کد خبر: 1065263
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
نماینده آمریکا در امور ایران طی روز‌های آینده برای رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران به امارات عربی متحده، عربستان سعودی و قطر سفر می‌کند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: در راستای تلاش‌های مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای فضاسازی علیه ایران و مقصر جلوه دادن جمهوری اسلامی برای هرگونه شکست احتمالی در مذاکرات «وین» برای احیای برجام، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران قصد دارد ظرف چند روز آینده برای بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران و طرح‌های جایگزین در صورت شکست مذاکرات وین، به امارات عربی متحده، قطر و عربستان سعودی سفر کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی «المانتیور»، رابرت مالی طی مراسمی در اندیشکده «کارنگی» با لحنی محتاطانه درباره بازگشت دولت بایدن به برجام گفت: «تمامی چیز‌هایی که از شرکای خود می‌شنویم. درباره نگرانی‌هایی که در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دارند، نه تنها تشدید شده است بلکه در نتیجه خروج از برجام ایجاد شده است؛ بنابراین فکر می‌کنیم که بازگشت (به برجام) همچنان بهترین برآیند باشد، اما ما واقع‌بین هستیم».

مقام‌های آمریکایی بار‌ها در مناسبات مختلف با شانه خالی کردن از بار مسئولیت واشنگتن در قبال تعهداتی که باید برای بازگشت به برجام ایفا کند، توپ را به زمین ایران انداخته‌اند و مدام از گزینه‌های جایگزین برای روزی که مذاکرات وین شکست بخورد، صحبت به میان می‌آورند.

همچنین المانیتور در این خصوص گزارش کرد که سفر نماینده آمریکا به منطقه خلیج‌فارس همچنین بر گزینه‌های احتمالی به منظور کنترل برنامه هسته‌ای ایران در صورت عدم دستیابی به توافق در مذاکرات وین، متمرکز خواهد بود.

سفر مالی به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس در شرایطی صورت می‌گیرد که مالی روز گذشته (چهارشنبه) تلاش کرد خط قرمزی بر گزارشات رسانه‌ای بکشد که مدعی بودند بین واشنگتن با همپیمانان منطقه‌ای این کشور به ویژه رژیم صهیونیستی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران اختلاف و شکاف ایجاد شده است.

مالی در این خصوص گفت: «در این نقطه، ما اشتراک عقاید بیشتری پیدا کرده‌ایم. هرچه بیشتر با شرکای خود هماهنگ می‌شویم، اوضاع بهتر می‌شود. زیرا می‌توانیم به صورت واحد و متحد برای حل مشکل مشترک تلاش کنیم».

رابرت مالی همچنین بر حمایت آمریکا از مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی و امارات عربی متحده نیز حمایت کرد و گفت: «ما فکر می‌کنیم که در صورتیکه با تنش‌زدایی همراه باشد، اقدام خوبی است».

ایران و کشور‌های گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین) در سال ۲۰۱۵ به توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) دست پیدا کردند. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند، اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

رژیم صهیونیستی و واشنگتن در ماه‌های گذشته همکاری علیه ایران را در دستور کار قرار داده‌اند به طوریکه اخیراً «ایال حولاتا»، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اواسط مهرماه برای گفتگو با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا به واشنگتن رفت و خواستار تحریم جمهوری اسلامی ایران و بررسی طرح‌های جایگزین در صورت شکست مذاکرات وین شد.

ترامپ و نتانیاهو امیدوار بودند کارزار فشار حداکثری علیه ایران بتواند این کشور را به حضور در پای میز مذاکره برای گفتگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند، اما این کارزار به شکست منجر شد.

این در حالی است که گروه دیگری از تحلیلگران پیش از این اختلافات ابرازشده از سوی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص ایران را بخشی از تقسیم کار میان دو طرف در راستای بازی «پلیس خوب-پلیس بد» برای گرفتن امتیازات حداکثری از ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار