کد خبر: 1065196
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱

محسن مهدیان در کانال تلگرامی خود نوشت: پرسید در گروه‌های خانوادگی چطور جهاد تبیین کنیم که هم حرمت‌ها حفظ شود و دلخوری ایجاد نشود و هم متهم نشویم به آدمی که مدام دیگران را نقد می‌کند و از هر چیز ایراد می‌گیرد. احتمالاً دغدغه خیلی‌هاست. حالا چه گروه خانوادگی و چه گروه دوستان و آشنایان.
ابتدا دو اصل را توأمان فراموش نکنیم: یکم. جهاد تبیین را دست‌کم نگیرید. ان‌شاءالله در فرصتی خواهم نوشت که همه‌چیز ذهن است و ذهن یعنی علم شما از واقع که همه جان شماست. حرف بسیار است. بر ذهن شما مسلط شوند شما را تسخیر کردند. همه جنگ‌های گذشته نیمی از دریای جنگ ذهنی نیست. پس هرکس هر جا نشسته است، آرایش جهاد بگیرد. تک‌تک شما مؤثرید؛ ولو با یک کامنت و لایک.
و، اما دوم. دوست و آشنا و فامیل و نزدیکان ما دشمن ما نیستند. ولو خطای فاحش کنند. به نزاع در شبکه‌های اجتماعی نگاه نکنید که آ‌نقدر ادبیات‌ها بی‌رحمانه و تند و زننده و ویرانگر دارد. گفتگو با دوست و آشنا و خانواده صرفاً باید دوستانه و صمیمانه و خالصانه، خاضعانه و دلسوزانه باشد. با این دو مقدمه به یک اصل مهم توجه کنید:
هدف اصلی از تذکر دادن و روشنگری تنها یک نفر در یک گروه که پست غلط منتشر کرده نیست، بلکه هدف دیگرانی‌اند که تماشاچی هستند و ممکن است هیچ واکنشی هم نشان ندهند، اما اثر بگیرند. پس اگر سکوت کنید نه یک نفر و بلکه یک جمع به خطا می‌افتد.
اما چه کنیم؟ کجا ورود کنیم و کجا سکوت؟
یکم. توجه کنیم که کسی که روشنگری می‌کند نباید تنها به‌عنوان مخالف‌خوان شناخته شود. خیلی وقت‌ها تأیید کنید. حرف درست را از دیگر اعضای گروه تأیید و ارج نهیم. ما عمدتاً عادت کردیم که تنها نقد کنیم.
دوم. متن‌های خوب منتشر کنیم. متن‌هایی که کمک می‌کند نظام ذهن دیگران آماده و پخته شود. متن‌هایی که نظام ارزشی انقلاب اسلامی را به جهت استدلالی و عاطفی در دیگران تقویت می‌کند.
سوم. نقد بدون تعریض و کنایه داشته باشید. بدون اینکه پاسخ مستقیم به دیگری دهید. متن‌هایی را در پاسخ منتشر کنید که اعضای گروه بتوانند استفاده و مطالعه و خودشان مقایسه کنند.
چهارم. در انتقاد مستقیم، لحن و ادبیات و بیانتان کاملاً دلسوزانه و دوستانه باشد. اصلاً به احتجاج و خدای ناکرده دلخوری ورود نکنید. توجه داشته باشیم هدف پیروزی من و شما نیست. هدف اقناع و انتقال پیام و روشنگری است.
پنجم. کار جمعی انجام دهید. برخی مواقع لازم است دیگران را هم با خود خارج از گروه همراه کنیم. لازم نیست همه موارد را ما بگوییم. پسرخاله و دختردایی و دوست و آشنا و ... هم باید در این حرکت جبهه‌ای همراه شوند. شاید یکجا باید مادربزرگ تذکر دهد.
ششم. حین جهاد تبیین صله‌رحم و رفاقت را تقویت کنید. اگر از کسی اشکال گرفتید رابطه‌تان را با آن فرد تقویت کنید. کمک کنید احساس کند واقعاً دوستش دارید.
هفتم. از همه مهم‌تر به ظرفیت گروه نگاه کنید. برخی موضوعات از ظرفیت گروه خارج است. شاید لازم باشد از برخی مسائل گذشت و عبور کرد. اما خط قرمز داشته باشید. خط قرمزتان را برای خودتان از پیش تعیین کنید.
اصل انقلاب اسلامی. اصل ولایت‌فقیه. اصل حرمت امام جامعه. اصل حریم امام و شهدا. راهبرد‌های انقلاب اسلامی مثل اقتصاد مقاومتی و تولید داخل و امیدآفرینی و احساس عزت ملی و... این‌طور هم نشود که اگر تنها توهین به رهبری بود رگ گردنتان بیرون بزند. دقت کنید کار به اینجا خیلی وقت‌ها نمی‌کشد. در جنگ ذهنی، آنقدر اطلاعات غلط کنار هم می‌چینند که لازم نیست صریحاً ضد رهبری باشد، بلکه وقتی به خودتان می‌آیید احساس می‌کنید مدیریت رهبری مدبرانه نیست. خیلی از ریزش‌های انقلاب در همین نقطه است.
برای این بخش به عملیات رسانه‌ای ضدانقلاب نگاه کنید. هر جا ضدانقلاب عملیات کرد حساس شوید و برای روشنگری در این نقطه اهمیت قائل باشید. این حوزه‌ای است که یک روز واکسن است، یک روز سوریه و یک روز ورزش زنان و یک روز حجاب و غیره.
هشتم و در نهایت اینکه هم به سن و سال و جایگاه خودتان در جمع‌های دوستانه و خانوادگی توجه کنید و هم به سن و سال و جایگاه مخاطب. هر ادبیاتی برای پسرخاله ۱۸ ساله‌تان به کار می‌برید برای داماد میانسال ۴۰ ساله به کار نبرید. خاصه برای ریش‌سفید، بزرگ‌تر‌ها و غیره.
مهم‌ترین دغدغه ما رسانه‌ای‌ها شناخت مخاطب است. شما این امتیاز را دارید که مخاطب را در گروه‌های فامیلی و دوستانه دقیق می‌شناسید. با هرکس متناسب با علاقه، فهم، سطح، انگیزه و شناخت خودش سخن بگویید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار