کد خبر: 1064668
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
اولین مذاکره با «امارت اسلامی» افغانستان

دیروز و امروز یک هیئت امریکایی در دوحه برای اولین بار بعد از کنترل کابل به دست طالبان، با حکومت طالبان مذاکره می‌کند؛ مذاکره‌ای که امریکایی‌ها می‌گویند محور اصلی آن، مجوز خروج امن باقیمانده اتباع امریکایی در افغانستان و همچنین آزادی مارک فریچز است. طالبان گفته هدف از این مذاکره بازگشایی فصل جدیدی از روابط میان کابل و واشنگتن است.
به گزارش «جوان»، تا همین چند ماه قبل که نمایندگان امریکا با هیئت طالبان در دوحه قطر ملاقات می‌کردند، امریکا می‌گفت که این مذاکرات را با گروه طالبان انجام می‌دهد، ولی حالا برای اولین بار، دولت امریکا در حالی وارد مذاکره با طالبان شده که طالبان حکومت تشکیل داده و مدعی تسلط بر خاک افغانستان است. در توافقی که دهم اسفند ۱۳۹۸ بین دولت ترامپ با طالبان انجام شد، از عبارت «امارات اسلامی» استفاده شده بود، ولی زلمای خلیل‌زاد، نماینده امریکا در امور افغانستان بار‌ها اعلام کرد که کاخ سفید چیزی به اسم «امارات اسلامی» نمی‌شناسد. حالا دو سال بعد از آن توافق، در حالی که طالبان کنترل کابل و بیشتر خاک افغانستان را به دست گرفته و دولت موقت تشکیل داده، امریکایی‌ها بار دیگر در دوحه قطر با طالبان وارد گفتگو شده‌اند. دولت بایدن به رسمیت شناختن طالبان را به کلی رد نکرده، ولی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفته که به رسمیت شناخته شدن کامل طالبان منوط به عمل به وعده‌هایش از جمله «تعهد برای اجازه خروج به اتباع خارجی، دارندگان روادید و افغان‌ها» است. از دیروز مذاکراتی بین امریکا و طالبان شروع شده که رویترز، از قول یک مقام امریکایی نقل کرده که قرار است در آن درباره مجوز خروج امن باقیمانده اتباع امریکایی در افغانستان رایزنی شود. همچنین دو طرف درباره آزادی مارک فریچز، شهروند امریکایی، مذاکره می‌کنند؛ کسی که واشنگتن مدعی است به دست طالبان ربوده شده است. دستور کار دیگر این مذاکرات متعهد کردن طالبان به وعده‌ها برای مقابله با عناصر القاعده و دیگر گروه‌های افراطی در افغانستان است؛ موضوعی که باز هم امریکا آن را پیش شرط به رسمیت شناختن طالبان اعلام کرده است. دولت بایدن تاکنون درباره اینکه مذاکرات دوحه برای شناسایی طالبان است، صحبتی نکرده است. وندی شرمن، معاون وزیر خارجه امریکا هم دیروز در جمع خبرنگاران پیش از پایان سفر خود به پاکستان گفت که در این مقطع، طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم. با این حال، موضوعات روی میز مذاکره، تقریباً همان چیز‌هایی است که امریکا آن‌ها را پیش‌شرط شناسایی طالبان اعلام کرده است. یک مقام امریکایی گفته که در ترکیب هیئت امریکایی، علاوه بر وزارت خارجه و سازمان‌های اطلاعاتی امریکا، سازمان کمک‌های خارجی امریکا نیز حاضر خواهند بود، ترکیبی که نشان می‌دهد موضوع کمک به طالبان نیز روی میز مذاکرات است.
«امیرخان متقی» وزیر خارجه دولت موقت طالبان که برای نشست دو روزه با هیئت امریکایی در قطر به‌سر می‌برد، دیروز درباره مذاکرات دوحه با طرف‌های امریکایی گفت: «برای بازگشایی فصل جدیدی از روابط میان کابل و واشنگتن با هیئت امریکایی گفتگو کردیم.» وی در گفتگو با الجزیره، افزود: ما از طرف امریکایی خواستیم که ممنوعیت ذخایر بانک مرکزی را لغو کند. متقی ادامه داد: امریکا همچنین متعهد شده که واکسن‌های کرونا را در اختیار مردم افغانستان قرار می‌دهد. وزیر خارجه دولت موقت طالبان خاطرنشان کرد: ما از طرف امریکایی خواستیم به حاکمیت حریم هوایی افغانستان احترام بگذارد و در امور ما دخالت نکند. احمدالله وثیق، عضو کمیته فرهنگی طالبان هم در پیامی در توئیتر نوشت: «برای بقای نظام و رفاه مردم افغانستان، طالبان به دنبال روابط خوب و مثبت با همسایگان خود و امریکا است.» «سهیل شاهین»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر هم دیروز در گفتگو با تلویزیون الجزیره در پاسخ به فشار کشور‌های غربی مبنی بر تشکیل نشدن حکومت فراگیر از سوی طالبان، گفت که آن‌ها آماده تشکیل حکومت همه‌شمول هستند، اما نه گزینشی. وی افزوده که جامعه جهانی باید به خواست‌های مردم افغانستان احترام بگذارد.
داعش مسئولیت پذیرفت
گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله انتحاری به مسجد قندوز که منجر به شهادت ده‌ها تن شد را برعهده گرفت. به گزارش فارس، ظهر جمعه (۱۶ مهر) حمله انتحاری در مسجد سیدآباد قندوز واقع در شمال افغانستان موجب شهادت و مجروح شدن ده‌ها تن از شیعیان نمازگزار شد. داعش نام انتحار‌کننده را «محمد الایغوری» عنوان کرده است. داعش مدعی شده که در این حمله ۳۰۰ تن کشته و زخمی شده‌اند. مطیع‌الله روحانی، رئیس کمیسیون اطلاعات و فرهنگ طالبان در قندوز در این باره گفت: در این انفجار ۴۶ غیرنظامی شهید و ۱۴۳ تن دیگر زخمی شدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار