کد خبر: 1064516
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
۹۰ درصد آب‌های زیرزمینی زنجان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود که این رقم نگرانی‌های زیادی به وجود آورده و نیازمند مدیریت است.

۹۰ درصد آب‌های زیرزمینی زنجان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود که این رقم نگرانی‌های زیادی به وجود آورده و نیازمند مدیریت است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با تأکید بر اینکه آمار‌ها حکایت از مصرف بالای آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی استان دارد، گفت: یکی از نگرانی‌های ما در حوزه آب زنجان، مصرف بالای آب‌های زیرزمینی است که باید مدیریت شود. وضعیت مصرف آب‌های زیرزمینی در استان به گونه‌ای است که ۹۰ درصد این مصرف مربوط به حوزه کشاورزی بوده و بخش شرب و صنعت نیز به ترتیب ۶ و ۴ درصد را به خود اختصاص داده است. اسماعیل افشاری با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ها مشکل دیگری است و همین امر باعث شده تا شاهد کاهش ۷۰ درصدی ورودی آب به سد‌های استان باشیم، ادامه داد: برای اینکه بتوانیم این موضوع و دغدغه را مدیریت کنیم، ابتدا باید مدیریت مصرف آب را معطوف به بخش کشاورزی که بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده، کنیم. وی با بیان اینکه از ۵/۱ میلیارد مترمکعب توان آبی استان، ۷۷۰ میلیون مترمکعب مربوط به آب‌های سطحی و ۷۳۰ میلیون مترمکعب نیز مربوط به آب‌های زیرزمینی است، خاطرنشان کرد: برای کسب نتایج مطلوب در زمینه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی باید به سمت توسعه کشت محصولات کم آب‌بر حرکت کنیم. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان از لایروبی رودخانه‌های پرخطر استان خبرداد و با تأکید بر اینکه این اقدام باعث خواهد شد تا خطر بروز سیل به میزان زیادی کاهش پیدا کند، عنوان کرد: لایروبی رودخانه‌های پرخطر در استان انجام شده و این روند کماکان ادامه دارد. افشاری با اشاره به روند خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی‌ها در استان، گفت: طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده، کاهش بارندگی‌ها در پاییز امسال نیز تداوم خواهد داشت و این یعنی امسال میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار