کد خبر: 1064978
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
شاید بسیاری از شهر‌ها دارای حاشیه‌نشین‌هایی باشند که در فقر و محرومیت زندگی می‌کنند، اما بعضاً اتفاقاتی در این مناطق می‌افتد که نشان می‌دهد با یک عزم و اراده می‌توان راه حلی برای رفع مشکلات و کمبود‌ها یافت

شاید بسیاری از شهر‌ها دارای حاشیه‌نشین‌هایی باشند که در فقر و محرومیت زندگی می‌کنند، اما بعضاً اتفاقاتی در این مناطق می‌افتد که نشان می‌دهد با یک عزم و اراده می‌توان راه حلی برای رفع مشکلات و کمبود‌ها یافت. درست مثل حاشیه شهرستان اهر که یک جوان بسیجی و جهادگر با راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه توسعه محلی علاوه بر اشتغالزایی و تولید لباس توانسته بسیاری از نیاز‌های ساکنان این منطقه از جمله تأمین اجاره بهـای مسـکن، جهیزیـه و درمـان را نیز در دستور کار داشته و به رفع و رجوع آن‌ها بپردازد.

شهرستان اهر در استان آذربایجان‌شرقی به خاطر حاشیه‌نشینی‌هایش دچار معضلات زیادی شده و تعطیلی کارگاه‌ها و بیکاری ساکنانش مشکلات زیادی برای آن به وجود آورده است. در این میان هرگاه سـخن از کارآفرینی و اشـتغالزایی به میان می‌آید معمولاً ذهن اکثر مردم به سوی سرمایه و پس‌انداز‌های میلیونی و میلیاردی می‌رود. با این وجود در شهرستان اهر با اینکه حدود ۳۰درصد از جمعیت در حاشیه و مناطق محروم و کم‌برخوردار زندگـی می‌کننـد امـا گروهی از جوانـان بـا ایجـاد صندوق توسعه محلی توانسته‌اند موجب ایجاد اشتغال و کارآفرینی شوند.
بحث راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه توسعه محلی در سال ۹۸ در شهرستان اهر مطرح و در همان زمان تشکیل آن‌ها تأیید شد. صندوق‌هایی که یکی از اهداف اصلیشان پرداخت وام‌هایی برای اشتغال جوانان و وام‌های معیشتی برای افراد کم‌برخوردار است.
حیدر شاهی جهادگر بسیجی است که با دغدغه اشتغالزایی برای جوانان بیکار اهری اولین صندوق توسـعه محلی را تأسـیس کرده است. وی با بیان اینکه صنـدوق قرض‌الحسـنه توسـعه محلـی این توانمندی را دارد که با پرداخـت وام‌هایـی بـرای ایجاد شغل برای جوانـان به رفع مشکلات خانواده‌های کم‌برخوردار بپردازد، می‌گوید: «در همین رابطه یکـی از اعضـای صنـدوق بـا اسـتفاده از وام‌هـای پرداخت شـده توانسـته یـک کارگاه سـاده خیاطـی ایجـاد کنـد بـه طـوری کـه در حـال حاضـر هشت نفـر در ایـن کارگاه مشـغول کار و تولید لباس هستند.»
به گفته شاهی، آن‌ها در کنار وام‌های داده شده توانسته‌اند کارگاه‌های آموزش خیاطـی هم برگزار کنند که بـا ارائـه مـدرک فنـی منشأ شغل‌های جدید در این منطقه شوند. وی ادامه می‌دهد: «تاکنـون ۲۲ فقـره وام ۸۰۰ هـزار تومانـی با سـپرده‌های ۲۰ هـزار تومـانی مردم بـه اعضـا داده‌ایـم کـه اغلـب ایـن وام‌ها بـرای خرید چرخ خیاطی به کار گرفته شده است.»
فعالیت‌های فرهنگی برای اوقات فراغت نوجوانان
مسئول صندوق قرض‌الحسـنه توسـعه محلـی می‌گوید: «یکی دیگر از خدمات صندوق این است که در روستا‌های اهر بـا پرداخـت وام توانسـته‌ایم کارگاه قالیبافـی ایجاد کنیـم به طوری کـه امـکان توسـعه ایـن کارگاه‌هـا بـا کمک خیریـن و علاقه‌مندان به صنعـت قالیبافـی وجـود دارد تـا جایـی کـه هـر کارگاه امـکان اشـتغال ۲۰ نفر را در خود دارد. اما مسـئله اصلی کمبود نقدینگی اسـت که باید خیرین و مسئولان محلی به میدان بیایند و دست مسئولان صندوق را بگیرنـد تـا بتوانیـم بـه اهدافـی کـه از پیـش برایش برنامه‌ریـزی کرده‌ایم برسیم.»
وی تأکید می‌کند: «بسـیاری از وام‌هـای مـا بـه صورت کمک‌معیشـتی به مردم محل پرداخت می‌شـود که اغلب آن‌ها به شـکل‌های مختلف ماننـد اجاره بهـای مسـکن، جهیزیـه و درمـان در طـول ایـن دو سـال اعطـا شـده اسـت. از آنجـا کـه وضعیـت معیشـتی مردم بسـیار ضعیـف اسـت مـا توانسـتیم بـا سـپرده‌های مردمـی و کمـک خیریـن بسـته‌هایی را در قالـب لوازم‌التحریـر و کیـف و کفـش بـه مـدارس ایـن روستا اهدا کنیم.»
شـاهی اضافـه می‌کند: «در کنـار پرداخـت وام‌هـا در صنـدوق توسـعه بـه کارهـای فرهنگـی نیـز پرداختیـم بـه طـور مثـال جوانـان و نوجوانـان روسـتا را تشـویق به سـپرده‌گذاری در صندوق کرده‌ایم و از این طریق ارتباط خود را با جوانان و نوجوانان بیشتر کردیم به طوری که اکنون توانسـته‌ایم گروه‌هـای سـرودی را ایجـاد کنیـم کـه جوانـان ایـن روسـتا اوقـات فراغـت خـود را بـه بطالـت نگذراننـد و همچنیـن بـا برگـزاری جشن‌ها و مراسم‌ها در مناسبت‌های گوناگون سعی کردیم جوانان را با مفاهیم انقلابی و اسلامی بیشتر آشنا کنیم.»
وی خاطرنشـان می‌کند: «فعالیـت فرهنگـی از اولویـت مسـئولان ایـن صندوق است به طوری که قصد داریم با کمک همین جوانان کار‌های مثمرثمـری را در قالـب فعالیت‌هـای فرهنگـی برای مـردم محله انجام دهیم که یکی از این اقدامات، تشکیل کتابخانه برای روستا است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار