کد خبر: 1063998
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
شهید علی غیور اصلی طراح اولین عملیات موفق دفاع مقدس
در اولین روز‌های مهر ۱۳۵۹ در حالی که تعدادی از واحد‌های زرهی عراق پس از اشغال و گذشتن از سوسنگرد خود را به شمال اهواز رسانده بودند، حضرت امام پیام قاطعی را صادر کردند و از جوانان اهوازی خواستند دشمن را از دروازه‌های شهر خود عقب برانند.
زهرا محمدزاده

در اولین روز‌های مهر ۱۳۵۹ در حالی که تعدادی از واحد‌های زرهی عراق پس از اشغال و گذشتن از سوسنگرد خود را به شمال اهواز رسانده بودند، حضرت امام پیام قاطعی را صادر کردند و از جوانان اهوازی خواستند دشمن را از دروازه‌های شهر خود عقب برانند. در این زمان بود که شهید علی غیور اصلی، عملیاتی را طراحی کرد و به اجرا گذاشت که باعث فرار تانک‌های دشمن از شمال اهواز و نهایتاً به آزادسازی سوسنگرد و فرار دشمن تا تنگه چزابه منجر شد. روز بعد از آن یعنی در ۱۱ مهر (به قولی در نهم مهر) غیور اصلی هنگام بازگشت از عملیات به شهادت رسید. یادکرد این سردار رشید جبهه‌های دفاع مقدس را پیش‌رو دارید.

متولد مشهد
برخلاف آنچه برخی دوستداران دفاع مقدس تصور می‌کنند، علی غیور اصلی خوزستانی نبود. چون در اواخر عمر پربرکتش به عنوان یک ارتشی در خوزستان خدمت می‌کرد، بلافاصله پس از شروع جنگ از همین استان وارد میادین جنگ شد و از همین رو برخی تصور می‌کنند او خوزستانی بوده است. به هر روی علی غیور اصلی در یک خانواده کم بضاعت در مشهد متولد شد. چون ذاتاً کودکی پرانرژی و پر جنب و جوش بود، انواع رشته‌های ورزشی خصوصاً فوتبال را دنبال کرد و عاقبت برای اینکه بتواند شغلی متناسب با چابکی و قوای جسمانی‌اش بیابد، راهی تهران شد و در تیپ ویژه هوابرد ارتش استخدام شد.
دوره‌های رزمی
یکی از مسائلی که باعث شد غیور اصلی خود را فراتر از یک نیروی تکاور مطرح کند، توجه او به تکمیل آموزش‌های کماندویی بود. وی پس از طی دوره‌های متعدد نظامی در داخل کشور، برای تکمیل تجربیات نظامی به چند کشور خارجی نظیر آلمان، ایتالیا، مصر و اردن فرستاده شد و علاوه بر آشنایی هر چه بیشتر با مسائل و تاکتیک‌های نظامی این فرصت را یافت تا فرهنگ‌های مختلف را از نزدیک مشاهده کند. علی پس از فراغت از آموزش‌های نظامی در ۱۳۵۲ ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های شادی متولد ۱۳۵۴ و محمدعلی متولد سال ۵۹ بود.
ارتشی انقلابی
آشنایی شهید غیور اصلی با اندیشه‌های انقلابی حضرت امام و خصوصاً مطالعه آثار شهید مطهری، باعث شد او را به خوزستان و لشکر ۹۲ زرهی بفرستند تا با دوری از مرکز (تهران) روحیات انقلابی علی تحت کنترل درآید. اما او در آنجا نیز دست از فعالیت برنداشت و نهایتاً مشخص شد غیور اصلی ذیل یک گروه انقلابی قصد داشتند شاه را طی جشن‌های ۲۵۰۰ ساله ترور کنند. با وجود ارتشی بودن غیور اصلی، این موضوع برای وی گران تمام شد و حتی حکم اعدامش صادر شد. اما با پیروزی انقلاب، غیور اصلی در کنار دیگر زندانیان سیاسی آزاد شد.
عضویت در سپاه
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید غیور اصلی که احساس می‌کرد حضورش در سپاه می‌تواند باعث خدمت مؤثرتر او به کشور و انقلاب شود، به این نهاد انقلابی پیوست و فرماندهی آموزش نظامی استان را برعهده گرفت. کمی بعد نیز با حفظ سمت، فرماندهی عملیات سپاه اهواز به او واگذار شد.
پس از تجاوز دشمن به ایران در آخرین روز شهریور ۱۳۵۹، به دلیل عدم آمادگی نیرو‌های نظامی کشورمان تانک‌های عراقی خیلی زود خود را به شمال اهواز رساندند. وی در کنار دیگر همرزمانش شبیخونی را طراحی کرد که باعث شد نیرو‌های خودی با کمترین جلب توجه، خود را به ۱۰ متری تانک‌های دشمن برسانند و در یک عملیات کاملاً غافلگیرکننده، تانک‌های عراقی را آنچنان به وحشت بیندازند که حدود ۹۰ کیلومتر عقب‌نشینی کنند، اما روز بعد وی در حالی که قصد بازگشت از منطقه عملیاتی را داشت، در یک سانحه خودروی حاملش به یک تراکتور برخورد کرد و به شهادت رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار