کد خبر: 1063004
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
نگاهی به منتفعان اقتصادی دمشق

رئیس دفتر اقتصادی ایران در حلب سوریه اظهار داشت: ایران با سوریه یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری دارد که کمی مخفی است و باید عیان شود، در حالی که روسیه خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری با سوریه دارد و فرصت‌ها را به صورت عملیاتی نشان می‌دهد.
مهدی عباسی در گفتگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران و سوریه اظهار کرد: واردات ایران در این مدت ۵/۱۶ میلیارد دلار بوده که در همین زمانی حدود ۱۱ میلیون دلار از سوریه بوده که باز حدود ۵/۱ درصد بوده‌است. به‌رغم وعده‌های مختلفی که مجموعه‌های مختلف بخش خصوصی و دولتی داده‌اند که بنا دارند حجم تجارت ایران و سوریه را افزایش دهند، این اتفاق به طور محسوس دیده نمی‌شود.
رئیس دفتر اقتصادی ایران در حلب سوریه در پاسخ به سؤالی پیرامون علل پیشی گرفتن رقبا از ایران در بازار سوریه گفت: بعد از سال ۲۰۱۸ به صورت رسمی واردات از کشور ترکیه برای سوریه ممنوع شد، ولی همان مرز بسته، ۲۵ تا ۲۶ درصد بازار سوریه را از طریق قاچاق تأمین می‌کند.
اینکه چرا سهم ایران نسبت به مابقی کشور‌ها در بازار سوریه کمتر است را باید در ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری که دقیق انجام نشده، ردیابی کرد.
ایران با سوریه یک خط اعتباری یک میلیارد دلاری دارد که کمی مخفی است و باید عیان شود، در حالی که روسیه خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری با سوریه دارد و فرصت‌ها را به صورت عملیاتی نشان می‌دهد.
وی با اشاره به موضوع تهاتر بیان کرد: ظرفیتی که در حوزه تهاتر کالا با سوریه داریم، بسیار بالاست. در سال ۲۰۲۰ سوریه حدود ۵/۱ میلیارد دلار صادرات و ۶ میلیارد دلار واردات داشت. این بدان معناست که ظرفیت وجود دارد. وقتی ما رقم پایینی مانند ۸۵میلیون دلار صادرات به سوریه و ۱۱ میلیون دلار واردات از این کشور داریم اگر این را تهاتر کنیم، بسیاری از مشکلات مالی ما حل شده و می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و نبود بانک مشترک می‌تواند از این طریق جبران شود.
عباسی با اشاره به اهمیت قانون تجارت دوجانبه بین تهران و دمشق گفت: ما با سوریه یک قانون تجارت آزاد داریم که سال ۲۰۱۱ یعنی قبل از جنگ منعقد شده، تنها کشوری که ایران با آن قانون تجارت آزاد دارد سوریه است که تعرفه گمرکی آن یک تا ۴ درصد منهای ۸۸ قلم کالاست. ولی مشکل این است که با وجود آن که در طول بحران ما بسیار کمک کردیم و کنار سوریه بودیم، هنوز از آن ۸۸ قلم کالا چیزی کم نشده‌است. چرا باید تعرفه گمرکی یک تا ۴ درصد وجود داشته باشد؟ با کشوری مانند سوریه که منافع مشترک بسیاری با آن داریم، باید تعرفه گمرکی بسیار کم باشد. وی با اشاره به چالش ترانزیت به سوریه اظهار داشت: مشکل بعدی مربوط به خط ترانزیت ایران- عراق- سوریه است. عراق در اردیبهشت ماه امسال آماده‌سازی این خط ترانزیتی را قبول و اعلام کرد، اما متأسفانه امروز می‌بینیم که هنوز به صورت اجرایی خط ترانزیتی زمینی راه‌اندازی نشده‌است. عراق از گذرگاه‌هایی که به عربستان و اردن باز کرد، منافع بسیاری را می‌برد و ما هنوز به بازار سوریه هیچ دسترسی از این طریق پیدا نکرده‌ایم و باید ذیل کنوانسیون‌های یاد شده از این ظرفیت استفاده کنیم.
عباسی خاطر نشان کرد: در حوزه خدمات فنی و مهندسی ایران در سوریه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سوریه امروز بسیار به این خدمات نیازمند است، بخش خصوصی چهار اتاق اصلی در سوریه دارد. اتاق صنعت سوریه ۱۸ عضو اصلی دارد و سه شهرک صنعتی عالی دارد. باید از این ظرفیت برای صادرات خدمات فنی و مهندسی استفاده شود. اتاق تجارت، اتاق کشاورزی و اتاق گردشگری، اتاق‌های دیگری هستند که بخش خصوصی در سوریه دارد و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، در حالی که تنها با اتاق تجارت همکاری کرد.
وی با بیان اینکه ظرفیت بسیار بالایی در مورد همکاری انرژی ایران، سوریه و لبنان وجود دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه سوریه و لبنان هر دو در موضوع تأمین برق دچار مشکل هستند به دنبال این هستند که از طریق اردن یا مصر برق مورد نیاز خود را تأمین کنند. ولی با توجه به همکاری ایران با این دو کشور در زمینه سوخت لبنان و سوریه بسیار با ایران همراه شده‌اند. در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی بعضی از شرکت‌های بزرگ ما الان در سوریه مستقر و در حال تأسیس نیروگاه‌هایی هستند. برای مثال حلب کلاً حدود ۲۶۰ تا ۲۷۰ مگاوات برق دارد که قرار است تا پایان سال شمسی یک گروه ایرانی با تأسیس نیروگاه حرارتی حلب این ظرفیت را دو برابر کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار