کد خبر: 1063438
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
فریدون حسن

«پیاده‌روی اربعین رزمایش بزرگ قدرتنمایی شیعه و اسلام است». این جمله مرد میدانی است که دوست و دشمن لب به تحسینش گشودند و چنان امنیتی برای ایران و منطقه ایجاد کرد که شاید کسی دیگر توانش را نداشته باشد.
سفر راحت اربعین برای ما ایرانی‌ها یادگاری بود از حاج قاسم سلیمانی، مردی که در سایه تلاش‌ها و مجاهدت‌های خستگی ناپذیرش در اوج قدرتنمایی پوشالی داعش و در روز‌هایی که وحشیگری‌های آن‌ها ترس را در دل پیر و جوان گذاشته‌بود، باعث شد تا عاشقان حسین (ع) از ایران با فراغ بال و خیال راحت، با کمترین هزینه و کمترین مدرک ممکن پا به مشایه بگذارند و عشق بازی کنند در مسیر پیاده‌روی اربعین با سرور و سالار شهیدان. مردی که حالا می‌فهمیم تا بود ستاد‌ها و بهانه‌های بیخود در حد یک شوخی و بازی بود؛ خودش همه‌کاره بود و همه تحت فرمانش راهی اربعین می‌شدند. یکی از دستاورد‌های بزرگ جبهه مقاومت پیاده‌روی اربعین بود به فرماندهی حاج قاسم و مجاهدت‌های امثال ابومهدی‌المهندس، دستاوردی برای همبستگی و نزدیکی بیشتر و بیشتر بین مردم ایران و عراق، اما...
همان سال ۹۹ وقتی کرونا اربعین را از ایرانی‌ها گرفت باید متوجه می‌شدیم که این ویروس منحوس می‌تواند یک بهانه باشد برای برگزار نشدن شکوهمند رزمایش شیعه در عراق؛ وقتی سال ۹۸ بیش از ۳ میلیون عاشق از ایران اربعینی شدند، می‌شد پیش‌بینی کرد که این تعداد در سال‌های بعد از مرز ۵ میلیون و ۶ میلیون نفر خواهد گذشت؛ بنابراین شیطنت‌ها آغاز شد. کرونا این بهانه را دست برخی‌ها داد تا یک سال اربعین را کاملاً تعطیل و امسال با اربعین بازی پولی و غیرپولی کنند؛ برای اربعین سقف تعیین شد و بازی با احساسات میلیون‌ها عاشق حسینی آغاز شد.
امسال با دستاورد حاج قاسم بازی شد؛ یک بازی بی‌منطق مثل خیلی از بازی‌های دیگر بر سر مسائل اقتصادی که با نان و سفره مردم سروکار دارد. با این تفاوت که این یکی با احساس و عقیده مردم هم سر و کار داشت. باید تأسف خورد که برخی هم از سر عشق و ارادت به اهل بیت فریب این بازی را خوردند.
در روز‌هایی که سایت سماح مردم را به اسم پیش‌ثبت‌نام و پس‌ثبت‌نام به بازی گرفته‌بود، می‌شد آدم‌هایی را دید که حتی به نان شبشان محتاجند، اما ثبت‌نام می‌کنند به این امید که راهی باز شود تا مثل چند سال قبل راهی شوند، اما نشد که نشد. هر چه جلوتر رفتیم قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و خدمات کمتر شد و به تبع آن، از تعداد راهیان اربعین ریزش کرد تا بلکه بشود و در مشابه با ذره‌بین دنبال ایرانی‌ها بگردند!
عده‌ا‌ی میلیون میلیون از زوار پول گرفتند تا به نوعی آن‌ها را راهی کنند، عده‌ای هم چنان دست بالا گرفتند که فقط آن‌ها که پول اضافه داشتند، جرئت نزدیک شدن به آن‌ها را به خود دادند. برای خرید بلیت از ۵ میلیون تومان به بالا، تازه آن هم فقط برای مسیر رفت، برگشت هنوز داستان خودش را دارد. می‌گویند اگر راه زمینی مرز مهران باز باشد برای هر نفر مبلغی معادل یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آب می‌خورد! سال ۹۸ با این مبلغ یک گروه ۱۰ نفره به عراق می‌رفت و برمی‌گشت.
بگذریم؛ درد دارد که بنویسیم که گویا باید خداحافظی کنیم با آن سفر‌های خوب و ساده اربعین. درد دارد که بنویسیم با نابخردی برخی و سوءاستفاده‌های برخی دیگر در ایران و عراق در بلیت فروشی و ویزا فروشی دستاورد بزرگ حاج قاسم و جبهه مقاومت در حال از بین رفتن است و اگر کسی پیدا نشود که جلوی این بازی را بگیرد، سال آینده بدتر هم خواهد شد. این خاصیت پول و دنیا‌زدگی است. مزه‌اش که زیر دندان برود، دیگر فرقی نمی‌کند با چه کسی سروکار داری. حتی زائر اربعین را هم می‌دوشی و او هم که حاضر است از جانش مایه بگذارد برای رسیدن به حرم تسلیم می‌شود. خرده‌ای نمی‌توان به او گرفت، اما‌ای کاش کمی هم به دستاورد مردی فکر می‌کردیم که کاری کرد تا این مسافرت برای قدرتنمایی شیعه و اسلام هم که شده راحت‌ترین سفر دنیا باشد. امسال با دستاورد حاج قاسم بازی شد؛ جلوی ادامه این بازی را در سال‌های بعد بگیرید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار