کد خبر: 1065060
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
افت نزدیک ۴۰‌هزار واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار در روز گذشته بسیار خبرساز شد، برخی از کارشناسان علت این رویداد را در کسری بودجه دولت و برخی دیگر نیز در نزاع جریان‌های مدیریتی جست‌وجو می‌کنند، اما علت هر چه که باشد هزینه وضعیت کنونی بازار سرمایه را مردم پرداخت می‌کنند.

افت نزدیک ۴۰‌هزار واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار در روز گذشته بسیار خبرساز شد، برخی از کارشناسان علت این رویداد را در کسری بودجه دولت و برخی دیگر نیز در نزاع جریان‌های مدیریتی جست‌وجو می‌کنند، اما علت هر چه که باشد هزینه وضعیت کنونی بازار سرمایه را مردم پرداخت می‌کنند.
ریزش ۴۰‌هزار واحدی شاخص کل در جریان مبادلات روز گذشته رویداد شوکه کننده‌ای بود، عده‌ای معتقدند بازار دلاریزه شده است و با افت دلار بازار نیز ریزش می‌کند و، اما عده‌ای نیز بر این باورند که بازار سرمایه همچنان قربانی اول و آخر کسری بودجه دولت است، زیرا دولت دوازدهم کسری بودجه سنگینی را برای دولت سیزدهم به یادگار گذاشته است. بورس اوراق بهادار تهران با ریزش ۳۸ هزارو ۷۷۲‌واحدی به رقم یک‌میلیون و ۴۱۸‌هزار و ۷۲۱ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن دیروز با کاهش ۱۲‌هزار و ۱۸۴‌واحد به رقم ۴۰۱‌هزار و ۵۷۴‌واحد رسید.
ارزش شرکت‌های بورسی دیروز به بیش از ۵‌میلیون و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسید.
در فرابورس ایران هم اوضاع نامناسب بود به‌گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با ۳۵۰‌واحد کاهش به رقم ۲۰‌هزار و ۴۸۴‌واحد رسید.
بورس خلاف جهت بازار‌های جهانی حرکت می‌کند
به گزارش فارس، تنها در معاملات روز‌های شنبه و یک‌شنبه این هفته هزارو ۴۰۵‌میلیارد تومان پول از بازار سرمایه خارج شده است. در صورتی که این روند در روز‌های آینده نیز ادامه داشته باشد، می‌توان گفت، تمام حمایت‌های پیش روی بازار سرمایه یکی پس از دیگری به دلیل مشخص نبودن آینده بازار از دست خواهد رفت.
بسیاری از کارشناسان روند فعلی بازار سرمایه را نشئت گرفته از اخبار سیاسی و اقتصادی می‌دانند. کاهش کسری بودجه توسط تیم اقتصادی دولت سیزدهم، کاهش قیمت دلار، خبر‌های آغاز دور جدید مذاکرات و البته ترس سهامداران از سقوط بازار به سبک سال‌۹۹، همه و همه در این روز‌ها باعث شده است، بورس لباس قرمز بپوشد.
به عبارت دیگر، سه عامل نیاز سرمایه‌گذاران به شناسایی سود در وضعیت فعلی در کنار افت قیمت دلار و تأثیر‌روانی آن بر بازار سرمایه توانسته در کاهش این روز‌های بازار سرمایه نقش مؤثری داشته‌باشد. البته نباید از شائبه کاهش ریسک‌های سیاسی به واسطه مذاکرات نیز گذشت. همین موضوعات باعث شده است تا بازار سرمایه در روز‌های آغازین این هفته حدود ۳۲‌هزار و ۵۰۰‌واحد سقوط کند.
بررسی تأثیر قیمت دلار بر بورس
قیمت دلار در روز‌های گذشته باز هم کاهش یافته و یک مرز حساس دیگر را از دست داده‌است. قیمت دلار عصر روز گذشته روی ۲۷‌هزار و ۷۵۰‌تومان بود و مرز حساس ۲۷‌هزار و ۸۰۰‌تومان را از دست داده‌بود. تحلیلگران بازار‌های مالی می‌گویند، ادامه روند کاهشی قیمت دلار مستلزم آن است که حمایت آن در قیمت ۲۷‌هزار و ۸۰۰‌تومان شکسته‌شود.
با کاهش قیمت دلار، شرکت‌های دلاری بورس نیز با چالش افت قیمت مواجه خواهند شد. این مسئله می‌تواند تأثیر فراوانی بر شاخص کل بورس بگذارد. از آنجا که این نماد‌ها بیشتر در زمره نماد‌های شاخص‌ساز قرار دارند، همین افت را به کل بازار سهام تعمیم می‌دهند و همین مسئله نیز سبب کاهش قیمت همه نماد‌های حاضر در بازار سرمایه می‌شود.
برخی کارشناسان معتقدند، مدیریت کسری بودجه ۵۰‌درصدی به اندازه انتشار خبر امکان انجام مذاکرات در دهه‌دوم آبان‌ماه، برای روند قیمتی دلار تعیین کننده بوده‌است. علت اصلی افت قیمت دلار انتشار خبر احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات پیش از پایان یافتن ماه اکتبر (۹ آبان آخرین روز اکتبر است) بوده است. فعالان بازار معتقدند، حتی در صورت شروع دور جدید مذاکرات حصول توافق احتمالی زمانبر خواهد بود و نمی‌توان انتظار داشت که مذاکرات در کوتاه مدت قیمت دلار را در سطوح پایین پایدار کند.
حرکت خلاف جهت بورس
در حالی که بسیاری از کارشناسان و سهامداران انتظار داشتند، با افزایش قابل توجه قیمت جهانی گاز و نفت، نماد‌های پتروشیمی مانند هفته گذشته بتوانند با حرکت مثبت خود، بازار را نیز سبزپوش کنند؛ اما این مسئله در روز‌های گذشته رخ نداده‌است. از دیگر سو، اعمال تخفیف جدید روی خوراک دریافتی پالایشگاه‌ها نیز می‌توانست هم این نماد‌ها و هم کلیت بورس را صعودی کند، اما به دلایل سیاسی و البته انتظارات سهامداران از کاهش مجدد قیمت دلار، شاهد بازگشت سطح عمومی قیمت‌ها به محدوده پایین‌تر از آنچه که در روز چهارشنبه به ثبت رسید، بودیم.
ادامه روند کاهشی بورس، فارغ از مسئله دلار که گفته شد، به برخی سیاست‌های اعلامی دولت در حوزه تورم و کسری بودجه نیز بستگی دارد. بر اساس اظهارات یکی از نمایندگان مجلس امسال بیش از ۵۰‌درصد کسری بودجه خواهیم داشت و رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه گفته است برای تأمین کسری بودجه سال آینده نه از بانک مرکزی استقراض می‌کنیم و نه اوراق می‌فروشیم.
بررسی عملکرد میانگین وزنی قیمت نمادها، در دوروز آغازین این هفته حکایت از آن دارد که فضای نوسانی حاکم بر بورس به سمت کاهش قیمت رفته و همین امر سبب شده تا افت شاخص کل و شاخص کل بورس را شاهد باشیم.
افت معنی‌دار ارزش معاملات خرد در کنار خروج پول حقیقی‌ها از بورس را می‌توان نشانه نا‌امیدی سهامداران خرد از بورس در معاملات این روز‌های بازار سرمایه دانست. حال باید منتظر ماند و دید شرکت‌های حقوقی می‌توانند از بازار سرمایه حمایت کنند و وضعیت فعلی بورس را به سمت تعادل سوق دهند یا خیر؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار