خوانی کشتی‌گیر امریکایی ندارم، چون قبل از کشتی حرف نمی‌زنم و کری نمی‌خوانم. معمولاً حرف‌هایم را روی تشک می‌زنم.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
0
0
متاسفم که به این سادگی به آمریکائیها ؛ جواب مثبت میدیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار