کد خبر: 1065211
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
روند واکسیناسیون علیه کرونا همچنان با قوت ادامه دارد و اکنون شاهد پوشش ۷۵ درصدی نوبت اول و ۳۳ درصدی واکسیناسیون دو دوز واکسن هستیم و آنطور که جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت می‌گوید از اول هفته پیش رو تا یک ماه به احتمال قوی میزان پوشش تزریق دوز نوبت دوم به بالای ۶۰درصد خواهد رسید و این مسئله بخشی از نگرانی‌ها رابرطرف و رسیدن به ایمنی جامعه را تقویت می‌کند
زهرا چیذری

روند واکسیناسیون علیه کرونا همچنان با قوت ادامه دارد و اکنون شاهد پوشش ۷۵ درصدی نوبت اول و ۳۳ درصدی واکسیناسیون دو دوز واکسن هستیم و آنطور که جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت می‌گوید از اول هفته پیش رو تا یک ماه به احتمال قوی میزان پوشش تزریق دوز نوبت دوم به بالای ۶۰درصد خواهد رسید و این مسئله بخشی از نگرانی‌ها رابرطرف و رسیدن به ایمنی جامعه را تقویت می‌کند. از سوی دیگر، اما صدای موج ششم کرونا هم از همین حالا شنیده می‌شود و این مسئله نگرانی‌هایی را در بین مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت ایجاد کرده‌است. طبق توصیه گروه مشاوران واکسن سازمان جهانی بهداشت، افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند باید دوز سوم واکسن‌های کووید ۱۹ را که مورد تأیید این سازمان است، دریافت کنند. در کشور ما هم بناست تا کادر درمان دوز یادآور را دریافت کنند. در حال حاضر مجوز تزریق دوز بوستر (یادآور) برای کادر بهداشت و درمان در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صادر شده و از شنبه قرار است پرسنل و دانشجویان کادر درمان واجد شرایط، دوز سوم واکسن خود را دریافت کنند.

موج ششم کرونا در راه است؛ تقریباً اغلب کارشناسان حوزه بهداشت و درمان در این جمله خبری با همدیگر توافق نظر دارند. پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا معتقد است: «حتماً در روز‌های آتی افزایش موارد بیماری را خوهیم داشت، اما تنها امیدواری ما این است که پیکی مشابه پیک پنجم برایمان رخ ندهد و بیماری در حد قابل کنترلی بماند.» از نگاه وی پس از تجربه روند کاهشی، در حالت ثابتی مانده‌ایم که می‌تواند عاملی برای نگرانی باشد، اما امیدواریم با افزایش پوشش واکسیناسیون شرایط بهتر شود.
پوشش ۳۳ درصدی ۲ دوز واکسیناسیون
به گفته جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، ۸۶ درصد بستری‌های بالای ۶۰ سال در پیک پنجم افرادی بودند که واکسن دریافت نکرده‌بودند. وی با تأکید براینکه هدف اصلی واکسیناسیون کاهش مرگ و میر و هدف نهایی آن قطع گردش ویروس و پایان همه‌گیری است، در خصوص روند واکسیناسیون اینگونه توضیح داد: «در فروردین ماه ۴۷۰ هزار دوز و در شهریور، ۲۴ میلیون و ۴۸۹ هزار دوز واکسن تزریق شده‌است؛ براساس اطلاعات ثبت شده، آمار تزریق تا ۱۹ مهر ماه بیش از ۱۸ میلیون دوز است و همه سازمان‌ها از جمله بسیج، نیرو‌های مسلح، شهرداری، تربیت بدنی و هلال احمر در راه اندازی این پایگاه‌ها به ما کمک کردند و امروز به لحاظ زیر‌ساخت‌های واکسیناسیون در وضعیت مطلوبی هستیم.»
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با بیان اینکه تا کنون ۴۶ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۵۰۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۰ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۸۸۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند، گفت: «مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶۷ میلیون و ۲۹ هزار و ۳۸۱ دوز رسید. که اگر بخواهیم آمار واکسن‌های تزریق شده را در جمعیت هدف ۶۱ میلیون نفری محاسبه کنیم می‌توان گفت که اکنون شاهد پوشش ۷۵ درصدی نوبت اول و ۳۳ درصدی واکسیناسیون کامل (دریافت هر دو نوبت) هستیم.»
افزایش تزریق دوز دومی‌ها
به گفته تبریزی، در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تزریق‌ها برای نوبت دومی‌ها بوده‌است؛ چراکه در یک ماه گذشته بیشتر افراد دوز اول را دریافت کرده‌بودند. رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از اول این هفته تا یک ماه به احتمال قوی میزان پوشش تزریق دوز نوبت دوم به بالای ۶۰درصد خواهد رسید که اتفاق بسیار خوبی است، تصریح کرد: «همین امر به ما کمک می‌کند به ایمنی جمعی نزدیک‌تر شویم.»
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در پایان در خصوص واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال که ۷ میلیون و ۱۱۸ هزار نفر را شامل می‌شود، گفت: «اگر از این تعداد، ۷ میلیون را دانش‌آموز در نظر بگیریم، ۳ میلیون و ۶۳۳ هزار نفر تا دیروز واکسینه شده‌اند که ۵۱ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.»
توصیه برای تزریق دوز یادآور
بنا به توصیه گروه مشاوران واکسن سازمان جهانی بهداشت افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند باید دوز سوم واکسن‌های کووید ۱۹ را که مورد تأیید این سازمان است، دریافت کنند.
همچنین افراد بالای ۶۰ سال که با دریافت واکسن‌های سینوواک و سینوفارم به طور کامل در برابر کرونا واکسینه شده‌اند، باید سومین دوز واکسن را تزریق کنند. گروه مشاوران راهبردی از متخصصان ایمن‌سازی (SAGE) تأکید کرد که تزریق دوز تقویتی برای کل جمعیت توصیه نمی‌شود و این در حالی است که در حال حاضر برخی از کشور‌ها اقدام به این کار کرده‌اند.
در کشور ما هم بناست کادر درمان به عنوان نخستین گروه دوز یادآور بزنند. در حال حاضر مجوز تزریق دوز بوستر برای کادر بهداشت و درمان در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صادر شده و از شنبه قرار است پرسنل و دانشجویان کادر درمان واجد شرایط دوز سوم واکسن خود را دریافت کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار