کد خبر: 1063695
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
ایران می‌تواند با یک برنامه منسجم در حوزه صادرات تجهیزات دفاعی به ارزآوری برسد و در تقویت بازدارندگی کشور‌های منطقه نیز نقش بسزایی ایفا کند.

ایران می‌تواند با یک برنامه منسجم در حوزه صادرات تجهیزات دفاعی به ارزآوری برسد و در تقویت بازدارندگی کشور‌های منطقه نیز نقش بسزایی ایفا کند.
به گزارش آنا، براساس آمار‌های مؤسسه سیپری در استکهلم در سال ۲۰۱۹، ۲۵ شرکت بزرگ اسلحه‌سازی در سراسر دنیا ۳۶۱میلیارد دلار (۲۹۸میلیارد یورو) از فروش سلاح کسب کرده‌اند و تجارت تجهیزات نظامی هم‌اکنون یکی از پررونق‌ترین بازار‌های اقتصادی است. در همین راستا، ایران می‌تواند با یک برنامه منسجم در حوزه صادرات تجهیزات دفاعی به ارزآوری برسد و در تقویت بازدارندگی کشور‌های منطقه نقش بسزایی ایفا کند.
به باور کارشناسان نظامی، تسلیحات نظامی ساخت ایران، امتیازات ویژه‌ای برای خریداران دارد و هزینه‌های آموزشی و نگهداری کمتر نسبت به تسلیحات تهاجمی قدرت‌های بزرگ می‌تواند در افزایش توان دفاعی کشور‌ها مؤثر باشد.
پیشرفت قابل توجه صنایع دفاعی ایران در سال‌های اخیر و همچنین پایان همه محدودیت‌های تسلیحاتی در ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹، فرصتی مهم برای کشورمان تلقی می‌شود. اکنون ایران با رفع محدودیت فروش تسلیحات دفاعی می‌تواند به چند هدف از جمله تولید، اشتغالزایی و ارزآوری حاصل از صادرات دست یابد و تسلیحات تجاری شده کشورمان در چهار سبد موشکی، هوایی، دریایی و زمینی قابلیت صادرات دارد، البته افزایش صادرات به سیاست دیگر کشور‌ها در ارتباط با ایران بستگی دارد. رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت دفاع در این باره گفته بود: «برخی سازمان‌های وزارت دفاع در حوزه صادرات طی سال‌های گذشته به عنوان سازمان نمونه کشوری معرفی شده‌اند و در بازدید‌هایی که بعضاً هیئت‌های دفاعی از جمهوری اسلامی ایران داشتند، محصولات به آن‌ها معرفی و در موارد متعددی منجر به قرارداد شد و برای احترام به تعهدنامه‌های بین‌المللی اجرای این قرارداد‌ها را به پایان تحریم‌ها موکول کردیم.»
حال انتظار می‌رود به دلیل کیفیت بالای تسلیحات دفاعی ایران و همچنین ویژگی‌های شاخص این تجهیزات، ایران بتواند سهم خود را در بازار معاملات تسلیحاتی افزایش دهد. در سالیان اخیر، صنعت هوایی جمهوری اسلامی ایران توانسته در طراحی هواپیما‌های بدون سرنشین پیشرفته موفق عمل کند و هواپیما‌هایی با هزینه‌های بسیار پایین و فناوری روز بسازد، اما اینکه ایران به چه میزان توانسته از این تجهیزات ارزآوری داشته باشد، جای سؤال است.
در بین کشور‌های منطقه غرب آسیا، ترکیه با بیش از یک‌میلیارد دلار صادرات یکی از مهم‌ترین کشور‌های صادرکننده در این منطقه است و با فروش تجهیزات خود توانسته به سود هنگفتی دست یابد، برای مثال، پهپاد بایراکتار تی‌بی۲ (Bayraktar TB ۲) ترکیه در طول سال‌های گذشته تبدیل به موفقیتی جهانی شد و فروش بالایی به لهستان، اوکراین، قطر، آذربایجان و مراکش داشت.
پهپاد بایراکتار تی‌بی۲ یا همان بیرق‌دار یک پهپاد شناسایی رزمی است که توسط شرکت ترکیه‌ای بایکار (Baykar) که در زمینه صنایع نظامی فعالیت می‌کند، برای ارتش ترکیه ساخته شده است. پهپاد بایراکتار تی‌بی۲ به چهار موشک هدایت‌شونده MAM- L و MAM- C ساخت شرکت دفاعی راکستان (Roketsan) مجهز است.
به گزارش پایگاه خبری ایندیپندنت، کشور ترکیه برای سامان دادن اوضاع اقتصادی، قصد دارد صادرات اسلحه فعلی‌اش را که اکنون حدود ۸/۲ میلیارد یورو است در سال ۲۰۲۳ به بیشتر از ۳/۹ میلیارد یورو افزایش دهد، به همین دلیل تلاش می‌کند هواپیما‌های بدون سرنشین بیشتری تولید کند.
چندی پیش نیز «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنرانی اعلام کرد که در مجموع ۱۸۰فروند پهپاد بایراکتار تی‌بی۲ در حال حاضر در چهار کشور مختلف همراه با ترکیه در حال فعالیت هستند.
کاتالوگ منتشر شده از پهپاد شناسایی رزمی بایراکتار تی‌بی۲ در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ نشان‌دهنده این است که از زمان رونمایی تاکنون ساختار، ملخ، اویونیک، الکترونیک و... این پهپاد به‌طور مستمر ارتقا پیدا کرده است، همچنین این پهپاد ضربات سنگینی به ارتش ارمنستان وارد کرد و یکی از عوامل عمده پیروزی جمهوری آذربایجان در برابر ارمنستان در جنگ دوم قره‌باغ بود. این در حالی است که پهپاد‌های ایرانی از جمله پیشرفته‌ترین پهپاد‌های دنیا هستند و در نبرد‌های مختلف، کارآزمایی شده‌اند، برای مثال پهپاد غزه جزو یکی از پیشرفته‌ترین و بزرگ‌ترین پهپاد‌های ایرانی محسوب می‌شود که تاکنون توسط نیرو‌های مسلح ایران ساخته شده و مشخصات و تجهیزات به کار رفته در آن، نشان از پیشرفت قابل ملاحظه کشورمان در زمینه افزایش توانمندی‌ها در حوزه پهپادی است.
جنگنده‌ها، تانک‌ها، نفربرها، اسلحه‌های انفرادی، سامانه‌های پدافندی، انواع رادار‌ها و پهپاد‌ها تنها بخشی از توان بومی ایران برای ساخت تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز است، پهپاد‌ها یکی از محصولات شاخص صنایع دفاعی هستند که با رفع تحریم‌های تسلیحاتی امکان صادرات آن‌ها به کشور‌های مختلف فراهم شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار