کد خبر: 1063015
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
یک کارشناس ارشد مسائل امریکا:

هر چقدر نیاز ما به دولت‌های غربی کمتر باشد انگیزه آن‌ها برای ادامه تحریم‌ها کاهش می‌یابد و برای حل مشکلات با ایران تلاش بیشتری می‌کنند.
محمد مرندی در گفتگو با ایرنا درباره رویکرد دولت سیزدهم در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: نگاه دولت جدید نسبت به غرب و امریکا معقول است. دولت سیزدهم در عین حال که نمی‌خواهد روابط با کشور‌های غربی را تیره کند، ولی بیشتر از این منتظر اجرای برجام توسط آن‌ها نخواهد ماند. در واقع دولت سیزدهم به ظرفیت‌های آسیا، منطقه و کشور‌های به اصطلاح جنوب توجه دارد تا خلأ‌های موجود و نیاز‌های کشور را از این طریق برطرف کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر کشور‌های غربی خواهان اجرای برجام باشند، ایران هم متقابلاً آن را اجرا خواهد کرد، ولی در شرایط فعلی که غربی‌ها چنین اراده‌ای را نشان نمی‌دهند جمهوری اسلامی باید به دنبال ظرفیت‌های جدیدی باشد که هم خلأ‌ها را پر کند و هم به غربی‌ها این موضوع را بفهماند که ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده و الان دیگر مسئول حل مسئله آن‌ها هستند و توپ در زمین آنهاست. مرندی خاطرنشان کرد: هر چقدر نیاز ما به دولت‌های غربی کمتر باشد انگیزه آن‌ها برای ادامه تحریم‌ها کاهش یافته و برای حل مشکلات با ایران تلاش بیشتری می‌کنند.
این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به مقاله‌ای از فرید زکریا تحلیلگر امریکایی مبنی بر اینکه جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده دنباله رو سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق این کشور است، گفت: از همان زمان کارزار انتخاباتی در امریکا، من در مصاحبه‌هایی که با رسانه‌ها داشتم، گفتم که بایدن فرق چندانی با ترامپ ندارد. وی خوش‌بینی برخی جریان‌های سیاسی به احتمال لغو تحریم‌های ایران در همان روز‌های آغازین دولت بایدن را یادآور شد و گفت: همان موقع عرض کردم که بایدن فرمان ریاست جمهوری برای لغو تحریم‌های ایران را امضا نخواهد کرد، ولی متأسفانه برخی دیرباور هستند.
مرندی با اشاره به خروج امریکا از افغانستان و تبعات منطقه‌ای آن گفت: خروج واشنگتن از افغانستان، بارقه‌های امید را در دل مردم عراق و سوریه روشن کرد و آن‌ها هم امیدوار هستند که در نهایت ایالات متحده و متحدانش از این کشور‌ها عقب نشینی کنند. اگرچه خروج از عراق و سوریه به دلیل مخالفت اسرائیل و لابی صهیونیستی با این موضوع سخت خواهد بود و مقاومت در برابر این خروج بیشتر خواهد بود، اما خروج نیرو‌های امریکایی از این کشور‌ها اجتناب‌ناپذیر است، زیرا هزینه حضور و ماندگاری در این کشور‌ها از لحاظ سیاسی و اقتصادی برای ایالات متحده بسیار بالاست. وی همچنین با اشاره به پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های گفت: عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگ‌های بسیار ارزشمند است، زیرا در حوزه سیاسی باعث می‌شود تعاملات قوی‌تری با کشور‌های عضو این سازمان که کشور‌های مهمی هستند، پیدا کنیم. علاوه بر این در حوزه اقتصادی هم این اتفاق بسیار به نفع ما است، زیرا کشور‌های آسیایی در حال قدرتمند شدن هستند و اقتصاد جهان از غرب به شرق در حال جابه‌جا شدن است. این استاد دانشگاه یادآورشد: در حوزه امنیتی هم، عضویت دائم در این سازمان بسیار برای ما مهم است، زیرا همه این کشور‌ها نگران گسترش افراط‌گرایی در منطقه با حمایت امریکا هستند. مرندی خاطرنشان کرد: توجه کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های به تحولات افغانستان و تلاش آن‌ها برای یافتن راه‌حل‌های منطقی جهت ایجاد امنیت پایدار و دولت فراگیر در این کشور نیز ناشی از همین نگرانی‌هاست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار