کد خبر: 1064419
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
حکیم:
رهبر جریان حکمت ملی عراق گفته حشد الشعبی یک ضرورت راهبردی است و عراق سوار قطار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نمی‌شود.

سرویس بین الملل جوان‌آنلاین: سیدعمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق در گفتگو با شبکه الشرقیه با اشاره به برگزاری انتخابات آتی گفت: دعوت مرجعیت عالی و تلاش سختی که کمیساریای عالی مستقل انتخابات می‌کند و همچنین تلاش دولت و دستگاه‌های امنیتی برای جلوگیری از هرگونه تقلب در آراء در کنار نظارت بین‌المللی و نقش سازنده سازمان ملل در کمک به کمیساریای عالی با توجه به اینکه انتخابات اساسا مطالبه ملت و جوانان عراق بوده، همه نشان می‌دهد که فرصت بزرگی برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات فراهم شده که بسیار بیشتر از انتخابات‌ سابق است.

وی افزود: اولویت ما در ائتلاف نیروهای حکومت ملی، ساخت حکومت قدرتمند است، چون چنین حکومتی می‌تواند همه مشکلات خدماتی و امنیتی را حل کند و به فساد پایان دهد. اصل برای ما تقویت حکومت است تا بتواند خون تازه‌ای در رگ‌های نهادهای حکومتی به جریان اندازد.

حکیم در ادامه با بیان اینکه شعار ما «حکومت» است، گفت: خدا را شاکریم که اکثر نیروهای سیاسی شعار انتخاباتی‌شان «حکومت» است. این نشان می‌دهد که ایده درست با منطق درست و خودداری از حذف دیگران و پذیرش همگان به نتایج بزرگی می‌انجامد به‌خصوص که اکثریت با حس ملی در پی خدمت به میهن و ملتشان هستند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق، حشدالشعبی را به عنوان یک نهاد در کنار ارتش و پلیس و پیشمرگه ضرورتی راهبردی در نظام دفاع ملی عراق دانست و تاکید کرد: هرکس که از ارزش آن بکاهد، منکر واقعیت و نقش حشد در گذشته و نقش آن در برابر هر تهدیدی در آینده شده است. این را کسی می‌گوید که خود نیرویی در حشد ندارد، اما این یک حقیقت است که باید بگوییم.

حکیم ادامه داد: این را هم باید افزود که چون حشد یک ضرورت راهبردی است باید نهادینه شود و ارتباط آن با دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح نظم یابد و رابطه آن با نیروهای سیاسی قطع شود، اینکه افرادی یک پایشان در حشد و یک پایشان در سیاست باشد اشتباهی بزرگ است، چون حشد یک مسئولیت دارد و نیروی سیاسی یک مسئولیت دیگر.

وی افزود: برخی نیروهای سیاسی در حشد شاخه نظامی دارند و برای رزمندگان خود پوشش سیاسی ایجاد کرده‌اند و در روند سیاسی کشور حضور دارند و شعارها و عملکردشان طوری است که انگار حشد متعلق به همه ملت عراق نیست، این اشتباه بزرگی است که موجب تضعیف حشد می‌شود و نباید در تبلیغات انتخاباتی این‌گونه حشد را به انحصار و احتکار یک گروه درآورد، منفعت حشد ایجاب می‌کند که متعلق به همه عراق باشد.

حکیم تصریح کرد: من از اینکه حشد یک نهاد مستقل باشد دفاع می‌کنم و آن را یک ضرورت راهبردی برای عراق می‌دانم و اولین کسی خواهم بود که در برابر انحلال حشد یا ادغام آن در دیگر نهادهای امنیتی می‌ایستد، هرچند تأکید می‌کنم که حشد باید نهادینه شود و از دخالت‌های سیاسی در امان بماند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ما در تالارها و دفاتر رسمی خود عکس جدمان آیت الله العظمی سیدمحسن حکیم را می‌گذاشتیم تا به انتساب خود به او افتخار کنیم، اما یک بار یکی از عقلای قوم گفت که سیدمحسن حکیم مرجع همه مسلمانان است و این کار شما از عظمت او می‌کاهد، من مدتی طولانی به این حرف فکر کردم و دیدم منطقی است و برای همین و برای آنکه از جایگاه واقعی و تأثیر او که فراتر از ماست کاسته نشود عکس ایشان را برداشتیم، لذا این موضوع بر حشد نیز منطبق است که اگر برای یک گروه خاص باشد جایگاه واقعی آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد، پس می‌بایست حشد برای کل عراق باشد.

حکیم در پایان با اشاره به وضعیت فلسطین گفت: هرکس فکر می‌کند که روزی عراق سوار قطار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌شود سخت اشتباه می‌کند، ما همیشه مدافع فلسطین و مسئله فلسطین و مطالبات مشروع آنان خواهیم بود و به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نه می‌گوییم.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار