کد خبر: 1063576
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶
نگاهی به واکنش سجادی به معضل ورزشکار‌سالاری، حواشی اردوی خارجی باشگاه دولتی و راپورت برای تعلیق
واکنش صریح وزیر ورزش به حواشی غیراخلاقی اردوی خارجی یکی از باشگاه‌ها در دوبی، معضل ورزشکارسالاری و راپورت برخی از داخلی‌ها از وقایع انتخابات فدراسیون‌ها به فدراسیون‌های جهانی برای تعلیق ورزش، نشان از دل پر وزیر ورزش در همین ابتدای شروع کار دارد.
سعید احمدیان

واکنش صریح وزیر ورزش به حواشی غیراخلاقی اردوی خارجی یکی از باشگاه‌ها در دوبی، معضل ورزشکارسالاری و راپورت برخی از داخلی‌ها از وقایع انتخابات فدراسیون‌ها به فدراسیون‌های جهانی برای تعلیق ورزش، نشان از دل پر وزیر ورزش در همین ابتدای شروع کار دارد.
بیراه نیست که ورزش گرفتار حواشی زیادی است که کار متولیان جدید را سخت کرده است، آنقدر بی‌مسئولیتی و سوءمدیریت از دوره مسعود سلطانی‌فر در حوزه‌های مختلف ورزش بجا مانده که سختی کار حمید سجادی به عنوان وزیر جدید ورزش را بیشتر کرده است. چنین حجمی از سوءمدیریت و چالشی که سجادی با آن درگیر است، سبب شد وزیر ورزش در مراسم تجلیل از ورزشکاران جوانمرد که هفته گذشته در تهران برگزار شد، سفره دلش را باز کند و پس از واکنش صریح به تنها چند چالش ریز و درشتی که در همین ابتدای کارش با آن روبه‌روست، اعتراف کند که با توجه به تعداد زیاد میکروفون‌ها نمی‌تواند آشکارتر از این حرف بزند.
تنها همان اشاره‌های کوتاه و سربسته، اما کافی بود که مشخص شود سجادی یک راه سخت را پیش‌رو دارد، راهی پر از چالش‌هایی از جنس رفتار‌های غیراخلاقی و حیف و میل بیت‌المال در فوتبال، ورزشکارسالاری و همچنین وجود ستون پنجم‌هایی در داخل کشور که اتفاقات فدراسیون‌ها را برای تعلیق ورزش به صورت آنلاین به فدراسیون‌های جهانی گزارش می‌دهند. این تنها سه چالش از حواشی مختلفی است که وزیر جدید ورزش با اشاره به آن در آیین تجلیل از ورزشکاران جوانمرد، سعی کرد تا دل پرش از اتفاقات شروع کار در ساختمان وزارت ورزش در خیابان سئول شمالی تهران را کمی خالی کند و پرده از چالش‌هایی بردارد که با آن روبه‌روست، حواشی که باید برای مقابله با آن‌ها کفش آهنین بپوشد!
حواشی غیراخلاقی با پول بیت‌المال
در دو هفته گذشته، اردوی یکی از باشگاه‌های دولتی فوتبال برای حضور در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در دوبی سروصدای زیادی به‌پا کرد، باشگاهی که زیرمجموعه وزارت ورزش است و با توجه به میزبانی از تیم عربستانی در دوبی، زودتر راهی امارات شده بود. پس از شکست و حذف این تیم از لیگ قهرمانان، شنیده‌های زیادی درباره حواشی غیراخلاقی برخی از اعضای این تیم در جریان اردوی دوبی در رسانه‌ها منتشر شد. اخباری که با گذشت چند روز مشخص شد شایعه نبوده و واکنش‌های متناقض سرپرست وقت تیم و عضو فعلی هیئت مدیره باشگاه هم نشان داد که اتفاقات غیراخلاقی اردوی باشگاه دولتی پایتخت در دوبی دور از واقعیت نبوده است.
واکنش حمید سجادی، وزیر ورزش هم به حاشیه‌های غیراخلاقی باشگاه دولتی در دوبی در مراسم تجلیل از ورزشکاران جوانمرد در روز شنبه نشان داد که اتفاقات این اردو فراتر از حرف و حدیث‌ها بوده است. صحبت‌های سجادی را در این مراسم بخوانید تا عمق آبروریزی اخلاقی تیم بزرگ پایتخت در اردوی خارجی مشخص شود: «اتفاق‌هایی که در برخی تیم‌های ورزشی می‌افتد باعث نگرانی بیش از پیش ما می‌شود. این اتفاقات در ماه محرم و صفر افتاد که آدم نگران می‌شود. این باشگاه با پول بیت‌المال در یک کشور دیگر اردو می‌زد و در ماه‌های محرم و صفر چه اتفاق‌هایی در این تیم می‌افتد. وقتی این مسائل در اردو پیش می‌آید، مربی کجاست، سرپرست کجاست، میکروفون‌ها در این مراسم زیاد است و من باید استتار صحبت کنم.»
اگرچه برخورد با عاملان حاشیه‌های ایجاد شده در تیمی که زیرمجموعه وزارت ورزش است، می‌تواند جلوی تکرار آن را بگیرد، اما به نظر می‌رسد وزارت ورزش به یک هشدار زبانی بسنده کرده و حداقل در ظاهر خبری از برخورد با حاشیه‌های غیراخلاقی اردوی این باشگاه معروف نیست!
ورزشکارسالاری خیر، شایسته‌سالاری آری
یکی دیگر از درد‌دل‌های سجادی در آیین تجلیل از ورزشکاران جوانمرد، دست گذاشتن روی یکی از معضلات همیشگی ورزش بود؛ معضل ورزشکارسالاری که در برخی رشته‌ها چالش‌برانگیز شده است. وزیر ورزش همانطور که در اتفاقات اردوی باشگاه دولتی در خارج از کشور سربسته صحبت کرد و نامی نبرد، در این بخش هم سعی کرد در لفافه سخن بگوید، اما با صراحت مخالفت خود را با ورزشکارسالاری که توسط برخی مدیران در فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک به یک عادت و روش تبدیل شده است، اعلام کرد.
سجادی می‌گوید: «شایسته‌سالاری با ورزشکار‌سالاری متفاوت است و نباید این دو را با هم جمع کرد. می‌بینیم ورزشکاری می‌گوید من بروم اردوی خارجی، می‌گویند با کدام مربی می‌خواهی کار کنی، می‌گوید مشخص می‌شود. می‌گویند اردو چند روزه است، می‌گوید معلوم نیست! این نوع رفتار‌ها از سوی ورزشکاران آیا نشانی از ارزش‌ها دارد؟» البته صحبت‌های سجادی آدرس‌های دقیقی در ورزش دارد، مانند احسان حدادی که در سه سال منتهی به المپیک توکیو که مسئولان فدراسیون دوومیدانی و کمیته ملی المپیک بدون اینکه فکر کنند، هزینه‌های‌شان با توجه به وضعیت امروز این ورزشکار چه خروجی می‌تواند داشته باشد با درخواست‌های اردو‌های خارجی و گرانقیمت حدادی در ینگه دنیا، تقاضای انجام عمل ساده خارپاشنه در یک کشور خارجی با هزینه نزدیک به ۱۰ هزار یورو و خواسته‌های دیگرش چشم بسته موافقت کردند.
در شرایطی که آن همه هزینه که مثال بارز ورزشکارسالاری بود، خروجی‌اش در المپیک با حذف حدادی در همان مرحله گروهی، صفر بود! مسائلی که امیدواریم با رویکرد سجادی در دوره جدید تکرار نشود و برای هر قهرمان به اندازه شانس مدال و کارنامه‌اش هزینه شود، نه به خاطر مدال تاریخی که ۹ سال پیش گرفته است!
راپورت ستون پنجم‌ها برای تعلیق ورزش
موضوع دیگری که سجادی دست روی آن گذاشت، گزارش‌های داخلی به فدراسیون‌های جهانی برای تعلیق ورزش بود. چالشی که هرچند وقت یکبار تکرار می‌شود. آخرین نمونه آن انتخابات فدراسیون دوچرخه‌سواری بود که با توجه به نامه‌ها و مدارک ارسالی از سوی برخی نامزد‌های ناکام که دخالت دولت در ورزش را مطرح کرده بودند، فدراسیون جهانی رأی به ابطال انتخابات این فدراسیون داد. اگرچه دخالت دولت و مهره‌چینی وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون‌ها، امری مذموم و غیرقابل قبول است، اما به نظر می‌رسد راپورت برخی برای تعلیق ورزش و حساس کردن فدراسیون‌های جهانی پذیرفتنی نیست، رویکردی که چالش‌های زیادی را می‌تواند برای ورزش داشته باشد.
سجادی که دل پری از این حواشی دارد، می‌گوید: «انتخابات یکی از فدراسیون‌ها برگزار می‌شود، اتفاقات را به خارج از کشور منعکس می‌کنند و بعد خارجی‌ها برای ما تعیین تکلیف می‌کنند. بنده خدا رئیس فدراسیون برای منافع ورزش استعفا می‌دهد و بعد سرپرست می‌گذاریم، برایم پیامک می‌فرستند که این اقدام شما هم می‌تواند ما را تعلیق کند! روابط بین‌الملل ورزش را خوب می‌دانیم، می‌خواهید من را از چه بترسانید؟»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار