کد خبر: 1064558
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

با تشدید بی‌سابقه تنش‌ها میان پکن و تایپه در سایه حضور نظامی امریکا در منطقه، یکی از روزنامه‌های چین وابسته به دولت این کشور با انتقاد شدید از تحرکات امریکایی‌ها و اشاره به اقدامات اخیر چین در اعزام جنگنده به حریم هوایی تایوان نوشت که وقوع جنگ جهانی سوم محتمل است.
فضای پرتنش حاکم بر روابط میان تایوان و چین، اخیراً به دنبال پاره‌ای تحرکات به شکل بی‌سابقه‌ای دستخوش ناآرامی شده است. از طرفی، ناو هواپیما‌بر اچ. ام. اس انگلیس در دریای فیلیپین با دو ناو هواپیمابر امریکا و ناوشکن حامل هلیکوپتر ژاپن به همراه چند کشتی جنگی دیگر متعلق به شش کشور دیگر در رزمایشی مشترک شرکت کرده‌اند. همچنین با تشدید تنش لفظی بین امریکا و چین بر سر حضور امریکا در تایوان و دریای جنوبی چین، نیروی دریایی امریکا از برخورد زیردریایی اتمی «یواس‌اس کانتیکات» خود با یک شیء ناشناس خبر داده است. یک سخنگوی نیروی دریایی امریکا گفته که این زیردریایی صدمه زیادی ندیده و همچنان فعال است. از طرفی دیگر، به دنبال ورود ۱۵۰ هواپیمای نظامی به حریم هوایی تایوان، تایپه از پکن خواست این اقدامات را متوقف کند. تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان، سه شنبه گذشته گفت که برای حفاظت از تایوان هر کاری را که لازم باشد انجام خواهد داد. وزیر دفاع تایوان هم اخیراً اظهار داشته که دولت پکن ممکن است تا سال ۲۰۲۵ دست به یک حمله تمام عیار به تایوان بزند.
هشدار درباره بازی با آتش
نشریه گلوبال‌تایمز به تازگی در گزارشی، تعامل امریکا و تایوان را گستاخانه تعبیر کرده و به تایپه درباره بازی با آتش هشدار داده است. طبق آنچه این نشریه چینی نوشته، مردم این کشور از جنگ تمام‌عیار با امریکا به عنوان حامی تایوان حمایت می‌کنند و شرایط به حدی رو به وخامت گذاشته که می‌توان گفت، احتمال رویارویی قریب‌الوقوع زیاد است. این نشریه در سرمقاله‌ای نوشت، جنگنده‌هایی که اخیراً به سمت تایوان پرواز کردند برخلاف گارد تشریفات رژه‌های سنتی نیرو‌های جنگی مخصوص رزم واقعی هستند. افزایش تعداد هواپیما‌ها نشان‌دهنده قابلیت‌های عملیاتی نیروی هوایی ارتش خلق چین است. در این گزارش آمده است که این یک اعلام بی‌چون و چرا و واضح حاکمیت چین بر این جزیره است. هدف از طراحی این عملیات‌ها آشنا کردن خلبان‌ها با شرایط میدان جنگ است تا به مجرد صدور فرمان حمله آن‌ها بتوانند مثل کهنه‌سربازان باتجربه بجنگند. نسبت به آینده وضعیت در سراسر تنگه تایوان تردیدی وجود ندارد. ابتکار عمل زمان و چگونگی حمل مسئله تایوان قاطعانه در دست سرزمین اصلی چین است.
مهاجمان را بکشید
هو شیجین، دبیر گلوبال‌تایمز در توئیتر نیز برای تایوانی‌ها خط و نشان کشید و نوشت: «دیر یا زود، مقامات جدایی‌طلب تایوان سقوط می‌کنند.» وی قدرت‌نمایی اخیر پکن را رژه نظامی در گرامیداشت روز ملی چین در اول اکتبر خواند. گلوبال‌تایمز به گزارشی درباره حضور تفنگداران دریایی امریکا در تایوان نیز واکنش نشان داد و خواستار حمله ارتش چین و کشتن این مهاجمان خارجی به تایوان شده است. روزنامه وال استریت ژورنال امریکا پیش‌تر از استقرار مخفیانه ۱۲ تفنگدار دریایی امریکا در تایوان پرده برداشته بود. در گزارش این روزنامه امریکایی آمده است که این افراد حدود یک سال است در تایوان مستقر شده و به نیرو‌های مسلح تایوان کمک می‌کنند. دیروز، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آگاه در وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که نیرو‌های عملیات ویژه این کشور ماه‌هاست که در سایه سکوت خبری مشغول آموزش سربازان تایوانی هستند. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفت: «امریکا باید فروش سلاح به تایوان و روابط نظامی دوجانبه را متوقف کند تا به روابط امریکا - چین و صلح و ثبات در تنگه تایوان آسیب جدی نرساند.»
در پیامی توئیتری به نقل از یکی از مقامات مسئول گلوبال‌تایمز آمده است: «چرا فقط ۱۲ نفر و چرا مخفیانه؟ ایالات متحده باید ۲۴۰ سرباز خود را به طور آشکار با لباس نظامی امریکا بفرستد و محل استقرار آن‌ها را به اطلاع عموم برساند. آن وقت ببینیم آیا نیرو‌های مسلح چین برای از بین بردن مهاجمان امریکایی حمله هوایی هدفمند انجام می‌دهد یا نه!» نشریه گلوبال‌تایمز روز دو شنبه همچنین در طعنه به استرالیا بعد از صحبت‌های وزیر خارجه این کشور نوشت که آیا می‌خواهد با تایوان در تبدیل شدن به گوشت دم توپ همراه شود؟ رسانه‌های دولتی چین روز دو شنبه در ضمن اقدامات نظامی این کشور تهدیداتی را علیه تایوان مطرح کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار