کد خبر: 1065047
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

نشانه‌های بروز پیک ششم کرونا کم‌کم در حال ظهور و بروز است. طی سه، چهار روز اخیر هم روند کاهشی آمار‌های کرونایی به طور محسوسی متوقف شده‌است؛ موضوعی که بعد از شکست رکورد سفر در تعطیلات اخیر دور از انتظار نبود! آنطور که وزیر کشور می‌گوید خطر پیک ششم کرونایی بسیار جدی است، چراکه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کاهش یافته و به ۴۵ درصد رسیده‌است. این در حالی است که همه ما در کنار انجام واکسیناسیون با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید تلاش کنیم کشور وارد پیک ششم نشود، چراکه ورود به پیک ششم یعنی تکرار معضلاتی همچون پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها، چالش کمبود اکسیژن و در نهایت تکرار روز‌های تلخ مرگ چند صد بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت.
رابطه بین میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تغییر وضعیت آمار‌های کرونایی حالا بعد از پشت سر گذاشتن پنج پیک قبلی برای همه روشن شده‌است. حالا مدتی است با فراگیرتر شدن واکسیناسیون عمومی شاهد افت محسوس رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هستیم. از همه بدتر اینکه وزارت و ستاد ملی مقابله با کرونا هم در روز‌های گذشته به جای توصیه به رعایت شیوه‌نامه‌ها و پرهیز از سفر و کار‌هایی از این قبیل به‌رغم پیش‌بینی موج ششم در روز‌های پایانی مهر و آغاز آبان از برداشتن محدودیت‌های کرونایی از اول آبان خبر دادند؛ خبری که خود مشوق آن‌هایی شد که چندان به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ماسک زدن و رعایت فاصله فیزیکی اعتقادی ندارند. در چنین شرایطی کاهش آمارها، فوتی‌های کرونایی به زیر ۲۰۰ نفر تنها دو روز دوام آورد و دوباره آمار‌ها چه ابتلا‌های جدید و چه فوتی‌ها افزایشی شد. حالا آنطور که احمد وحیدی، وزیر کشور خبر داده دلیل توقف روند کاهشی آمار‌های کرونایی، کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به حدود ۴۵ درصد است که این مسئله خطر پیک ششم را جدی‌تر می‌کند.
رکورد‌شکنی عجیب و غریب سفر‌ها در تعطیلات گذشته
انگار توقف یکباره توصیه به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و حتی تأکید بر بازگشایی‌ها مردم را نسبت به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی سست کرده‌است. براساس آخرین آمار‌های ثبت شده از مرکز مدیریت راه‌های کشور درباره وضعیت تردد وسایل نقلیه مختلف در تعطیلات پایانی ماه صفر در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۷ مهرماه رکورد‌های عجیب و غریبی توسط مردم در سفر‌های جاده‌ای به ثبت رسید، چراکه در این ایام روند سفر‌های جاده‌ای مردم فراتر از انتظارات و به طور فزاینده‌ای آغاز شد به گونه‌ای که از ۱۲ مهرماه ۲ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۶۷ وسیله نقلیه در محور‌های بین استانی تردد کردند که این آمار نسبت به روز قبل از آن ۱۲ درصد و نسبت به روز مشابه در سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافت. گرچه در روز‌های بعد نیز تقریباً همین تعداد خودرو در محور‌های مواصلاتی تردد کردند و آمار‌ها نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۱۲ مهرماه تا ۱۶ مهرماه روند سفر‌های جاده‌ای مردم به ویژه در روز‌های اخیر شدت بسیار زیادی پیدا کرده است، چراکه تردد بین استانی در روز گذشته ۱۶ مهرماه به ۲ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۸۲۵ وسیله نقلیه رسید که نسبت به روز قبل از آن ۳۶ درصد و نسبت به روز مشابه در سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته‌است. البته این رکوردشکنی عجیب و غریب نه تنها فراتر از انتظارات و پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌های مختلف بود، بلکه تاکنون چنین حجم تردد و سفر‌های بین استانی جاده‌ای طی یک سال و نیم گذشته (در دوران شیوع ویروس کرونا) به ثبت نرسیده‌بود. شاید همین حجم از سفر موجب شد با وجود گسترش پوشش واکسیناسیون، کاهش آمار‌های کرونایی تنها دو روز دوام بیاورد.
نگرانی از بروز پیک ششم
وزیر کشور در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: «متأسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته و به حدود ۴۵ درصد رسیده که این موضوع نگران‌کننده است. خطر بروز پیک ششم کرونا در پی کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی جدی است، بنابراین همه مردم باید مراقبت کنند تا وارد پیک ششم نشویم. اگر این مراقبت صورت نگیرد وارد پیک بعدی شده و با معضلات بسیاری مواجه خواهیم شد.»
وحیدی تأکید کرد: «در حال حاضر امکانات مناسب فراهم شده تا سایر افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند واکسینه شوند، البته رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید به دقت مد نظر قرار گیرد.»
شرط واکسیناسیون برای فعالیت اصناف
وزیر کشور در تشریح مصوبات و موضوعات مورد بررسی در جلسه قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «در این جلسه رفع محدودیت‌های هوشمند مورد بررسی قرار گرفت. به این شکل که چگونه هوشمند محدودیت‌ها را رفع کنیم. نرم‌افزار و پلتفرمی که از قبل تهیه شده‌بود در چند استان به صورت آزمایشی اجرا شد که این موارد مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در مورد مراکزی که باید به این پلتفرم متصل می‌شدند، بحث شد؛ چراکه وقفه‌ای در این حوزه ایجاد شده‌بود و مقرر شد این کار هر چه زودتر انجام و مراکز مرتبط به این پلتفرم متصل شوند تا زمینه تعمیم آن فراهم شود.»
به گفته وی فعالیت اصنافی که با مواد غذایی سر و کار دارند منوط به زدن واکسن خواهد شد که این کار نیز به دقت مورد نظارت قرار خواهد گرفت. فعلاً آخر مهر ماه برای اجرای این طرح تعیین شده‌است.
وحیدی در خصوص تزریق واکسن دانش‌آموزان نیز گفت: «تزریق واکسن دانش‌آموزان متوسطه سطح یک و دو در حال انجام است و بازگشایی مدارس برای این مقطع انجام خواهد شد، در حال حاضر نیز ۵۷۰ پایگاه برای واکسن دانش‌آموزان برپا شده تا کار آموزشی آن‌ها به خوبی آغاز شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار