کد خبر: 1063354
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱

رپورتاژ آگهی/ در سال های نه چندان دور دستگاه های جوجه کشی فقط به صورت صنعتی و در کارخانه جات جوجه کشی مورد استفاده قرار میگرفتند و کاربران خانگی بیشتر با استفاده از دستگاه های دست ساز خود اقدام به جوجه کشی میکردند. با افزایش اقبال به سوی نگهداری از طیور در منازل بخصوص منازل روستایی ، تولید کنندگان دستگاه های جوجه کشی صعتی ،اقدام به تولید نمونه هایی کردند که کاربران خانگی نیز امکان استفاده از آنها را داشته باشند . در این نوشته راهنمایی مختصر در مورد دستگاه های جوجه کشی مناسب کاربران خانگی و آماتور خواهیم پرداخت.

انتخاب دستگاه جوجه کشی برای افراد کم تجربه

خرید دستگاه :

شاید اولین فاکتوری که خریداران کم تجربه یا تازه وارد به این عرصه در نظر میگیرند، توجه به قیمت دستگاه جوجه کشی می باشد. قیمت فاکتور بسیار مهمی در انتخاب هر دستگاهی می باشد و توجه به آن اهمیت بالایی دارد. اما توجه داشته باشید که تناسب بین قیمت و کیفیت باید در نظر گرفته شود.

قیمت دستگاه های جوجه کشی خانگی را عواملی همچون ظرفیت دستگاه ، تکنولوژی های به کار رفته در آن و همچنین برند دستگاه تعیین میکند. ظرفیت میزان تخم نطفه داری می باشد که امکان قرار گیری در داخل دستگاه را دارد .

حتما توجه کنید که تخم پرنده ای که داخل دستگاه جوجه کشی قرار میگیرد باید نطفه دار باشد . تخم نطفه دار حاصل جفت گیری پرنده نر و ماده می باشد. از تخم های معمولی نمی توان برای جوجه کشی استفاده کرد چرا که در اصطلاح پوچ هستند و نطفه ندارند .

دستگاه های جوجه کشی غالبا بر اساس ظرفیت تخم نطفه دار مرغ نام گذاری میشوند. برای مثال دستگاه جوجه کشی 48 تایی یک دستگاه جوجه کشی با توانایی جوجه کشی از 48 تخم نطفه دار مرغ است. برای سایر پرنده ها نیز این مقدار معادل سازی می شود که بسته به اندازه ی تخم این پرندگان دارد.

در دستگاه های کاملا مشابه که از نظر برند و امکانات مشابه هستند، افزایش ظرفیت سبب افزایش قیمت نیز خواهد شد.

فاکتور بعدی تکنولوژی های و امکانات مورد استفاده میباشد. استفاده از ابزارهایی همچون سنسورهای جوجه کشی دقیق و پیشرفته، بدنه با جنس با کیفیت، سیستم تهویه مخصوص، سیستم رطوبت رسانی مخصوص ، سیستم چرخش تخم مخصوص (برای مثال 360 درجه) ، سیستم های تامین دما ، کنترلرهای دقیق و بدون نویز و ... همگی عواملی هستند که به صورت مستقیمی در افزایش قیمت دستگاه تاثیر گذار می باشند .

پیش از اقدام به خرید دستگاه های مد نظر خود را از نظر تجهیزات مورد استفاده انتخاب کرده و به صورت موردی تجهیزات مورد نظر آنها را باهمدیگر مقایسه کنید.

برند از دیگر موارد بسیار مهم می باشد. برای مثال دستگاه جوجه کشی اسکندری برندی شناخته شده در بازار می باشد که در بیش از 100 شهر در داخل کشور نمایندگی فعال دارد. از این رو سرویس دهی سریع و قابل اعتمادتری داشته و اتکای بیشتری می توان به آن کرد.

آشنایی با اصول جوجه کشی :

بهتر است قبل از اقدام به شروع جوجه کشی به خوبی با فاکتورهایی که در جوجه کشی تاثیر گذارند و امکان جوجه کشی مناسب را فراهم میکنند آشنا شوید و نکات مهم و ریز جوجه کشی را بیاموزید . اشنایی با این فاکتور ها می تواند کمک بسیاری در یک جوجه کشی موفق حتی برای بار اول شود.

ستر هچر چیست ؟

ستر و هچر به دوران جوجه کشی گفته میشود . برای مثال در جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ، 18 روز اول ستر در نظر گرفته شده و 3 روز بعدی هچر. در دوره ی ستر جوجه در داخل تخم تشکیل میشود و در دوره ی هچر جوجه ی تشکیل شده در تقلا برای خروج از تخم خواهد بود.

طول دوره ی ستر برای طیور مختلف متفاوت می باشد ولی دوره هچر غالبا 3 روز در نظر گرفته میشود .

تنظیم دما و رطوبت :

دما و رطوبت نقشی بسیار اساسی در جوجه کشی طیور دارد. با استفاده از تنظیم بودن دما و رطوبت است که جوجه در داخل تخم تشکیل میشود. بدین ترتیب اهمیت موضوع بسیار بالا خواهد بود و عدم توجه به آن و حتی ایجاد اختلاف 2 درجه ای نیز میتواند سبب شکست جوجه کشی شود. همچنین در صورت عدم تنظیم صحیح دما و رطوبت امکان تشکیل جوجه ناقص یا مشکلدار نیز وجود دارد.

برای آشنایی با این فاکتورها و افزایش اطلاعات می توانید به وبلاگ چیکن دیوایس مراجعه کنید .

انتخاب دستگاه جوجه کشی برای افراد کم تجربه

تفاوت دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی :

دستگاه های جوجه کشی خانگی ابعاد کوچکتری دارند و فضای کمی می گیرند.، از این رو برای جوجه کشی از طیور مناسب می باشند. جوجه کشی با این دستگاه ها برای کاربرانی که تعداد تخم نطفه دار کمی دارند ، یا اشنایی کمی با جوجه کشی دارند آسانتر نیز خواهد بود چرا که تولید کنندگان کنترلر این دستگاه ها را ساده تر طراحی می کنند.

همچنین برخی از دستگاه های جوجه کشی خانگی مخصوص جوجه کشی از طیور زینتی ساخته میشوند و دقت بالایی برای این کار دارند. توجه داشته باشید که جوجه کشی از طیور زینتی همچون طوطی و ... نیاز به دستگاهی دقیق با توانایی تنظیم دقیق دما و رطوبت و چرخش مناسب تخم نطفه دار می باشد.

دستگاه جوجه کشی صنعتی در چندین مدل موجود می باشد. یک تعداد به صورت اتاقک های کوچکی هستند که امکان نگهداری در منازل و انبار را نیز دارند. این دسته حداکثر تا 2000 هزار تخم نطفه دار ظرفیت می توانند داشته باشند. نمونه های دیگر که برای تولید کنندگان عمده جوجه 1 روزه مناسب هستند ظرفیت های بالایی داشته و باید در اتاق های مخصوص جوجه کشی نگهداری شوند.

دستگاه های جوجه کشی صنعتی از نظر متریال بکار رفته در قطعات باید کیفیت بالایی داشته باشند. بخصوص سیستم چرخش ، بدنه دستگاه ، کنترلر ، سیستم های رطوبت رسانی و ... در این دستگاه ها باید با دقت بالایی انتخاب شوند چرا که این دستگاه ها با توجه به ماهیت خود باید طول عمر بالایی داشته باشند و از این رو توجه به قطعات باکیفیت و مطمئن در آنها نمود بیشتری پیدا میکند.

نتیجه گیری :

انتخاب و خرید دستگاه های جوجه کشی برای افرادی که اشنایی با این حوزه ندارند و اولین تجربه ی خود را می خواهند انجام دهند، در صورتی به درستی انجام خواهد گرفت که پیش از خرید مطالعه ی کافی در مورد جوجه کشی و اصطلاحات آن کسب نمایند. بدین ترتیب موفقیت در انتخاب یک دستگاه جوجه کشی مناسب بیشتر از پیش خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار