کد خبر: 1065029
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
گیلان که به جنگل‌ها و سرسبزی‌هایش معروف است حالا یکی‌یکی این مناطق بکر و خدادادی‌اش را به زباله دان‌هایی تبدیل می‌کند که نه تنها زندگی شهروندان را به خطر انداخته بلکه شیرابه‌های حاصل از این زباله‌ها آب و رودخانه و دریا را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.
سیداحمد هاشمی اشکا

گیلان که به جنگل‌ها و سرسبزی‌هایش معروف است حالا یکی‌یکی این مناطق بکر و خدادادی‌اش را به زباله دان‌هایی تبدیل می‌کند که نه تنها زندگی شهروندان را به خطر انداخته بلکه شیرابه‌های حاصل از این زباله‌ها آب و رودخانه و دریا را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است. بعد از جنگل سراوان که زباله‌هایش به کوه‌هایی با ارتفاع ۱۰۰ متر رسیده هم اکنون منطقه کشل آزاد سرا در شهرستان آستانه اشرفیه نیز به زباله‌دان دیگری تبدیل شده است. زباله‌دانی که شیرابه‌هایش باغات کیوی اطراف این منطقه را از بین برده و با اینکه مدت‌هاست ساکنان کشل آزادسرا از مسئولان کشوری طلب کمک کرده‌اند، اما هنوز کسی صدایشان را نشنیده و اقدامی صورت نگرفته است.

آن‌ها که در مسیر رسیدن به رشت در منطقه سراوان توقفی داشته‌اند می‌دانند چه جنگل‌های زیبایی در این نقطه از گیلان وجود دارد. اما آن‌هایی که در روستا‌های اطراف سراوان زندگی می‌کنند بهتر می‌دانند این جنگل‌های زیبا به انبار بزرگ زباله تبدیل شده‌اند و شیرابه‌های آن، آب و خاک و گیاهان را به ستوه آورده و با اینکه سال‌هاست در مورد این فاجعه مطالب و گزارش‌های زیادی نوشته شده و مسئولان در جایگاه‌های مختلف هم در مورد رفع این معضل، طرح‌ها و برنامه‌های بی‌شماری ارائه کرده‌اند، اما در عمل هیچ اتفاقی رخ نداده و نه تنها دردی از سراوان دوا نشد بلکه حالا منطقه کشل آزادسرا در شهرستان آستانه اشرفیه نیز به زباله‌دان دیگری تبدیل شده و مردم نمی‌دانند چطور باید فریاد بزنند که سلامت همه ساکنان این مناطق و محیط‌زیست به شدت به خطر افتاده است.

حدود یک ماه پیش بود که شورای شهر کشل آزادسرا از توابع آستانه اشرفیه طی نامه‌ای به فرمانداری این شهرستان معضل دپوی زباله در این منطقه و گلایه و نارضایتی ساکنان آن را اعلام کرد، اما این نامه‌نگاری‌ها و بی‌تفاوتی‌ها آنقدر تکراری شده که هیچ یک از شهروندان امیدی به نتیجه آن ندارند و به گفته ساکنان این منطقه «وقتی می‌بینید چندهزار کیلو زباله در یک نقطه تلمبار شده بدانید چند هزار بار فریاد زده‌ایم و صدایمان به گوش کسی نرسیده و این نامه‌نگاری‌ها هم فقط برای وقت تلف کردن است، چون مسئولان هیچ اقدامی برای حل این مشکل انجام نداده و نمی‌دهند. اما با وجود فضای مجازی و مهیا بودن این فرصت که مردم هم بتوانند کم‌کاری‌های مسئولان را به معرض نمایش عموم بگذارند، چند روز پیش فیلم کوتاهی از منطقه کشل آزادسرا در کانال‌های مختلف منتشر شد که در ابتدا سراوان را در اذهان تداعی می‌کند.
فیلمی که می‌توان یک فاجعه زیست‌محیطی را دید و بوی متعفن زباله‌ها را حس کرد. تأسف‌بار اینکه ساکنان منطقه کشل آزادسرا می‌گویند اقدام نادرست و اشتباه شهرداری آستانه اشرفیه طی ۲۰ سال گذشته موجب شده تا اینجا به سراوان دیگری تبدیل شود و معلوم نیست چرا هیچ قانون و مرجعی این مدیر را به خاطر ضرر و زیان‌هایش به محیط‌زیست و مردم، بازخواست نمی‌کند.

روزانه ۵۰ تن زباله در جایی تخلیه می‌شود که مردم در چند متری آن در حال زندگی هستند و در اطراف این منازل مسکونی، چند هکتار باغ کیوی وجود دارد. شیرابه این زباله‌ها زندگی و سلامت مردم و در کنار آن، محصولات تولیدی باغات را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.
مشکل ساکنان کشل آزادسرا این است که از بوی متعفن زباله در عذابند و به خاطر وجود این معضل حتی نمی‌توانند با فروش محل سکونت به جای دیگری نقل مکان کنند. حالا زمین‌های کشاورزی اطراف این محل غیر قابل استفاده شده و بسیاری از باغات که در سال‌های گذشته در آن‌ها بادام زمینی کشت می‌شد دیگر قابل بهره‌برداری نیستند. البته چندی قبل رئیس کل دادگستری استان گیلان از این منطقه بازدیدی داشته و دستوراتی به فرماندار، دادستان و رئیس دادگستری شهرستان آستانه اشرفیه داده و همچنین شهرداری را نیز مورد خطاب قرار داده است. بعد از این اتفاق مردم منتظر نشسته‌اند تا ببینند تغییری در وضعیت ایجاد می‌شود یا این بازدید هم به نامه‌نگاری‌ها و بازدید‌های قبلی مسئولان اضافه می‌شود.
فراموش نکنیم سراوانی که امروز با کوه‌های ۱۰۰ متری زباله‌هایش معروف شده، در گذشته‌های نه چندان دور یکی از زیباترین جنگل‌های گیلان را داشت. جنگلی که حالا به گفته شهردار رشت، روزانه ۱۲۰۰ تن زباله در سایت سراوان دفن می‌شود. اول جنگل را به زباله‌دان تبدیل کرده‌اند و بعد طرح داده‌اند که «با اجرای پروژه‌های پسماند که نیازمند کمک نمایندگان مجلس، مسئولان و دولت در تأمین منابع مالی است، می‌توان ۵۵۰ تن زباله را روزانه مدیریت و ساماندهی کرد!»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار