کد خبر: 1063587
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
محمدحسین فرحبخش در گفتگو با «جوان»:
شبکه نمایش خانگی زیاد از سبد تکراری بازیگری استفاده می‌کند و این اعتماد به نفس در محیط پلت‌فرم‌ها وجود ندارد که به دنبال معرفی چهره‌های جدید باشند.

شبکه نمایش خانگی زیاد از سبد تکراری بازیگری استفاده می‌کند و این اعتماد به نفس در محیط پلت‌فرم‌ها وجود ندارد که به دنبال معرفی چهره‌های جدید باشند.
محمدحسین فرحبخش، تهیه‌کننده سینما با بیان این مطلب به «جوان» گفت: اگر به تاریخچه سریال‌های ماندگار نگاه کنیم، می‌بینیم که بخش عمده سریال‌های خاطره‌ساز آن‌هایی هستند که از حضور بازیگران توانا سود برده‌اند و نه سوپراستارها. این اشتباهی بزرگ بود که در سریال‌های خانگی به جای داستان‌گویی و تکیه بر متن‌های باکیفیت به سمت جذب سوپراستار‌های سینما رفتند، البته در بدو امر استار‌ها علاقه‌ای به سریال نداشتند ولی به لطف پول‌های مشکوک، بریز و بپاش کردند و آن‌ها را نمک‌گیر سریال‌ها کردند. این تهیه‌کننده ادامه داد: در اوایل کار، سعی می‌شد از سناریو‌هایی نسبتاً استاندارد برای جلب مخاطب در شبکه خانگی استفاده گردد ولی از جایی به بعد کلاً قید متن را زدند و همه بودجه را گذاشتند برای جلب بازیگران مشهور و در این بین ذره‌ذره کیفیت را پایین آوردند تا جایی که بازیگری برخی سریال‌های اخیر خانگی حتی از سریال‌های روتین تلویزیون هم بی‌کیفیت‌تر شدند. تهیه‌کننده «آواز قو» و «کما» با اشاره به صنعت سریال‌سازی دنیا گفت: در صنعت نمایش خانگی سعی می‌کنند چهره‌های جدید در بازیگر معرفی کنند و بلکه بازیگران توانا و کم‌نام و نشان از طریق سریال‌ها، معرفی می‌شوند. شما در نظر بگیرید سریالی مثل «فرار از زندان» مگر به لطف استار‌ها معروف شد؟ نه! بسیاری از بازیگران این سریال قبل از فرار از زندان اصلاً شناخته‌شده نبودند ولی متن سریال و کیفیت تولید آنقدر بالا بود که موجب شد مخاطب با سریال ارتباط گیرد و کم‌کم علاقه‌مند شود بازیگران را هم بشناسد.
فرحبخش عنوان کرد: در صنعت سریال‌سازی دنیا، اگر هنرپیشگان برجسته بخواهند در سریال‌های پلت‌فرم‌ها بازی کنند، دیگر به سختی بتوانند در فیلم‌های مطرح به آن‌ها نقشی دهند ولی در اینجا، سرنا را از سر گشاد آن می‌نوازند و به جای کیفیت متن و ساختار، هم و غم را می‌گذارند برای جذب چهره‌ها در سریال‌ها که نتیجه‌اش هم می‌شود به هم خوردن نظم و نظام تولید در سینما، چون بخش خصوصی نمی‌تواند دستمزد‌های هنگفت و نجومی سریال‌ها را به این بازیگران دهد و آن‌ها در بازگشت به سینما جذب آثاری می‌شوند که با سرمایه‌های مشکوک تولید شده‌اند و همین باعث می‌شود بازیگری از یک جشنواره مهم خارجی جایزه بگیرد ولی باز مخاطب از او گلایه کند که چرا با فلان سرمایه‌گذار بی‌هویت کار کردی.
کارگردان «زندگی خصوصی» و «مستانه» عنوان کرد: در ایران بازیگران باید بدانند آینده هنری‌شان در گرو افزودن بر کیفیت است و اینکه مدام ابزار دست سرمایه سریال‌سازان شوند، فقط و فقط اسباب افت کارنامه آنهاست.
محمدحسین فرحبخش گفت: اینکه فلان بازیگر زن و مرد را با ارقام بالا به سریال‌های بی‌مایه بردند، فقط ضربه به سینما و خودشان بود. کدامیک از این سریال‌ها موجبات ارتقای بازیگری یک استار را رقم زده است؟ حیف استار سینما نیست که اسیر دست برگزارکنندگان یک مسابقه بی‌مخاطب شود؟ همه جای دنیا، بازیگران مدیران برنامه‌هایی دارند که همین چیز‌ها را به آن‌ها می‌آموزند ولی در اینجا، مدیران برنامه‌ها کاملاً در موضع انفعالی قرار دارند یا به دنبال دریافت پورسانت از قرارداد‌های بازیگران هستند یا می‌خواهند بازیگر را پله کرده و بالا روند! البته که خود بازیگران هم دنبال افراد فکور و با مطالعه برای مدیریت برنامه‌ها نمی‌روند. مدیر برنامه باید باسوادتر از بازیگر باشد تا به او بیاموزد. تهیه‌کننده «قافله» و «دستمزد» ابراز امیدواری کرد: آنچه از صنعت سریال‌سازی خانگی دیده‌ایم، افت کیفی محسوس در بازیگری بوده است، اگر این روال اصلاح نشود در درازمدت باعث می‌شود سریال‌های خانگی شبیه سریال‌های تلویزیون شوند و آنقدر کیفیت پایین می‌آید که کلاً سریال‌های خانگی، تعطیل می‌گردد. امیدواریم با قرارگیری وزیر جدید در وزارت ارشاد و استفاده از مشاوران خبره و آگاه، سریال‌سازی خانگی در سامانه‌های وی‌او‌دی واقعاً در جهت بهبود قرار گیرد و کیفیت‌ها بالاتر رود نه اینکه همچنان به دنبال چند استار برای توجیه هزینه بالای تولید باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار