کد خبر: 1063440
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا:
تجلیل از دفاع مقدس، یعنی تجلیل از تولد قدرت دفاعی و تهاجمی جدید نیرو‌های مسلح که ارتش، سپاه و نیرو‌های مردمی و بسیجی ما در همان دوران دفاع مقدس متولد شدند، نقش‌آفرینی کردند و حماسه‌های بزرگی را آفریدند.

تجلیل از دفاع مقدس، یعنی تجلیل از تولد قدرت دفاعی و تهاجمی جدید نیرو‌های مسلح که ارتش، سپاه و نیرو‌های مردمی و بسیجی ما در همان دوران دفاع مقدس متولد شدند، نقش‌آفرینی کردند و حماسه‌های بزرگی را آفریدند.
به گزارش دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا در مراسم گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس که صبح دیروز در میدان صبحگاه ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار شد، با اشاره به اهمیت زنده نگه‌داشتن و ترویج فرهنگ دفاع مقدس اظهار داشت: تجلیل از دفاع مقدس یعنی تجلیل از تولد قدرت دفاعی و تهاجمی جدید نیرو‌های مسلح که ارتش، سپاه و نیرو‌های مردمی و بسیجی ما در همان دوران دفاع مقدس متولد شدند، نقش‌آفرینی کردند و حماسه‌های بزرگی را آفریدند. وی با بیان اینکه نیرو‌های مسلح پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ذیل تفکر و روش امریکایی‌ها قرار داشتند، گفت: طی سال‌های اخیر در عراق و افغانستان شاهد زوال و انحطاط این نوع تفکر در شکل‌دهی ارتش‌های این دو کشور از سوی قدرت‌های استکباری بودیم.
ارتش‌های دست‌ساز امریکا فروپاشیدند
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا ادامه داد: امروز مشاهده می‌کنیم که با تفکر و روش امریکایی‌ها نمی‌توان جنگید؛ زیرا ارتش دست‌ساز امریکا در عراق توسط داعش و ارتش افغانستان در برابر طالبان فروپاشید.
سرلشکر رشید با تأکید بر اینکه ارتش مستقل از تفکر استکباری، قادر به پاسخگویی به هر نوع و هر سطحی از تهدید است، افزود: روش و تفکر سازماندهی که امروز نیرو‌های مسلح ما در ارتش و سپاه از آن برخوردارند و همچنین روش آموزش و تجهیز نیرو‌های نظامی و امنیتی و سیاستگذاری صحیح دفاعی که در مجموعه نیرو‌های مسلح دیده می‌شود، امروز قادر به مقابله با تهدید، جنگ و بحران است.
آسیب‌پذیری‌ها را به نقاط قدرت تبدیل کرده‌ایم
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران امروز برگرفته از تجربیات دوران دفاع مقدس و بسترساز امنیت و بازدارندگی است، گفت: ما خسارت‌های ناشی از عدم آمادگی در آغاز جنگ تحمیلی را، امروز به هوشیاری و اشراف مداوم و برخورداری از آمادگی دفاعی و رزمی تبدیل کرده‌ایم. ما آسیب‌پذیری مردم این سرزمین در برابر تهاجم هوایی و موشکی دشمن در شهر‌ها را که مردم بی دفاع طی آن مورد هجمه قرار می‌گیرند، به قدرت موشکی و پدافند هوایی تبدیل کردیم. وی با اشاره به تلاش مذبوحانه دشمن در راستای تضعیف قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: نگرانی، فشار و بهانه‌تراشی دشمن در حوزه قدرت موشکی ما از جمله «موشک‌های نقطه‌زن، دقیق‌زن و ناو زن» جمهوری اسلامی ایران به این دلیل است که می‌بیند ایران اسلامی به‌طور مستقل صاحب قدرت موشکی شده است.
وحشت دشمنان از استقلال دفاعی ماست
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا افزود: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تنها قدرتی هستند که در منطقه جنوب غرب آسیا سیاست‌های دفاعی خود را مستقل از منافع و قدرت‌های بیگانه و سلطه‌گر تعریف می‌کنند و در چارچوب اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و منافع ملت ایران حرکت می‌کنند. دشمن از این سیاست‌ها و قدرت تحقق آن، نگران و وحشت‌زده است. سرلشکر رشید ادامه داد: امروز با برخورداری از قدرت دریایی، ضعف در برابر حملات دشمن به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در هشت سال دفاع مقدس را به برتری ایران و ضعف تحقیرآمیز دشمن تبدیل کرده‌ایم. این فرمانده پیشکسوت دفاع مقدس خاطرنشان کرد: فقدان پیمان دفاعی و امنیتی با دیگر دولت‌ها و کشور‌ها در دهه ۶۰ را اکنون با پیوند زدن با ملت‌ها و بعضاً دولت‌ها و ایجاد قدرت‌های اعتقادی منطقه‌ای و مردمی تبدیل کرده‌ایم.
عصبانیت امریکا از قدرت منطقه‌ای ایران
وی در ادامه به ذکر خاطره‌ای از شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و یادآور شد: شهید حاج قاسم سلیمانی سه ماه پیش از شهادتش در جلسه قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا با فرماندهان نیرو‌های مسلح گفت که من به پشتوانه ستاد سپاه، ستاد ارتش، ستاد کل نیرو‌های مسلح و وزارت دفاع اکنون شش ارتش را بیرون از سرزمین ایران برای شما سازماندهی کردم و کانالی به طول هزار و ۵۰۰ کیلومتر و عرض هزار کیلومتر تا سواحل مدیترانه ایجاد کرده‌ام که در درون این کانال، شش لشکر اعتقادی و مردمی به سر می‌برند و هر دشمنی که بخواهد با انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بجنگد، باید از این شش ارتش عبور کند.
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا ادامه داد: یک ارتش در لبنان به نام «حزب‌الله»، دو ارتش در فلسطین اشغالی به نام‌های «حماس» و «جهاد اسلامی»، یک ارتش در عراق به نام «حشدالشعبی»، یک ارتش در یمن به نام «انصارالله» و یک ارتش در سوریه که همین‌ها موجب بازدارندگی برای کشور عزیز ایران شده است. سردار رشید افزود: عصبانیت امریکا از قدرت منطقه‌ای ایران ناشی از همین امر است که جمهوری اسلامی ایران هر دو مؤلفه قدرت یعنی اول برخورداری از نیروی مسلح قدرتمند و آماده رزم در برابر هر متجاوز خارجی در درون سرزمین و دوم بهره‌مندی از یک قدرت منطقه‌ای در بیرون از سرزمین، برخوردار است که این دو مؤلفه قدرت برای بازدارندگی از دید همه کارشناسان نظامی، ضروری و حیاتی است و نظام جمهوری اسلامی از هر دو مؤلفه برخوردار است. وی در عین حال خاطرنشان کرد: اهداف و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز و مبتنی بر حمایت منافع ملت ایران و ملت‌های مظلوم منطقه است؛ اگر دشمنان این سیاست‌ها را برنمی‌تابند، یا باید هزینه بدهند که تاکنون داده‌اند و یا باید از این سرزمین فرار کنند و بروند.
هشت مؤلفه اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی
سرلشکر رشید در ادامه تأکید کرد: امروز تنها با برخورداری از قدرت می‌توان موجودیت، هویت، موقعیت و تمامیت ارضی ایران اسلامی را حفظ کرد؛ این مهم‌ترین درسی است که ما از هشت سال دفاع مقدس آموختیم. فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا افزود: دومین مؤلفه، قدرت مطلوب است که در مقایسه با پیش از انقلاب، برآمده از انگیزه‌های اعتقادی و انقلابی و به‌کارگیری همه مؤلفه‌های قدرت و تعهد و مسئولیت‌پذیری و خلاقیت است. سومین مؤلفه، جدی گرفتن تهدید و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای اقدام دفاعی و تهاجمی در برابر متجاوز است که اجتناب‌ناپذیر و ضروری است. بدون تلاش همه‌جانبه و هماهنگ نمی‌توان منابع و ظرفیت‌های موجود را برای مقابله با تهدیدات، تأمین اهداف و منافع ملی به کار گرفت؛ این درس هم در جنگ و هم در کشورداری بار‌ها و بار‌ها مورد آزمون قرار گرفته است.
سردار رشید با اشاره به اهمیت تدابیر فرمانده معظم کل قوا در حوزه ضرورت هوشیاری در برابر تهدیدات و دشمن‌شناسی، گفت: تدابیر فرمانده معظم کل قوا طی سه دهه اخیر ناظر بر چند اصل اساسی و مهم است که نخستین تدبیر معظم‌له عبارت است از جدی و قطعی پنداشتن تهدید دشمن و آماده شدن برای جنگ؛ لذا ایشان فرمودند نیرو‌های مسلح همچون شب عملیات زندگی کنند. دومین اصل در تدابیر ایشان ضرورت برخورداری از اشراف اطلاعاتی، سومین اصل اجتناب از غافلگیری و اصل چهارم توسعه و تعمیق قدرت دفاعی و آمادگی برای دفاع همه‌جانبه در مقابله با متجاوز برای شکست دشمن است.
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا اضافه کرد: البته قدرت دفاعی به تنهایی در این عرصه کفایت نمی‌کند و بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی ما باید از قدرت تهاجمی نیز برخوردار باشیم؛ از این‌رو اصل پنجم دکترین فرمانده معظم کل قوا مبتنی بر قدرت تهاجمی و بازدارندگی ترسیم شده است. اصل ششم انجام رزمایش‌های دفاعی و تهاجمی در همه ابعاد موشکی، پهپادی، هوایی، زمینی، دریایی و آشکارسازی بخش‌هایی از این قدرت برای ایجاد بازدارندگی در برابر دشمن است. ما همواره تأکید کرده‌ایم که بخش اعظم توانمندی نظامی نباید در رزمایش‌ها آشکار شود و باید پنهان بماند؛ البته بخش آشکار شده باید بیانگر آن توانمندی پنهان باشد و همچنین بخش پنهان قدرت دفاعی و تهاجمی ما باید موجب نگرانی و هراس و وحشت و گمانه‌زنی دشمن درباره قدرت تهاجمی ما باشد به گونه‌ای که در محاسبات دشمن تغییر ایجاد کند. سرلشکر رشید ادامه داد: اصل هفتم تأمین ثبات سیاسی و امنیتی در داخل شهر‌ها و مرز‌ها و اصل هشتم اعلام مواضع رسمی و رسانه‌ای ثابت و یکنواخت در برابر متجاوز مبنی بر واکنش قاطعانه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به دشمن متجاوز با هدف انجام عملیات روانی و بازدارنده است.
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا در پایان گفت: اگر منشأ تهدیدات و تجاوز در گذشته ضعف قدرت ما بود، امروز منشأ تهدیدات ارتقای توان دفاعی و تهاجمی ارتش و سپاه و مجموعه نیرو‌های مسلح است. طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی ما اگر قدرت نمی‌داشتیم، اینقدر تهدید نمی‌شدیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار