کد خبر: 1063290
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۳
موج پنجم کرونا هم کم‌کم بساط رنگ قرمزش را از نقشه کشور جمع می‌کند. با عبور اکثر نواحی کشور از موج پنجم کرونا اکنون ۲۹ شهرستان قرمز، ۲۲۴ شهرستان نارنجی، ۱۶۵ شهرستان زرد و ۳۰ شهرستان آبی قرار دارند.
زهرا چیذری

 موج پنجم کرونا هم کم‌کم بساط رنگ قرمزش را از نقشه کشور جمع می‌کند. با عبور اکثر نواحی کشور از موج پنجم کرونا اکنون ۲۹ شهرستان قرمز، ۲۲۴ شهرستان نارنجی، ۱۶۵ شهرستان زرد و ۳۰ شهرستان آبی قرار دارند. به گفته معاون درمان وزیر بهداشت در همه استان‌ها روند رو به کاهشی را در شیوع بیماری کرونا شاهد هستیم و بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت بیمارستان‌ها که در اوج پیک پنجم پر شده بود، در حال حاضر خالی شده‌است. روند واکسیناسیون هم همچنان با سرعت ادامه دارد. حالا به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا قرار است تا دو، سه هفته آینده همه خدمات در اماکن تجمعی و برای استفاده از بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس بر اساس ارائه کارت واکسن انجام شود.

کرونا هر چند سر به زیر شده، اما همچنان قربانی می‌گیرد. طی ۲۴ ساعت تا روز ۲ مهر و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۵ هزار و ۲۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۱۶۱ نفر از آن‌ها بستری و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۸۸۵ نفر رسید. در همین زمان، ۲۸۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۱۸ هزار و ۷۹۲ نفر رسید. همچنین تا کنون ۴ میلیون ۸۹۷ هزار و ۸۷۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۶ هزار و ۵۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.
خالی شدن ۴۰ درصد تخت‌ها
در پیک پنجم کرونا بیش از دو برابر پیک‌های دیگر بیمار در بیمارستان‌های کشور بستری شدند، اما حالا آنطور که علیرضا رئیسی، معاون درمان با بیان اینکه در همه استان‌ها روند رو به کاهشی را در شیوع بیماری کرونا شاهد هستیم، گفت: «بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت بیمارستان‌ها که در اوج پیک پنجم پر شده‌بود، در حال حاضر خالی شده‌است.» به گفته وی در حال حاضر هم از نظر تعداد بیماران بدحال کرونایی بستری در مراقبت‌های ویژه و هم تعداد فوتی ناشی از کرونا سیر نزولی دارد.
برای واکسیناسیون دانش‌آموزان فعلاً برنامه‌ای نداریم
رئیسی در رابطه با آخرین اخبار در رابطه با واکسیناسیون دانش‌آموزان هم گفت: «اکنون واکسیناسیون برای ۱۷ سال به بالا شروع شده‌است و برای آن‌ها هم از واکسن سینوفارم استفاده می‌کنیم.»
رئیسی ادامه داد: «ما برای واکسیناسیون دانش‌آموزان فعلاً برنامه‌ای نداریم، اما برای ۱۲ سال به بالا تدابیری را اندیشیده‌ایم تا واکسن کرونا دریافت کنند، البته این جمله به این معنا نیست که تصمیم نداریم افراد زیر ۱۲ سال را به هیچ عنوان واکسینه نکنیم، فعلاً در حال برنامه‌ریزی هستیم، اما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم.»
سخنگوی ستاد ملی کرونا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای افراد زیر ۱۷ سال از چه واکسنی می‌شود استفاده کرد، گفت: «پیش‌بینی مطالعات ما مبنی بر این است که از واکسن سوبرانا و سینوفارم برای این افراد می‌شود استفاده کرد.»
معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: «مطالعات برای واکسینه کردن افراد زیر ۱۷ سال در کشور‌ها متفاوت است به عنوان مثال در آلمان فقط دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‌ای دارند، واکسینه می‌شوند در فرانسه تمامی دانش‌آموزان به صورت تک‌دوز آن هم با واکسن فایزر واکسینه می‌شوند و برخی کشور‌ها مانند چین از سه تا ۱۷ سال را با واکسن‌های سینووک و سینوفارم به صورت دو دوز واکسینه کرده‌اند.»
به گفته رئیسی، در امارات و بحرین از واکسن سینوفارم برای واکسینه کردن دانش‌آموزان زیر ۱۷ سال استفاده شده‌است.
وی خاطرنشان کرد: «برای واکسینه کردن دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال برنامه داریم و قرار است اگر واکسیناسیون آن‌ها آغاز شود از سینوفارم به صورت دو دوز و سوبرانا به صورت تک دوز استفاده کنیم.»
افراد زیر ۱۲ سال خیلی کمتر و خفیف‌تر به کرونا مبتلا می‌شوند
به گفته سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا لزوماً بازگشایی مدارس رابطه‌ای با واکسینه شدن دانش‌آموزان ندارد. وی در پاسخ به احتمال واکسینه نشدن افراد زیر ۱۲ سال اینگونه توضیح داد: «در تمام دنیا گفته می‌شود اگر ۸۰ درصد مردم واکسن بزنند زنجیره کرونا قطع می‌شود و می‌توان گفت برای ۲۰ درصد باقیمانده خیلی دیگر خطر جدی وجود ندارد به همین دلیل ما هم باید مانند کشور‌های دیگر بررسی کنیم آیا عوارض واکسن برای افراد زیر ۱۲ سال با درصد ابتلای افراد زیر ۱۲ سال به کرونا و بعضاً مرگ و میر آن‌ها تفاوتی دارد یا خیر.»
به گفته وی هر چقدر عدد این تفاوت بیشتر باشد لزوم واکسیناسیون هم بیشتر می‌شود که البته این تفاوت برای افراد زیر ۱۲ سال چشمگیر نیست، چراکه افراد زیر ۱۲ سال خیلی کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند و اگر مبتلا شوند به صورت خفیف می‌گیرند، اما هر چقدر سن بالاتر رود این اختلاف معنادار‌تر می‌شود، همچنان که با واکسینه شدن افراد بالای ۷۰ سال آمار مرگ و میر این گروه سنی کاهش یافته‌است.
رئیسی درباره زمان بازگشایی مدارس هم تأکید کرد: «زمانی اجازه می‌دهیم مدارس بازگشایی شود که سلامت معلم و دانش‌آموزان تأمین شود.»
الزام ارائه خدمات با کارت واکسن
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین از الزام ارائه خدمات با کارت واکسن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «حدود دو تا سه هفته فرصت داده‌ایم تا مردم واکسن تزریق کنند و بعد از این مهلت همه خدمات در اماکن تجمعی و برای استفاده از بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس بر اساس ارائه کارت واکسن انجام می‌شود.»
فایزر برای مادران باردار
واکسن فایزر و جانسون اند جانسون هم قرار است وارد کشور شود. سید حیدر محمدی، مدیر کل امور دارویی سازمان غذا و دارو درباره این واکسن‌ها گفت: «در مورد واکسن مدرنا فعلاً برنامه‌ای نداریم، اما واکسن‌های فایزر و جانسون اند جانسون را تأیید کردیم و مجوز مصرف اضطراری ما را دریافت کردند، اما، چون خیلی خوش قول نیستند خیلی روی واردات این واکسن‌ها حساب باز نمی‌کنیم. اگر طرف خارجی به وعده خود عمل کند واردات را خواهیم داشت.»
مدیر کل امور دارویی سازمان غذا و دارو تأکید کرد: «اگر واردات این واکسن‌ها انجام شود برای دوز سوم کادر درمان کشور استفاده می‌شود.» محمدی با اشاره به اینکه از کشور‌های امریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی واردات واکسن فایزر و جانسون اند جانسون را نخواهیم داشت، گفت: «واردات از بلژیک و آلمان انجام خواهد شد.» وزیر بهداشت هم با تأکید بر اینکه افزایش تزریق واکسن‌ها بسیاری از مشاغل را که تعطیل بودند می‌توان بازگشایی کرد، گفت: «واکسن فایزر به تعداد بسیار محدود و برای تزریق مادران باردار وارد کشور می‌شود و این واکسن به دیگر افراد نمی‌رسد و از مردم میخواهیم که سریعاً واکسن‌های مورد تأیید وزارت بهداشت را که معتبر هستند، تزریق کنند تا سیستم ایمنی بدن آن‌ها مقاوم شود.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
0
0
بسیار کار زشتی است واکسنی که مجوز اضطراری داره گه نمیشه الزام کرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار