کد خبر: 1064283
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
بسیاری از کسانی که موز وارد کردند

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی می‌گوید: درخواست ما این است که ثبت سفارش‌های واردات موز در سال‌های ١٣٩٨ تا ١٣٩٩ بررسی شود تا دقیقاً مشخص شود چه کسانی موز وارد کرده‌اند و چند درصد آن‌ها صادرکننده سیب بوده‌اند. به جرئت می‌توان گفت بسیاری از کسانی که در این سال‌ها مجوز واردات موز گرفته‌اند، اصلاً صادرکننده سیب نبودند.
به گزارش ایسنا چند هفته‌ای می‌شود که قیمت موز افزایش یافته و به بیش از ۳۰هزار تومان رسیده است. افزایش قیمتی که برخی از فعالان اقتصادی علت آن را مصوبه واردات موز در ازای صادرات سیب می‌دانند و معتقدند انحصار «واردات موز در ازای صادرات سیب» رانت ایجاد کرده و پای دلالان به این بخش باز شده است؛ به طوری که این دلالان تنها روی حواله‌های صادراتی سیب‌هایشان کیلویی ۵ تا ۶ هزارتومان می‌کشند و به واردکنندگان واگذار می‌کنند که در نهایت این ۵ تا ۶ هزارتومان روی محصول نهایی آشکار می‌شود.
درخصوص افزایش قیمت موز و اینکه آیا اجرای مصوبه واردات موز در ازای صادرات سیب که چندی پیش توسط وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد، در نهایت به ضرر مصرف‌کنندگان تمام شده است یا خیر نظر با رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی را جویا شدیم.
سیدرضا نورانی گفت: زمانی که مصوبه واردات موز در ازای صادرات سیب ابلاغ شد با مازاد سیب در انبار‌ها مواجه شدیم و این مصوبه جهت تشویق صادرکنندگان با کاهش تعرفه وارداتی موز از ۲۰درصد به ۴ درصد بود، اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده و نیاز است برای جلوگیری از رانت ایجاد شده مصوبه اصلاح شود.
مشخص شود چه کسانی رانت ایجاد کرده‌اند
نورانی با اشاره به اینکه همه صادرکنندگان سیب واردکننده موز نیستند، افزود: رانت بازی و فروش مجوز واردات موز به ازای هرکیلو ۶ تومان نتیجه همین تصمیم‌گیری‌هاست و باید مشخص شود دقیقاً چه کسانی این رانت را ایجاد کرده‌اند.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اضافه کرد: با وجود اینکه موز از سه قاره عبور می‌کند و به کشور می‌رسد باز هم از برخی میوه‌های داخل کشور ارزان‌تر است. باید جلوی این رانت‌ها گرفته شود تا موز در بازار عمده فروشی به قیمت قبلی خود بازگردد.
نورانی در ادامه گفت: هرتن موز هندی که وارد بنادر کشور می‌شود حدود ۵۰۰دلار یعنی کیلویی ۵۰سنت، هرتن موز فیلیپینی ۶۰۰ دلار یعنی کیلویی ۶۰ سنت و هرتن موز اکوادور نیز ۷۰۰ دلار که کیلویی۷۰ سنت است؛ یعنی اگر موز ۷۰ سنتی را بر مبنای دلار۲۵ هزار تومان با هزینه‌های رنگ آوری و حمل آن تا سردخانه حساب کنیم قیمت آن کیلویی ۲۰ هزارتومان به صورت عمده خواهد شد.
نیازی به تخصیص ارز برای واردات موز نیست
نورانی تصریح کرد: نیازی نیست دولت برای واردات موز ارزی به بخش خصوصی تخصیص دهد. می‌توان با ارز حاصل از صادرات میوه وتره بار، سبزی و صیفی موز وارد کرد.
به گفته وی وقتی ثبت سفارش‌ها به صورت شفاف و مشخص صورت نمی‌گیرد و منوط به صادرات سیب می‌شود قطعا محدودیت و رانت ایجاد می‌شود. بنابراین از دولت سیزدهم انتظار داریم به صورت شفاف وارد این موضوع شده و سبد خانوار ایرانی را رونق بخشد.
نورانی گفت: تعرفه واردات موز در مقابل صادرات سیب ۴درصد و واردات موز بدون مجوز صادرات سیب ۲۰ درصد است. یعنی با مصوبه وزارت جهاد کشاورزی تعرفه واردات موز برای صادرکنندگان سیب کاهش یافته است. پیشنهاد ما به دولت این است که تعرفه واردات موز همان ۲۰ درصد باشد و مابه التفاوت آن با تعرفه سیب به عنوان جایزه به صادرکننده واقعی اعطا شود تا بدین وسیله حقی از صادرکننده و تولیدکننده ضایع نشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار