کد خبر: 1064660
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

مدیر کل میوه‌های سردسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از کاهش ۸۰ هزارتنی پسته ایرانی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ خبرداد و گفت: تغییرات اقلیمی، خشکسالی، عوامل جوی شامل سرمازدگی بهاره، کاهش بارندگی و افزایش بی‌سابقه دمای هوا در زمان تلقیح گل پسته علل کاهش تولید است.
داراب حسنی در گفتگو با ایرنا درباره وضعیت تولید پسته کشور و علل کاهش تولید افزود: امسال با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها تولید ۲۷۸ هزارو ۴۲۶ تن پسته در کشور پیش‌بینی شده که نسبت به تولید سال گذشته کاهش ۸۰ هزارتنی را نشان می‌دهد.
مدیر کل میوه‌های سردسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: سال گذشته (۱۳۹۹) ۳۵۸ هزارو ۲۴۴ تن پسته در سطح ۵۲۵ هزارتن تولید شده بود. وی سرانه مصرف پسته در ایران را حدود ۷۰۰ گرم در سال دانست و گفت: اکنون ۲۵ استان تولیدکننده پسته کشور هستند که استان‌های کرمان، خراسان رضوی، یزد، فارس، خراسان جنوبی، سمنان، مرکزی، قم، سیستان و بلوچستان، تهران، اصفهان در تولید این محصول پیشرو هستند.
وی درباره وضعیت آبی استان‌های تولیدکننده پسته افزود: براساس آخرین آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۸ سطح زیرکشت پسته در ایران ۵۱۸ هزار و ۹۱۷ هکتار است که از این میزان ۱۱ هزارو ۹۷۳ هکتار آن آبی غیر بارور، یک هزارو ۲۵۳ هکتار دیم غیربارور (در مجموع ۱۱۳هزارو۲۲۶ هکتار غیربارور) و همچنین ۴۰۵ هزارو ۵۸۳هکتار آبی بارور و ۱۰۸ هکتار آن دیم بارور (در مجموع ۴۰۵هزارو۶۹۱ هکتار) است که با توجه به وقوع پدیده تغییر اقلیم، مناطق کشت و کار این محصول با مشکل کمبود آب روبه‌رو هستند.
مدیر کل میوه‌های سردسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی درباره کیفیت پسته تولیدی کشور با وجود خشکسالی‌ها اظهار داشت: اگر چه در برخی مناطق پسته‌کاری کشور عملکرد محصول تحت‌تأثیر وقوع پدیده تغییر اقلیم قرار گرفته‌است، با این حال کیفیت پسته ایران همچنان عالی است.
پیش‌بینی افزایش تولید پسته در مناطق غرب و شمال غرب کشور در آینده نزدیک
حسنی ادامه داد: اگر چه به نظر می‌رسد به دلیل وقوع پدیده تغییر اقلیم و محدودیت منابع آبی، میزان تولید و عملکرد پسته در چشم‌انداز کوتاه‌مدت در مناطق تولید پسته در مرکز و شرق کشور کاهش یابد، اما با توجه به اینکه پسته جزو گیاهان متحمل به تنش‌های خشکی و شوری بوده و از طرف دیگر با توجه به گسترش مناطق کشت و پرورش این محصول ارزشمند اقتصادی در غرب و شمال غرب کشور که دارای منابع آبی بیشتر و خاک حاصلخیزتر هستند، پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، تولید و عملکرد این محصول با افزایش چشمگیری همراه باشد و بالطبع میزان صادرات این محصول نیز افزایش یابد.
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد امسال قیمت هر کیلوگرم پسته تازه در بازار به طور میانگین بین ۱۲۰ هزار تا ۲۰۰ هزارتومان و پسته خشکباری با قیمت‌هایی بین ۲۵۰ هزار تا ۳۵۰ هزارتومان در بازار به فروش می‌رسد.
براساس نرخنامه میدان مرکزی میوه و تره بار تهران هر کیلوگرم پسته تازه بین ۹۰ هزار تا ۱۲۵ هزار به فروش می‌رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار