کد خبر: 1064940
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
بازگشت یک نهاد عالی در سینما ۸ سال پس از انحلال اجباری
هشت سال پس از تعطیلی غیررسمی و پنج سال پس از اعلام انحلال «شورای عالی سینما» با اعلام رئیس سازمان سینمایی این نهاد با حضور رئیس‌جمهور دوباره جلسه خواهد داشت تا روند مدیریت سینما وارد مسیر تازه‌ای شود.
محمدصادق عابدینی

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: هشت سال پس از تعطیلی غیررسمی و پنج سال پس از اعلام انحلال «شورای عالی سینما» با اعلام رئیس سازمان سینمایی این نهاد با حضور رئیس‌جمهور دوباره جلسه خواهد داشت تا روند مدیریت سینما وارد مسیر تازه‌ای شود.

رئیس‌جمهور قرار است پس از هشت سال با حضور در جلسه شورای عالی سینما، این شورا را دوباره احیا کند. شورای عالی سینما آذرماه امسال تشکیل جلسه خواهد داد. محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی روز گذشته با اعلام این خبر گفت: «شورای عالی سینما» پس از وقفه‌ای هشت ساله با تلاش‌ها و پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زودی در عالی‌ترین سطح برگزار خواهد شد. خزاعی افزود: اعضای شورای‌عالی سینما پس از بررسی و ارزیابی‌های گسترده انتخاب شدند و به زودی معرفی خواهند شد. این شورا همزمان با اولین نشست آن با حضور رئیس‌جمهور آغاز به کار می‌کند.
رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به بخش‌هایی از مهم‌ترین اهداف شورای‌عالی سینما خاطر نشان کرد: اعمال سیاست‌های متمرکز در حوزه سینمای ایران برای اجرا توسط تمام دستگاه‌های اجرایی و مراجع ذی‌ربط در چارچوب الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی، پیشرفت همه‌جانبه کمی و کیفی توانمندی‌های ملی در عرصه سینما، پیشرفت متوازن زیرساخت‌های سینمای ایران، تقویت مؤلفه‌های سینمای ملی و انقلابی به عنوان یکی از عناصر هویت اسلامی- ایرانی، رونق اقتصاد سینما و توانمندسازی بخش‌های غیردولتی فعال در حوزه سینما، حمایت و هدایت سینما در جهت تحقق اهداف کلان فرهنگی انقلاب اسلامی و منویات رهبری، ارتقای حضور اثرگذار و مشارکت سینمای ایران در عرصه بین‌المللی، گسترش، تنظیم و ساماندهی بازار فیلم در راستای توسعه اقتصاد سینما و پاسخگویی به نیاز‌ها و مطالبات مخاطبان، افزایش کمی و ارتقای کیفی تولیدات سینما با توجه به مضامین، موضوعات و سوژه‌های ارزشمند، تقویت و ساماندهی آموزش و پژوهش سینمایی متناسب با رویکرد‌ها و جهت‌گیری‌های پیشرفت و تعالی سینما و شنـاسایی و پرورش استعـداد‌های جدید و تربیـت نیروهـای متخـصص و متـعهد به ارزش‌های اسلامی- انقلابی در کشور از جمله این اهداف است.
خزاعی با بیان اینکه با توجه به دغدغه جدی رئیس‌جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این شورا بعد از هشت سال تعطیلی احیا می‌شود، افزود: «احیای شورای عالی سینما پس از سال‌ها تعطیلی در دولت سیزدهم و حمایت شخص رئیس‌جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور از فعالیت این شورا، نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه راهبردی سینما و مرجعیت فرهنگی آن در جامعه است.»
رئیس سازمان سینمایی با ابراز اینکه این اقدام بتواند برای سینمای ایران در گام دوم انقلاب و در جهت تحول و بازسازی انقلابی و اعتلای آن مؤثر باشد، افزود: «به شخصه از آقای رئیسی، رئیس‌جمهور و آقای اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر توجه و اهتمام ویژه به نیاز‌های سینمای کشور تشکر و قدردانی می‌کنم و باور دارم برکات و نتایج فعالیت این شورا باعث رونق، پویایی و بالندگی بیشتر سینمای کشور خواهد شد.»

چرا شورای عالی سینما می‌تواند مهم باشد
تشکیل شورای عالی سینما به دوران دولت دهم بازمی‌گردد. این شورا در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ فعالیت جدی داشت و اکثر جلسات آن با حضور رئیس‌جمهور وقت تشکیل می‌شد. برای آنکه اهمیت تشکیل این شورا و ثمرات مهم آن مشخص شود، کافی است به مصوبه تشکیل «سازمان سینمایی» اشاره شود. در مصوبه سال ۱۳۹۰ شورا تصویب شد برای اداره امور سینمایی کشور، سازمان سینمایی تشکیل شود و همین موضوع عاملی برای ارتقای جایگاه سینما در امور فرهنگی شد. شورای عالی سینما همچنین برای هنرمندان سینما هم ثمر داشت. در یکی دیگر از مصوبات این شورا در همان سال‌های ابتدایی دهه ۹۰، تصویب شد ۲ هزار واحد مسکونی مسکن مهر برای اهالی سینما در نظر گرفته شود. شاید در این بین نیز مصوباتی بودند که هیچ گاه به اجرا نرسیدند، اما شورا نشان داد در صورت جدی گرفته شدن از سوی رئیس‌جمهور و همت اهالی سینما می‌تواند محل خدمت به سینمای کشور باشد. اینکه رئیس‌جمهور به صورت مستقیم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های سینمایی دخالت داده شود و از نزدیک با مشکلات صنفی و معیشتی اهالی سینما آشنا شود و راهکار‌های ارائه شده را بسنجد، می‌تواند سینما را به یکی از دغدغه‌های ذهنی رئیس دولت تبدیل کند.
نفس تشکیل شورا با حضور رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم، نشانه تغییر مسیر سینماست؛ شورایی که پنج سال پیش رسماً منحل شده بود، اکنون در مسیر احیا قرار گرفته است.

پایان غیبت ۸ ساله
شورای عالی سینما در طول هشت سال گذشته شاهد دو اتفاق بود؛ اتفاق اول بی‌محلی کامل رئیس‌جمهور دولت یازدهم به این شورا بود که با غیبت‌های متوالی عملاً باعث تشکیل نشدن و تعطیلی غیررسمی شورای عالی سینما شد. اتفاق دوم که میخ اصلی را به تابوت شورا زد، تصمیم رسمی برای انحلال شورا بود که به سال ۱۳۹۵ بازمی‌گردد. وزارت ارشاد علی جنتی، رسماً انحلال شورای عالی سینما را اعلام کرد. جنتی در مصاحبه‌ای این موضوع را اینگونه عنوان کرد: «به دولت پیشنهاد دادیم، شورای عالی سینما که از گذشته هم هیچ خاصیتی نداشته است! منحل شود. این موضوع هم اکنون در دستور کار دولت است و پس از بررسی در کمیسیون فرهنگی دولت، در دولت مطرح می‌شود.» وزیر وقت ارشاد همچنین گفت: «تشکیل این شورا از ابتدا اشکال داشته و علاوه بر این در دوره گذشته، یکسری شورا‌های عالی تشکیل شده که با توجه به تراکم کاری رئیس‌جمهور به هیچ وجه نمی‌رسند که همه شورا‌های عالی زیر نظر ایشان تشکیل شوند. مانند شورای عالی سینما یا شورای عالی حج و ده‌ها شورای عالی که تشکیل می‌شود.»
در آن دوره حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «ما در کشور نزدیک ۲۰ شورای عالی داریم. بعضی از این شورا‌ها خیلی هم مهم هستند و خیلی مهم‌تر از سینما هم هستند. آقای رئیس‌جمهور اگر بخواهند در این شورا‌ها دائماً شرکت کنند، باید همه کار‌ها را تعطیل کنند. به نظر من نظام شورایی در کشور ما زیاد جواب نمی‌دهد.»
نگاه حذفی وزیر و رئیس سازمان سینمایی در آن دوره باعث شد تا شورایی که می‌توانست در خدمت سینما باشد، نابود شود.
اکنون فرصت احیای شورای عالی سینما پیش آمده است و وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در تلاش هستند راه‌اندازی مجدد شورا را با حضور رئیس‌جمهور به عنوان رئیس این شورای عالی همراه کنند. چنین رویکردی نشان‌دهنده تلاش برای احیای سینما به عنوان مقوله تأثیرگذار فرهنگی است که می‌تواند ثمرات و آورده‌های خوبی برای سینما در پی داشته باشد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
0
سر فصل فعالبت این شورا باید مبارزه با فساد مالی و بخصوص اخلاقی باشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار