کد خبر: 1062964
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با یکی از پاسداران پیشکسوت واحد روابط عمومی سپاه
در بزرگداشت هفته دفاع مقدس، روز ۳۱ شهریور به نام روز تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت نامگذاری شده است
علیرضا محمدی

در بزرگداشت هفته دفاع مقدس، روز ۳۱ شهریور به نام روز تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت نامگذاری شده است. امام خمینی در یکی از آخرین فرمایشات خود، به این قشر اشاره کرده و فرموده بود: «نگذارید پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس، در پیچ و خم‌های زندگی مادی به فراموشی سپرده شوند.» دکتر علیرضا حلم‌زاده یکی از دوره اولی‌های سپاه است که می‌توان وی را از بنیانگذاران نشریات و روابط عمومی سپاه دانست. متن زیر خاطرات وی از چگونگی فعالیت در نشریات سپاه است که با هم می‌خوانیم.

پاسدار دوره اولی
من از اولین روز تشکیل رسمی سپاه، به عضویت آن درآمدم. آن موقع سپاه پنج واحد داشت. مانند واحد عملیات، واحد اطلاعات، واحد روابط عمومی و... که بنده نیروی واحد روابط عمومی شدم. در قالب این واحد سعی می‌کردیم با کمترین امکاناتی که در اختیار داشتیم، نشریاتی را منتشر کنیم. اوایل نشریه‌های سپاه یک تیپ بسیار ساده‌ای داشتند و در حد بولتن‌های داخلی و در چند صفحه A ۴ منتشر می‌شدند.
هفته‌نامه پاسداران
رفته رفته نشریه‌های سپاه رشد کردند و بهتر و کامل‌تر شدند. نمونه معروف و بارز این نشریه‌ها هفته‌نامه «پاسداران» بود که توزیع عمومی هم می‌شد. در این هفته‌نامه افرادی مثل وحید شاهنگیان (برادر حمید شاهنگیان که تعدادی از سروده‌های اوایل انقلاب کار ایشان است)، رضا انصاریان (برادر شیخ حسین انصاریان) و... همکاری می‌کردند.
زلزله قائنات
چگونگی تبدیل شدن هفته‌نامه پاسداران به هفته نامه پیام انقلاب داستان جالبی دارد. وقتی ما داشتیم شماره ۱۹ هفته‌نامه پاسداران را آماده نشر می‌کردیم، زلزله قائنات رخ داد. شب ساعت ۱۱ یا ۱۲ مشغول صفحه‌بندی نشریه بودیم که از سپاه خبر رسید هر کاری در دستتان هست بگذارید و خودتان را به شرق کشور و مناطق زلزله‌زده برسانید. آن زمان بچه‌های پاسدار در هر پیشامد و حادثه‌ای در خط اول بودند. چه قضیه مبارزه با ضد انقلاب و جدایی‌طلب‌ها بود یا حوادث غیرمترقبه‌ای مثل همین زلزله، پاسدار‌ها به کمک مردم می‌شتافتند. با شنیدن این خبر سریع به خانه‌هایمان برگشتیم و وسایلمان را برداشتیم و همان نیمه‌های شب به طرف قائنات راه افتادیم. به این ترتیب تا مدتی هفته‌نامه پاسداران تعطیل شد و بعد‌ها که دوباره دوستان تصمیم گرفتند آن را منتشر کنند، این‌بار با نام هفته‌نامه پیام انقلاب منتشر شد.
آموزش پاسدار‌های جوان
نکته بارزی که آن موقع در سپاه مشاهده می‌شد، توجه به نسل‌های آتی بود. ما در روابط عمومی برای پاسدار‌های دوره‌های بعدی کلاس‌ها و دوره‌های عکاسی، خبرنویسی و خبرنگاری ترتیب می‌دادیم تا نسلی از خبرنگاران متعهد و انقلابی به وجود آید. برادرم شهید امیر حلم‌زاده از جمله جوان‌هایی بود که در این دوره‌ها شرکت کرد و خبرنگار قابلی شد.
غائله خلق عرب
بچه‌های واحد روابط عمومی سپاه خصوصاً آن‌ها که دست به قلم بودند و در نشریات فعالیت می‌کردند، دوشادوش بچه‌های واحد عملیات در اغتشاشات و آشوب‌های نواحی مرزی حضور پیدا می‌کردند. وقتی غائله خلق عرب در خوزستان بالا گرفت، من آنجا اعزام شدم تا اخبار دست اول را به مرکز مخابره کنم. بعد به شهر‌های شمالی کشور که دچار فتنه توده‌ای‌ها و احزاب چپ شده بودند رفتم. آن زمان جوان‌های انقلابی و خصوصاً پاسدارها، به دل هر خطری می‌رفتند و برای انجام حفظ انقلاب نوپای اسلامی، از هیچ کوششی فروگذار نبودند. برادرم شهید امیر حلم‌زاده بار‌ها و بار‌ها به مناطق عملیاتی دفاع مقدس رفت و عاقبت حین انجام وظیفه در منطقه مریوان مجروح شد و ۱۹ روز بعد در ۱۸ آبان ۱۳۶۲ به شهادت رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار