کد خبر: 1062996
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
دادستان تهران در بازدید دیروز خود از کارخانه‌های شهرک صنعتی شمس‌آباد خبر داد که هر گاه کارخانه‌ای تعطیل یا حتی وارد رکود شود، در دستگاه قضایی ده‌ها پرونده ایجاد می‌شود؛ پرونده‌هایی که هم برای کارگران و هم برای دستگاه قضا تبعات زیادی به همراه داشته‌است.
علیرضا سزاوار

 سرویس جامعه جوان آنلاین: دادستان تهران در بازدید دیروز خود از کارخانه‌های شهرک صنعتی شمس‌آباد خبر داد که هر گاه کارخانه‌ای تعطیل یا حتی وارد رکود شود، در دستگاه قضایی ده‌ها پرونده ایجاد می‌شود؛ پرونده‌هایی که هم برای کارگران و هم برای دستگاه قضا تبعات زیادی به همراه داشته‌است.

امسال بیشترین بازدید مقامات قضایی از کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی در هفته قوه قضائیه رخ داد، اما با اتمام این هفته رسیدگی رو در رو با کارآفرینان به اتمام نرسید. از آنجایی که اصلی‌ترین مسئله کشور در حال حاضر معیشت مردم است، یکی از اولویت‌های مهم تمام مسئولان قوه قضائیه در سراسر کشور رفع موانع و حمایت از تولید است که اتفاقاً کارآفرین‌ها را هم دلگرم کرده‌است.
۳۳ شعبه ویژه صلح و سازش فقط مختص کارآفرینان
حمایت شورای حل اختلاف از تولید هم در نوع خود بسیار جالب است. شورای حل اختلاف استان تهران امسال با هدف حمایت از تولیدکنندگان و کارگران، شورا‌های حل اختلاف ویژه کارآفرینان تأسیس کرد. به طوری که ۳۳ شعبه ویژه صلح و سازش در شهرک‌های صنعتی استان تهران، در اتحادیه‌ها و اصناف ایجاد شده و از این شعب حتی یک مورد هم شکایت به مرکز نیامده است! چراکه به گفته رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، رسیدگی‌ها در شعب به صورت تخصصی انجام می‌شود تا مشکل در همان مرحله برطرف شود. بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی بر احیای حقوق عامه توسط قوه قضائیه تأکید کرده‌است. حمایت از تولید داخلی هم یکی از مصادیق حقوق عامه است. ضمن اینکه شعار امسال هم تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است و توجه جدی به تقویت تولید داخل و اشتغالزایی موجب شده که قوه قضائیه برای حمایت از تولید در راستای احیای حقوق عامه، مسئولیت سنگین تری دارد.
مقابله با اطاله دادرسی در پرونده کارخانه‌ها
در همین راستا روز گذشته دادستان تهران در جریان حضور در شهرک صنعتی شمس‌آباد از چهار واحد تولیدی بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها قرار گرفت.
دادستان تهران در جریان بازدید از واحد‌های تولیدی در شهرک صنعتی «شمس‌آباد» گفت: تلاش ما بر این است که قوه قضائیه با تمام توان و ظرفیتی که دارد از فعالیت‌های واحد‌های صنعتی و تولیدی حمایت و کمک کند.
علی القاصی‌مهر در حاشیه بازدید از واحد‌های تولیدی با بیان اینکه هدف از این بازدید‌ها این است که از نزدیک وضعیت این واحد‌های تولیدی را مشاهده کنیم و مشکلاتی را که آن‌ها با آن درگیر هستند، بررسی کنیم، گفت: بخشی از این مشکلات مربوط به مسائل حقوقی و قضایی است که به مجموعه دستگاه قضایی مربوط می‌شود. تلاشمان در مجموعه قوه قضائیه بر این است تا با تمام توان و ظرفیت‌هایی که داریم از فعالیت‌های مجموعه‌های صنعتی و تولیدی حمایت کنیم.
دادستان تهران درباره پرونده‌هایی که مربوط به قوه قضائیه است و به خصوص پرونده‌هایی که بعضاً ممکن است رسیدگی آن‌ها دچار اطاله شود، گفت: پس از بازدید و استماع نقطه‌نظرات مدیران کارگاه‌ها، با بررسی پرونده‌ها در خصوص آن بخشی که بتوانیم دستوراتی صادر کنیم و در راستای رفع مشکل آن‌ها اقدامی انجام دهیم، قطعاً این اقدامات انجام خواهد شد و آنچه نیاز به کار کارشناسی و بررسی حقوقی و قضایی دارد در ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران مطرح می‌کنیم.
پرونده قضایی کمتر با فعال بودن کارخانه‌ها
القاصی‌مهر با اشاره به اینکه در بررسی این پرونده‌ها حتماً دستگاه‌های مسئول و مرتبط را به ستاد اقتصاد مقاومتی دعوت خواهیم کرد، تأکید کرد: تلاش ما بر این است که قوه قضائیه با تمام توان و ظرفیتی که دارد از فعالیت‌های واحد‌های صنعتی و تولیدی حمایت و کمک کند.
دادستان تهران در بخشی دیگری از اظهاراتش افزود: این واحد‌های تولیدی سرمایه ملی و اجتماعی هستند و بایستی هم صیانت و هم تقویت شوند و هم تمامی مسئولانی که متولی و مسئول هستند، پاسخگو باشند.
القاصی مهر تأکید کرد: اگر یک کارگاه و واحد تولیدی تعطیل یا دچار رکود شود خروجی آن تولید پرونده در مجموعه دستگاه قضایی است، بنابراین فعال بودن واحد‌های تولیدی و حمایت و رفع مشکلات آن‌ها را به عنوان برنامه اصلی در مجموعه اصلی دستگاه قضایی دنبال می‌کنیم و امیدواریم با هماهنگی بین همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها به خصوص دستگاه‌های خدمات رسان و مجموعه سیستم بانکی کشور مشکلات رفع شود. این مقام ارشد قضایی ادامه داد: مسئله اساسی و حیاتی کشور مسئله تولید و اشتغال است و تمام دستگاه‌ها و نهاد‌ها همه باید برای مسئله تولید کمک کنند تا مشکلات رفع شود.
به گفته دادستان تهران تصمیم گرفته شده مشکلات این واحد‌های تولیدی در دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی طرح شود و مقرر شد هر هفته مشکلات حداقل یک یا دو واحد تولیدی را در دبیرخانه ستاد مقاومتی استان مطرح کنیم تا با راهکار‌های قانونی بخشی از مشکلات این واحد‌ها رفع شود.
نجات ۲ هزار واحد تولیدی
گفتنی است اردیبهشت امسال سخنگوی قوه قضائیه خبر داد که در حوزه تولید و اشتغال، با احیا و نجات حدود ۲ هزار واحد تولیدی، قوه قضائیه گام‌هایی را در جهت تحقق فرمایشات رهبر انقلاب و ارائه خدمت به مردم و امیدآفرینی در جامعه برداشته است.
کارخانه کیوان همدان، کارخانه رشت الکتریک، قند ورامین، لوازم خانگی ارج و ... از جمله صنایعی بزرگی هستند که با پیگیری‌های قوه قضائیه احیا شده یا در مسیر احیا هستند.
قوه قضائیه اکنون هم با عزمی جدی به دنبال حل مشکلات صنایع تولیدی است و هر کدام از مدیران واحد‌های تولیدی نیازمند کمک باشند، از حمایت‌های قضایی برخوردار می‌شوند و مدیرانی که با سوء‌استفاده به دنبال تعطیلی کارخانه هستند، تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار