کد خبر: 1063187
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
یک میلیون و ۶۵۰ هزار کلاس اولی امروز به صورت حضوری راهی مدارس شدند و زمینه بازگشایی حضوری مدارس به تدریج در حال فراهم شدن است.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: صبح امروز همزمان با نخستین روز از ماه مهر، کلاس اولی‌ها در سراسر کشور روانه مدارس شدند.

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، مدارس با توجه به امکانات در اختیار و وضعیت خود می‌توانند پذیرای تمام یا بخشی از کلاس اولی‌ها در روز جشن شکوفه‌ها باشند.

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفت: "حضور کلاس‌اولی‌ها در مدرسه باعث آشنایی آن‌ها با معلم می‌شود تا اگر در فضای مجازی آموزش‌ها را پیگیری کردند، شناختی از معلم داشته باشند. در مدارس روستایی و عشایری از روز شنبه سوم مهرماه آموزش‌ها را به‌شکل حضوری خواهیم داشت، این مدارس به‌دلیل جمعیت پایین و امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند آموزش حضوری را آغاز کنند.

کلاس‌اولی‌ها حداقل هفته‌ای یک بار در ساعاتی که مدرسه مشخص می‌کند در مناطق مختلف در مدرسه حضور خواهند داشت و روند شروع به کار آموزش حضوری، تدریجی خواهد بود. "

۱۱۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی شهر تهران و یک میلیون و ۶۵۰ هزار کلاس اولی در سراسر کشور امروز نخستین حضور در مدرسه را تجربه کردند، در حاشیه جشن شکوفه‌ها که دبستان منیره عاصمی منطقه ۹ آموزش و پرورش شهر تهران با تعدادی از خانواده‌ها که امروز فرزند خود را راهی مدارس کردند، گفت‌وگویی داشتیم تا بدانیم سرانجام پس از ۱۸ ماه تعطیلی مدارس به دلیل شرایط کرونایی، خانواده‌ها درباره بازگشایی حضوری مدارس چه می‌گویند؟ دغدغه و نگرانی آن‌ها چیست؟

سلامت دانش‌آموزان خط قرمز

مادری که دو فرزند دانش‌آموز در پایه اول و سوم دبستان دارد، سلامتی دانش‌آموزان را خط قرمز بازگشایی می‌داند و معتقد است، اگر قرار بر بازگشایی مدارس باشد، کلاس‌های درس نباید شلوغ باشد تا به سلامت دانش‌آموزان آسیب وارد شود، اگر قرار بر حضور دانش‌آموزان در مدارس باشد باید هفته‌ای چند روز، در کلاس‌های حداکثر ۱۰ نفره و ساعات آموزش محدود باشد.

اگر چه آموزش حضوری را ترجیح می‌دهم و معتقدم آموزشی که معلم در کلاس درس می‌دهد بسیار با کیفیت‌تر است، اما همچنان نگران سلامت فرزندانم هستم. "

آموزش مجازی و لجبازی کودکان

مادری که دو فرزند دوقلو در پایه سوم دبستان دارد، موافق بازگشایی حضوری مدارس است، اما به شرط تزریق حداکثری واکسن به معلمان و دانش‌آموزان.

او درباره مشکلات آموزش مجازی می‌گوید:، چون دو فرزند دانش‌آموز داشتم، آموزش مجازی بسیار دشوار بود و ساعات کلاس درس فرزندانم با هم تداخل پیدا می‌کرد، یا اینکه، چون معلم را نمی‌دیدند لجبازی کرده و می‌گفتند، مدرسه که باز نیست پس مشق‌ها را هم نمی‌نویسیم.

در آموزش مجازی، مادران نقش معلم را ایفا می‌کردند و زمان بسیاری را صرف آموزش و یادگیری فرزندانشان می‌کردند، اما باید توجه داشت تمام مادران توانایی، سواد یا فرصت کافی برای این حمایت تحصیلی از فرزندانشان را ندارند.

افت تحصیلی دانش‌آموزان

مادر دیگری که تنها فرزندش امسال به کلاس دوم دبستان می‌رود، آموزش حضوری را ضرورت و اولویت می‌داند، اما او نیز نگران حفظ سلامت فرزندش در آموزش حضوری است و خواستار رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بر شیوه اجرای آن است.

این مادر افت تحصیلی فرزندش را یکی از تبعات آموزش مجازی می‌داند و می‌گوید: دخترم در آموزش مجازی برای یادگیری ریاضی بسیار مشکل داشت و حتی می‌توانم بگویم مطالب را به خوبی یاد نگرفت.

مادر دیگری هم که صاحب یک فرزند در پایه دوم دبستان است، از مشکلات آموزش مجازی و قطع و وصل شبکه شاد در سال تحصیلی گذشته گلایه دارد، می‌گوید: برای بازگشایی حضوری مدارس، آموزش و پرورش باید بتواند سلامت دانش‌آموزان را تضمین کند و شرایط واکسیناسیون به وضعیت قابل قبولی برسد.

کمک والدین برای نظافت کلاس‌های درس

ما هم می‌پذیریم که در آموزش مجازی قطعا دانش‌آموزان با افت تحصیلی مواجه می‌شوند به‌ویژه در دروسی مانند ریاضی یادگیری مختل می‌شود، اما باید امکانات را برای مدارس تامین کرد تا بتوانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، سال تحصیلی گذشته برخی والدین برای نظافت کلاس‌های درس کمک می‌کردند.

آموزش مجازی نهایت ۱۵ روز تا یک ماه

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نیز با تاکید بر ضرورت بازگشایی مدارس عنوان کرد: فعلاً به‌خاطر شرایط کرونایی، مدارس به‌صورت مجازی و در برخی مناطق به‌صورت ترکیبی از مجازی و حضوری، فعالیت خود را آغاز می‌کنند تا به‌مرور با بهتر شدن شرایط، شاهد آموزش حضوری در مدارس کشور باشیم. آموزش مجازی باید در نهایت به‌مدت ۱۵ روز تا یک ماه باشد و بعد از یک ماه به آموزش حضوری و یا ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی تبدیل شود و حتماً باید آموزش حضوری را کنار آموزش مجازی داشته باشیم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه تمهیدات درباره بازگشایی مدارس با توجه به واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان اتخاذ شده است، اظهار داشت: جای نگرانی نیست؛ واکسیناسیون انجام شده است و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس و مراکز آموزشی می‌توان سال تحصیلی جدید را آغاز کرد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار