کد خبر: 1063887
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
نخست‌وزیر انگلیس که اجرایی شدن برنامه خروج از اتحادیه اروپا، مدتی است این کشور را دستخوش بحران سوخت کرده است، حالا وعده داده مشکل را که در قالب شکل‌گیری صف‌های طولانی در برابر جایگاه‌های پمپ بنزین و تعطیلی برخی از آنها، خودنمایی می‌کند، به زودی حل خواهد کرد

نخست‌وزیر انگلیس که اجرایی شدن برنامه خروج از اتحادیه اروپا، مدتی است این کشور را دستخوش بحران سوخت کرده است، حالا وعده داده مشکل را که در قالب شکل‌گیری صف‌های طولانی در برابر جایگاه‌های پمپ بنزین و تعطیلی برخی از آنها، خودنمایی می‌کند، به زودی حل خواهد کرد. با این حال، منابع مطلع می‌گویند گره کوری که برگزیت با فراری دادن رانندگان خودرو‌های سنگین ایجاد کرده است، نه تنها به این زودی‌ها حل نخواهد شد بلکه احتمال جیره‌بندی سوخت در انگلیس هم وجود دارد.
بحران سوخت به حدی در انگلیس حاد شده که طی روز‌های گذشته شماری از مردم نیازمند به سوخت، ناچار شدند در صف‌های طولانی بایستند، عده‌ای در پمپ بنزین‌ها با هم درگیر شده‌اند و حتی گزارش‌هایی هم از چاقوکشی منتشر شده است. از طرفی دیگر، ارتش این کشور هم به منظور کمک در مدیریت بحران به وجود آمده، پای کار آمده است. در این بین، مردم خشمگین از جانسون خواستند از مخفیگاهش بیرون بیاید و با مردم در مورد این مسئله صحبت کند. پس از این‌ها بود که بوریس جانسون روز سه شنبه در نخستین موضع‌گیری از آغاز بحران سوخت، وعده داد که دولتش در تلاش برای حل بحران سوخت است و گفت: «اکنون شاهدیم که اوضاع رو به بهبود است. از صنعت سوخت می‌شنویم که عرضه‌ها به صورت عادی به ایستگاه‌های توزیع سوخت می‌رسند و من از همه می‌خواهم به روال معمول به سر کسب و کارشان بازگردند.»
احزاب سیاسی مخالف، جانسون را که با اجرای طرح اولویت‌بندی تخصیص بنزین به مشاغل کلیدی مخالفت کرده، به سوءمدیریت بحران کنونی متهم کرده‌اند. او در شرایطی به مردم امیدواری می‌دهد که روزنامه دیلی‌میل نوشت، برخی جایگاه‌های سوخت، فروش بنزین را تا سقف ۳۰ پوند سهمیه‌بندی کرده‌اند. این روزنامه انگلیسی نیز به خشونت در صف‌های طولانی پمپ بنزین‌ها و موارد درگیری و چاقوکشی اذعان کرد. روز چهار شنبه یعنی کمتر از ۲۴ ساعت از وعده جانسون، همچنان صف‌های طولانی خودرو‌ها در برابر پمپ بنزین به چشم می‌خوردند؛ و عبارت «بنزین موجود نیست» نیز در برابر بسیاری از جایگاه‌ها دیده می‌شد. افزایش قیمت بنزین هم دیگر موضوعی است که به دغدغه این روز‌های مردم انگلیس تبدیل شده است. بنابر اطلاعاتی که یک گروه نظارتی موسوم به «آراِی‌سی» گردآوری کرده است، میانگین قیمت یک لیتر بنزین در روز یک شنبه به ۳۶۶/۱ پوند (۸۶/۱ دلار) رسید که بالا‌ترین سطح از سپتامبر ۲۰۱۳ بوده است.
از چهارم مهرماه، اقدامات اضطراری برای تأمین سوخت کافی در جایگاه‌های سوخت آغاز شده و کاسی کارتنگ، وزیر بازرگانی انگلیس قرار است قوانین رقابتی در صنعت سوخت را تعلیق کند تا شرکت‌های تأمین‌کننده بتوانند سوخت مورد نیاز جایگاه‌های بدون بنزین را تأمین کنند. شبکه خبری بی‌بی‌سی هم اعلام کرد که بحران کمبود سوخت باعث شده است لندن با ارائه روادید کوتاه‌مدت به رانندگان کامیون‌های بین‌المللی به منظور ورود به انگلیس برای تحویل مواد غذایی و سوخت موافقت کند. به این ترتیب لندن امیدوار است بحران کمبود راننده را که در پی برگزیت و خروج شمار قابل‌توجهی از رانندگان خودرو‌ها از انگلیس، ایجاد شده به این وسیله مرتفع کند.
با این‌همه، سایه سهمیه‌بندی سوخت بر سر انگلیس سنگینی می‌کند. روزنامه تایمز روز چهار شنبه به نقل از منابع مطلع در صنعت نفت نوشت که بحران کنونی ممکن است تا یک ماه دیگر طول بکشد. بنابر اعلام این منابع، حتی اگر جو روانی جامعه نیز آرام شود، تکمیل ظرفیت جایگاه‌های سوخت در این کشور معضلی است که دست‌کم به چند هفته زمان نیاز دارد. یکی از این افراد به تایمز گفت که این مسئله حتی در مورد پمپ‌بنزین‌های شرکت بریتیش‌پترولیوم هم که از روز‌های نخست بروز بحران، فروش سوخت را سهمیه‌بندی کرد، صدق می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار