کد خبر: 1063421
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸

بانک مرکزی با هدف آغاز اقـدامات اصـلاحی با خلـع ید سهامـداران سه بانک آینـده، سرمایه و دی، برای این سـه بانک مـدیر عامـل و هیئت‌مدیره تعیین کرد، با این وجود از مجمـوع این سه بانک، دو بانک همچنـان به سیر نزولـی و منفی خـود ادامه مـی‌دهند.
به گزارش فارس، از سه بانک آینده، سرمایه و دی حداقل در دو بانک نه‌تن‌ها شرایط رو به بهبود نرفته بلکه بسیار بدتر از گذشته شده‌است. درآمد تسهیلات اعطایی بانک آینده در سال ۹۹ کمتر از سال ۹۸ بوده و کل این درآمد تقریباً معادل دو سال قبل است. در حالی که میزان سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌ها از سال ۹۷ تا ۹۹ بالغ بر ۸/۵۳ درصد رشد داشته‌است.
همچنین بدهی بانک آینده به بانک مرکزی و نظام بانکی روند صعودی داشته و از ۲۲ هزار و ۱۵۱ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۲۹ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده‌است. از مجموع این رقم بدهی، بیش از ۵ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی این بانک به بانک مرکزی است.
نگاهی به وضعیت بانک سرمایه، کورسوی امیدی برای احیای این بانک برجای نمی‌گذارد. طبق یادداشت توضیحی حسابرس این بانک، حدود ۹۴ درصد از کل تسهیلات اعطایی این بانک غیرجاری است. بررسی صورت مالی بانک سرمایه نشان می‌دهد زیان انباشته این بانک به‌دلایل مختلف که یکی از آن‌ها عدم تأمین درآمد مناسب از محل تسهیلات اعطایی و اختصاص آن به سود سپرده است. در واقع بانک در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ هر سال سود مازاد به سپرده‌گذاران پرداخت کرده‌است. زیان انباشته از ۱۹ هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان به ۲۶ هزار و ۹۷۳ میلیارد تومان در سال ۹۸ و ۳۲ هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده‌است. از طرف دیگر بدهی به بانک مرکزی هم روند صعودی داشته و از ۱۶ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان به ۲۵ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان افزایش یافته‌است.
مدیریت بانک دی هم مانند دو بانک سرمایه و آینده، در نیمه دوم سال ۹۸ توسط بانک مرکزی تعیین شد. براساس صورت مالی حسابرسی نشده این بانک، جریان درآمدزایی بانک در سال ۹۹ از رشد قابل‌توجهی برخوردار شده و از ۲ هزارو ۱۷۷ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۳ هزارو ۲۱۸ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده‌است. در مقابل، اما میزان رشد سود سپرده پرداختی به سپرده‌گذاران کنترل‌شده و در سال ۹۹ تنها ۱۶۶ میلیارد تومان رشد داشته‌است.
با این روند باز هم زیان انباشته بانک دی در سال ۹۹ باید هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش می‌یافت، اما مدیریت بانک، اقدام به فروش بخشی از دارایی‌های خود کرد و با فروش اموال، بالغ بر ۶ هزارو ۴۳۲ میلیارد تومان سود کسب کرد. این اقدام موجب شد زیان انباشته بانک با ۵ هزارو ۳۲۲ میلیارد تومان کاهش از ۱۲ هزار و ۵۱ میلیارد تومان به ۶ هزارو ۷۲۹ میلیارد تومان کاهش یابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار