کد خبر: 1064166
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱

اوکراین در پی اجرایی شدن قرارداد ترانزیت گاز شرکت گازپروم با مجارستان و محروم‌شدن کی‌یف از واردات گاز، از امریکا و آلمان خواست تحریم‌هایی را علیه این غول روسی وضع کنند.
به گزارش ایسنا، تحت مفاد قرارداد تأمین گاز بلندمدت با بوداپست که روز جمعه آغاز شد، گازپروم دیگر از طریق اوکراین به مجارستان گاز ارسال نمی‌کند، بلکه گاز را از طریق صربستان و اتریش خواهد فرستاد. این امر اوکراین را از درآمد‌های ترانزیت گاز محروم کرده و به معنای آن است که دیگر نمی‌تواند گاز از مجارستان وارد کند. این کشور از سال ۲۰۱۵ از مجارستان گاز وارد می‌کرد تا به این شکل مستقیماً از روسیه گاز خریداری نکند. از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و حمایت از جدایی طلبان در شرق اوکراین، روابط کی‌یف با مسکو بحرانی شده است.
یوری ویترنکو، مدیر شرکت نفت‌وگاز اوکراین از واشنگتن و برلین خواست به تعهدشان برای برخورد سخت با مسکو که در توافق مربوط به خط لوله گازی نورداستریم ۲ اعلام کرده بودند، عمل کنند. وی در فیس‌بوک نوشت: کرملین این اقدام را از روی عمد انجام می‌دهد و این اقدام استفاده واضح از گاز به عنوان یک سلاح است. در بیانیه مشترک امریکا و آلمان گفته شده بود، اگر کرملین از گاز به عنوان یک سلاح استفاده کند، پاسخ مناسبی وجود خواهد داشت. ما منتظر وضع تحریم‌ها علیه اپراتور نورداستریم۲ که زیرمجموعه ۱۰۰درصدی گازپروم است، هستیم.
این مقام اوکراینی به توافقی اشاره داشت که برلین و واشنگتن درخصوص خط لوله گازی نورداستریم۲ در ژوییه منعقد کردند.
این اختلاف در شرایط حساسی برای روسیه پیش آمده که می‌خواهد آلمان خط لوله گازی نورداستریم۲ را که ساختش تکمیل شده است، تأیید کند. روسیه با اتهاماتی از سوی منتقدان کرملین مبنی بر اینکه با عدم عرضه کافی گاز به اروپا در شرایط کمبود انرژی و افزایش قیمت‌ها تلاش می‌کند به روند تأیید این خط لوله سرعت ببخشد، روبه‌رو است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار