کد خبر: 1064666
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
انتخابات امروز مهر تأییدی است بر تداوم روند‌های جاری
سرانجام پس از فراز و فرود‌های فراوان، وعده نخست‌وزیر عراق برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام امروز محقق می‌شود. گروه‌های مختلف سیاسی و مقاومت در این کشور علاوه بر اینکه تأکید دارند، مردم به ندای مرجعیت برای شرکت در انتخابات پاسخ خواهند داد، پیش‌بینی کرده‌اند که پنجمین انتخابات پس از فروپاشی رژیم صدام حسین، دیکتاتور معدوم عراق، مهر تأییدی بر ادامه مقابله با اشغالگری و خروج نیرو‌های امریکایی خواهد بود.

سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: سرانجام پس از فراز و فرود‌های فراوان، وعده نخست‌وزیر عراق برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام امروز محقق می‌شود. گروه‌های مختلف سیاسی و مقاومت در این کشور علاوه بر اینکه تأکید دارند، مردم به ندای مرجعیت برای شرکت در انتخابات پاسخ خواهند داد، پیش‌بینی کرده‌اند که پنجمین انتخابات پس از فروپاشی رژیم صدام حسین، دیکتاتور معدوم عراق، مهر تأییدی بر ادامه مقابله با اشغالگری و خروج نیرو‌های امریکایی خواهد بود.

حوزه‌های رأی‌گیری در عراق، امروز پذیرای ۲۵ میلیون عراقی واجد شرایط برای شرکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام است. اگرچه کمیته انتخاباتی عراق از اعلام نتیجه انتخابات گروه‌های ویژه که پیش از این برگزار شده، خودداری کرده است، اما بنابر آنچه کمیساریای انتخابات از میزان مشارکت حدود یک میلیون و ۲۰۰ نفر از نیرو‌های امنیتی، آوارگان و زندانیان واجد شرایط اعلام کرده است، ۶۹ درصد این افراد پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. قاضی جلیل عدنان خلف، رئیس این نهاد هم برگزاری سالم این مرحله از انتخابات را تأیید کرد. همچنین مصطفی الکاظمی که انتظار می‌رفت مدت‌ها پیش، زمینه را برای برگزاری انتخابات مساعد کند، در شبکه اجتماعی توئیتر درباره رأی‌گیری ویژه نوشت: «فرایند انتخاباتی ویژه نیرو‌های نظامی و امنیتی با موفقیت به پایان رسید. گام اول انتخابات محکم برداشته شده است و این روند با مشارکت گسترده عموم ملت عراق در راستای انجام وظیفه ملی تکمیل می‌شود.»
سلاحی در برابر اشغالگری، ماندن حشدالشعبی
در انتخابات امروز، بیش از ۳ هزار نامزد برای کسب ۳۲۹ کرسی پارلمانی رقابت می‌کنند. انتخابات از این جهت اهمیت دارد که نتیجه آن به صورت مستقیم در انتخاب رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و نیز ساختار کابینه تأثیرگذار است. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر با ابراز امیدواری درباره اینکه ائتلافش موفق به کسب اکثریت آرا شود، گفت: «مسیر اصلاحات، طولانی است و اکثریت پارلمان و نخست‌وزیر عراق در مقطع پیش رو متعلق به جریان صدر خواهد بود تا سلاحی مهلک در برابر بی‌عدالتی، سازش، فقر و اشغالگری باشد.» شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق نیز گفت: «خواسته ملت عراق پیروزی نامزد‌هایی است که معتقدند حشدالشعبی باید قوی باقی بماند و انحلال، ادغام یا تضعیف آن جایز نیست. حشدالشعبی و همه عراق پشت رهبران خود و در یک میدان در برابر دخالت‌های امریکا هستند و هرگونه طرحی برای عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را رد می‌کنند.»‌او مشارکت در انتخابات را لبیک به ندای مرجعیت دانست و افزود: «مردم عراق به سازشکاران و کسانی که خواهان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و کسانی که خواهان ماندن نظامیان اشغالگر امریکایی یا انحلال و ادغام حشدالشعبی هستند، رأی نمی‌دهند.» خزعلی در اشاره به پاره‌ای کارشکنی‌ها در روند برگزاری انتخابات، تصریح کرد: «محور حامی اشغالگری امریکا تقلا کردند انتخابات زودهنگام برگزار نشود، اما شکست خوردند و به سمت تلاش‌ها برای تقلب در انتخابات روی آوردند.»
تحریم حامیان دموکراسی در منطقه
نصر الشمری، سخنگوی جنبش النجبا در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفته که اکثریت ملت عراق در انتخابات پارلمانی پیش رو علیه محور مورد حمایت نظامیان اشغالگر امریکایی رأی خواهند داد. الشمری با ابراز امیدواری درباره روی کار آمدن چهره‌هایی جدید از مسیر انتخاب که برای قرار گرفتن این کشور در مسیر درست تلاش می‌کنند، گفت: «این انتخابات می‌تواند نتایجی ناامید‌کننده برای برخی طرف‌هایی داشته باشد که خود را بزرگ‌تر از چیزی که هستند نشان می‌دهند.»‌الشمری با اشاره به تأثیر انتخابات عراق بر معادلات موجود در منطقه خاطرنشان کرد: «این تناقض عجیبی است که ایالات متحده که مدعی دموکراسی و حمایت از آن است در منطقه با رژیم‌های دیکتاتوری نفرت‌انگیز متحد می‌شود و بر کشوری که شاهد دموکراسی و انتقال مسالمت آمیز قدرت است، تحریم اعمال می‌کند.» او افزود: «چه‌بسا مشهور‌ترین کشور‌هایی که امریکا با آن‌ها دشمنی می‌کند و بر آن‌ها فشار می‌آورد، جمهوری اسلامی ایران، عراق و لبنان هستند. در حالی که فقط همین سه کشور هستند که در آن انتخابات و انتقال مسالمت آمیز قدرت انجام می‌شود.»‌سخنگوی جنبش نجبا ابراز امیدواری کرد که این انتخابات بتواند با تقویت محور ضد امریکایی در عراق، به کاهش نفوذ آن در منطقه و سرعت گرفتن خروج امریکایی‌ها از منطقه منجر شود.
فتوای جهاد انتخاباتی
هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح با توجه به بیانیه اخیر آیت‌الله سیستانی در خصوص مشارکت آگاهانه و مسئولانه در انتخابات پارلمانی این کشور، گفت: «این بیانیه به مثابه فتوای جهاد انتخاباتی است.»‌وی از نیرو‌های مسلح عراق که مشارکت گسترده‌ای در نخستین مرحله از انتخابات پارلمانی زودهنگام داشتند، قدردانی کرد.
روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی ضمن پیش‌بینی پیروزی فراکسیون‌های شیعه در انتخابات امروز، نوشت: «یک روزنه امید وجود دارد که اصلاح قانون انتخابات و جنبش اعتراضی که یک سال پیش باعث برگزاری این انتخابات شد، بتواند برخی نامزد‌ها را که به احزاب سیاسی قدیمی وابسته نیستند به پارلمان عراق که دچار ناکارآمدی است، وارد کند.»‌در بخشی از این گزارش آمده است: «متقاعد کردن رأی‌دهندگان سرخورده به اینکه رأی دادن آنان ثمربخش است، آن‌هم در کشوری که فساد آنقدر زیاد است، چالشی خواهد بود، چرا که بسیاری از وزارتخانه‌های دولتی بیشتر بر رشوه‌خواری تمرکز می‌کنند تا ارائه خدمات عمومی و تقریباً هیچ حزبی بستر‌های سیاسی ارائه نکرده است. در عوض، آن‌ها بر اساس وفاداری مذهبی، قومی یا قبیله‌ای رأی‌دهندگان را جذب می‌کنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار