کد خبر: 1063331
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
ما در اینجا به صورت سنتی روش درست کردن خیارشور را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید در منزل به راحتی درست کنید. این روش بسیار آسان و راحت است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: خیارشور یکی از خوشمزه‌های دورچین غذاهاست که به روش‌های مختلف تهیه می‌شود. روش درست کردن آن بستگی به سلیقه شما دارد. خیارشور به دو روش سنتی و صنعتی تهیه می‌شود. ما در اینجا به صورت سنتی روش درست کردن خیارشور را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید در منزل به‌راحتی درست کنید. این روش بسیار آسان و راحت است. اگر خیلی عجله دارید و دوست دارید خیلی سریع خیارشورتان آماده شود این روش را به کار ببرید. سه روزه خیار شور شما آماده مصرف خواهد شد.

مواد لازم طرز تهیه خیار شور

خیار تازه قلمی ۲ کیلو

ترخون ۳ یا ۴ ساقه

شوید خرد شده به اندازه نصف استکان

سیر یک بوته

آب جوشیده سرد شده به اندازه لازم

سرکه سفید یک فنجان

ادویه ترشی نصف قاشق غذاخوری

نمک دریایی دو قاشق غذا خوری

فلفل سبز تند ۲ عدد

طرز تهیه خیارشور

ابتدا ظرف شیشه‌ای را انتخاب کنید. سیر را پاک کنید، بشویید و کنار بگذارید.

سبزیجات را هم همین طور شسته و اجازه دهید آب آن‌ها کاملاً گرفته شود. سپس خیار‌هایی را که از قبل شسته بودید خشک کنید و در شیشه مرتب بچینید لابلای خیار‌ها سیر و شوید و ترخون قرار دهید. در حین کار ظرف را چندین بار به زمین بکوبید تا فضا‌های خالی بین خیار‌ها گرفته شود و مقدار بیشتری خیار در ظرف جایی بگیرد حتما از این روش استفاده کنید. سرکه سفید و نمک را اضافه کنید.

برای اینکه نمک و سرکه زودتر حل بشود بهتر است کمی در ماکروفر گذاشته (حدوداً یک دقیقه)، تا نمک در سرکه حل شود.

بعد از سرد شدن سرکه آن را روی خیارشور‌ها بریزید. توجه کنید اگر مقدار سرکه بیشتر شود خیارشور‌های شما نرم‌تر و طعم ترش‌تری خواهند گرفت. اگر مقدار سرکه کمتر باشد خیارشور‌های شما طعم ترشی کمتری خواهند داشت و تردتر خواهند شد. اغلب خیارشور‌های تجاری از نوع دوم هستند.

در آخر آب جوشیده سرد شده را روی خیار‌ها ریخته و یک حبه قند را روی آن بیندازید و سر ظرف را محکم ببندید و حدود ۲۴ ساعت بگذارید بماند.

این خیارشور را حدود ۳ ماه می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.

نکته مهم: بعد از باز کردن سر ظرف باید خیارشور‌ها را در یخچال نگهداری کنید، رعایت این موضوع هم از کپک زدن خیارشور جلوگیری می‌کند و هم مدت خیلی بیشتری می‌توانید آن‌ها را نگهداری کنید. علاوه بر این مراقب باشید به هیچ عنوان دست چرب، قاشق چرب یا هر شی چرب دیگری وارد محلول خیارشور نشود. در اکثر موارد عدم رعایت این نکته موجب کپک زدن خیارشور می‌شود.

نوع دوم تهیه خیار شور

مواد لازم

خیار قلمی سبز ۵ کیلو

آب ۲۰ لیوان

سرکه سفید یک و نیم پیمانه

نمک دریا یک پیمانه

ترخون تازه دو و نیم پیمانه

شوید تازه مقدار کمی

سیر دو بوته متوسط

فلفل تند دو عدد (به دلخواه)

اول سرکه، نمک و آب را با هم مخلوط کنید و کمی بجوشانید (در حد اینکه چند تا قل بزند و نمک در آب حل شود). بعد از جوشیدن، زیر حرارت را کم کنید و اجازه دهید خنک شود. بعد خیار‌ها را بشویید و خشک کنید. یک ظرف شیشه یا دبه‌ای را انتخاب کنید و خیار‌ها را یکی‌یکی مرتب درون شیشه بچینید و در حین چیدن، لابه‌لای خیار‌ها سیر، ترخون و شوید قرار دهید. البته سیر‌ها را از قبل پاک کنید و بشویید بعد داخل ظرف قرار دهید. فلفل تند را هم اضافه کنید. البته بدلخواه است که از فلفل استفاده کنید یا خیر! اگر نظر من را می‌خواهید، بهتر است استفاده شود طعم خوبی به خیارشور شما بدهد.

بعد از چیدن خیار و مواد اکنون وقت آن است که محلول سرکه و نمک را روی مواد بریزید. در حدی باید ریخته شود تا تمام سطح خیار‌ها پوشانده شود. در شیشه را محکم ببندید و در جای خنک و سرد خارج از یخچال قرار دهید. می‌توانید در گوشه بالکن قرار دهید.

طرز تهیه خیارشور یک روزه

خیار ریز تازه ۲ کیلو

ترخون ۳ ساقه

سیر ۶ حبه

آب جوشیده سرد شده به مقدار لازم

نمک و فلفل سبز به اندازه

سرکه سفید یک فنجان

خیار‌ها را بشویید و خشک کنید. سیر و سبزیجات را هم همین‌طور شسته و اجازه دهید آب آن کشیده شود. بعد خیار‌ها را داخل شیشه بریزید. سیر، ترخون و فلفل را ریخته، بعد نمک و سرکه سفید و آب جوشیده سرد شده را اضافه کنید و در شیشه را محکم ببندید. بعد درون قابلمه‌ای مقداری آب بریزید و روی شعله گاز قرار دهید. زمانی که جوش آمد شیشه را درون آب جوش قرار دهید و حدود ۲۰ دقیقه بجوشد و خیلی به آرامی شیشه را از درون قابلمه در آورید و کناری بگذارید تا شیشه شما خنک شود حدود یک شبانه روز داخل یخچال قرار دهید بعد استفاده کنید.

نکات کلیدی در تهیه خیارشور

برای اینکه خیار شما ترد و خوشمزه شود می‌توانید چند دانه نخود داخل شیشه خیارشورتان بریزید. این کار خیارشورتان را تردتر می‌کند. یا می‌توانید سه تکه هویج، کرفس داخل دبه قرار دهید تا خوشمزه‌تر شود.

سعی کنید سیرتان بیشتر از حد نباشد. اگر برگ مو دم دست داشتید می‌توانید داخل دبه قرار دهید. این کار طعم خاصی به خیارشور شما می‌دهد.

برای اینکه هوا داخل دبه وارد نشود بهتر است از نایلون استفاده کنید. اول نایلون تمیزی را روی دبه بگذارید بعد در را روی نایلون ببندید تا هوا وارد دبه یا شیشه نشود.

حدود یک هفته زمان می‌برد تا خیارشور‌ها برسد زمانی که استفاده می‌کنید حتماً بعد از استفاده درون یخچال قرار دهید.

برای اینکه خیارشور شما رنگ روشنی داشته باشد پشت پنجره بگذارید تا نور بخورد.

زمانی که آب به جوش آمد دما را کنترل کنید. باید در حدی باشد تا دستتان نسوزد در حد ولرم باشد.

برای تردی خیارشورتان می‌توانید از هویج و زاج سفید درون خیارشور به مقدار کمی استفاده کنید.
منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار