کد خبر: 1064077
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
رئیس دستگاه قضا:
دشمن تلاش زیادی کرد با فضاسازی، اعتماد مردم را کاملاً مخدوش کند، اما اکنون که در سایه همدلی و هماهنگی قوا اعتماد مردم ترمیم شده موظف به صیانت و ارتقای آن هستیم.

دشمن تلاش زیادی کرد با فضاسازی، اعتماد مردم را کاملاً مخدوش کند، اما اکنون که در سایه همدلی و هماهنگی قوا اعتماد مردم ترمیم شده موظف به صیانت و ارتقای آن هستیم.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای که در ادامه سفر‌های استانی خود روز پنج شنبه به قزوین رفته بود، طی سخنانی در دیدار با قضات و کارکنان قضایی استان قزوین، اظهار داشت: امروز مردم نسبت به دولت، قوه قضائیه و مجلس امیدوار شده‌اند و این امیدواری و اعتماد آن‌ها تکلیف ما را سنگین‌تر می‌کند.
رئیس قوه قضائیه گفت: دشمن تلاش زیادی کرد با فضاسازی، اعتماد مردم را کاملاً مخدوش کند، اما اکنون که در سایه همدلی و هماهنگی قوا اعتماد مردم ترمیم شده موظف به صیانت و ارتقای آن هستیم. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای اعتماد مردم را بزرگ‌ترین سرمایه نظام عنوان کرد و گفت: اعتمادسازی با حرف ممکن نیست و باید در عمل کارآمدی نظام را نشان دهیم چرا که اکنون با وفاق و همکاری ایجاد شده طی سه ماه گذشته اگر خدای نکرده امید مردم از بین برود بیش از گذشته ضرر خواهیم کرد.
اژه‌ای بر لزوم تشکیل کارگروه‌های مردمی برای حل مشکلات و دعاوی قضایی تأکید کرد و گفت: باید چتر استفاده از ظرفیت‌های مردمی را گسترش دهیم و علاوه بر شورا‌های حل اختلاف، از طرح‌های ابتکاری و کمک‌های معتمدین محلات برای ایجاد صلح و سازش استفاده شود.
رئیس قوه قضائیه از کارشناسی‌های غیرضروری و اختلاف نظرات کارشناسان به عنوان یکی از عوامل اطاله دادرسی یاد کرد و گفت که برخی کارشناسی‌ها نه‌تن‌ها دستگاه قضایی را به عدالت نمی‌رساند بلکه ما را از هدف خود دورتر می‌کند. وی این نکته را نیز متذکر شد که اگر نظر کارشناسی یک کارشناس اختلافات فاحش زیاد داشت، از او توضیح خواسته شود و اگر جواب دوپهلو داد ضمن اعلام مسئله به مراجع ذی‌ربط، از ارجاع کارشناسی‌ها به وی خودداری شود. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه وکلا محترم هستند و وکیل خوب معاضد قاضی است در عین حال متذکر شد گاهی اوقات برخی وکلا به دلیل رفتار‌های غیرمتعارف موجب اطاله دادرسی و اخلال در روند دادرسی می‌شوند.
همدلی و هماهنگی بی نظیر قوا در ۴۰ سال گذشته
رئیس قوه قضائیه همچنین طی سخنانی در دیدار با اقشار مختلف مردم قزوین، همدلی و هماهنگی قوای سه گانه در سه ماهه اخیر را نسبت به ۴ دهه گذشته بی‌نظیر توصیف کرد و گفت که در این مدت مسائل و مشکلات مهم کشور در نشست‌هایی سه‌جانبه و دوجانبه با رؤسای قوا، وزرا، نمایندگان مجلس و گروه‌های مختلف نخبگانی بررسی و پیگیری شده است.
محسنی اژه‌ای در جلسه شورای اداری استان قزوین نیز با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در راستای ارتقای اگاهی مردم و اجرای عدالت، خواستار همفکری و همیاری صاحبان اندیشه برای تحقق عدالت اجتماعی و رفع ظلم و تبعیض شد. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دشمن نهایت تلاش خود را برای فشار حداکثری بر معیشت و اقتصاد مردم به کار گرفته است، گفت: آن‌ها این اقدامات را به زعم اینکه بتوانند صبر انقلابی مردم را تمام کنند انجام دادند، ولی به لطف خدا نتوانستند و نخواهند توانست به هدف خود برسند.
رئیس دستگاه قضا تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعی، بصیرت هرچه بیشتر، مبارزه با فساد و رفع تبعیض را وظیفه‌ای مهم عنوان کرد و از افراد، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خواست که باند‌های مافیایی، جریان‌های سازمان یافته، کسانی که در دستگاه‌های اداری چوب لای چرخ مردم می‌گذارند و با عمل نکردن به وظیفه به مردم خسارت می‌زنند و کسانی را که با ترک فعل به مردم آسیب می‌زنند شناسایی و آن‌ها را به قوه قضائیه معرفی کنند تا دستگاه قضا بتواند به وظیفه خود عمل کند.
حمایت از تولید‌کنندگان در جنگ اقتصادی
محسنی اژه‌ای در ادامه سفر یک روزه خود به قزوین، در دیدار با فعالان اقتصادی، صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان این استان اظهار داشت: اگر اذعان داریم که دشمن جنگ اقتصادی علیه ملت ما به راه انداخته و در شرایط جنگی هستیم، باید لوازم آن را بپذیریم چرا که با حرکت متعارف و قانون متعارف نمی‌توان به هدف رسید.
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر ضرورت تسریع اقدام دستگاه‌های اجرایی در صدور مجوز‌ها برای فعالان اقتصادی، از مجلس خواست به وظیفه نظارتی خود در جهت حمایت از فعالان اقتصادی برای اخذ مجوز‌های لازم عمل کند. سازمان بازرسی کل کشور هم با کسانی که در شرایط حساس جنگ اقتصادی بهانه‌تراشی و در صدور مجوز‌ها تعلل می‌کنند و از اجرای قانون سر باز می‌زنند برخورد خواهد کرد. محسنی اژه‌ای همچنین از دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی و سایر واحد‌های قضایی خواست با تشکیل کارگروهی به سرعت در جهت شناسایی سنگ اندازان و اخلالگران در مسیر تولید و رفع موانع تولید در کشور اقدام کنند.
‎محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد که فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و نمایندگان اصناف می‌توانند دستگاه قضایی را در حل و فصل دعاوی از طریق صلح و سازش و جلوگیری از تشکیل پرونده و در صورت طرح دعوا در محاکم با ارائه نظر کارشناسی در مرحله رسیدگی و صدور رأی یاری دهند. رئیس قوه قضائیه به عنوان نمونه یکی از موضوعات اختلافی را اعتبار برگ سبز خودرو عنوان کرد و گفت که چنانچه این مسئله با سرعت عمل مجلس در صدور رأی تفسیری همراه شود مشکل حل خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار