کد خبر: 1062901
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: سرانه مصرف ماهی و آبزیان با وجود تلاش‌های صورت گرفته در این استان به ۷.۵ کیلوگرم در سال ۱۳۹۹ رسیده است، این در حالی است که با میانگین ۱۲.۵ کیلوی کشوری فاصله زیادی دارد.

 قاسم جعفروند در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: به علت استقبال از مراکز زنده‌فروشی ماهی توسط مصرف‌کنندگان به‌دلیل قیمت مناسب و کیفیت بالای ماهی در این مراکز و سود بیشتر ناشی از عرضه مستقیم برای تولیدکنندگان به خاطر حذف واسطه‌ها و نیز جهت پیشبرد و اصلاح سیاست‌های بهبود در زنجیره ارزش از مزرعه تا سفره، صدور و ساماندهی مجوزهای عرضه ماهی زنده در دستور کار مدیریت شیلات استان قرار گرفت.

وی افزود: در سال گذشته که مزین به سال جهش تولید بود، با تسهیل جهت سرمایه‌گذاری و رفع برخی از موانع تولید و نیز با اصلاح و بهبود در زنجیره ارزش از مزرعه تا سفره و همراهی متولیان دولتی و خصوصی و تولیدکنندگان، با وجود مشکلات فراوان، تولید آبزیان به‌خصوص در زمینه ماهیان سردآبی، شتابی قابل قبول داشت و در تولید قزل‌‍آلا ۲۱درصد افزایش تولید ثبت شد.

جعفروند با بیان اینکه برای تحقق تولید و پشتیبانی و مانع‌زدایی از آن در سال‌جاری  عوامل متعددی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند، گفت: پرورش‌دهندگان با توجه به شرایط فعلی باید الگوهای مدیریتی و تولیدی مزارع خود را تغییر دهند و در کنار آن اصلاح ساختار بازار و تهیه و به‌کارگیری نهاده ها انجام شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان، یادآور شد: حفظ و افزایش تولید پایدار را در گرو همراهی و هماهنگی جمعی می‌دانیم و در کنار این امر برای تامین و توزیع نهاده‌ها با سیاست تقویت و حمایت نقش غیردولتی در تولید و کاهش واسطه‌گری و رانت متمرکز شده‌ایم و در حال حاضر برای بازاریابی محصولات تولیدی بی واسطه و جهت افزایش حاشیه سود بیشتر برای تولیدکنندگان برنامه‌ریزی کرده و در استان اجرا می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سرانه مصرف ماهی و آبزیان با وجود تلاش‌های صورت گرفته در این استان به ۷.۵ کیلوگرم در سال ۱۳۹۹ رسیده است، این در حالی است که با میانگین ۱۲.۵ کیلوی کشوری فاصله زیادی دارد.

جعفروند متذکر شد: ارتقاء آبزی مصرفی تنها در صورتی ممکن است که یک الگوی مناسب برای تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات آبزیان داشته باشیم و با به‌کار بستن آنها بتوانیم نارسایی‌های عرضه محصولات در بازار را اصلاح نماییم.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان، ادامه داد: با توجه به اینکه عرضه و زنده‌فروشی ماهی مدت زیادی نیست که ابداع شده، مشتریان زیادی داشته است، به‌طوریکه بارها در بعضی از مراکز عرضه زنده، حضور فراوان خریداران مشاهده می‌گردد، بنابراین به نظر می‌رسد این روند در افزایش عرضه و خرید توسط مردم ادامه داشته و همچنان بر افزایش سرانه مصرف تاثیرگذار خواهد بود.

وی بیان داشت: از آنجا که استخرهای پرورشی در مسافت‌های کوتاه نسبت به مرکز زنده‌فروشی ماهی قرار دارند، هزینه کمی صرف حمل ونقل شده و ماهی زنده با قیمت مناسب و با کیفیت بالا عرضه می‌شود. در همین راستا پروانه عرضه زنده فروشی ماهی قزل‌آلا در طی سالیان اخیر در سطح آذربایجان‌شرقی صادر شده است و در سال ۱۴۰۰ نیز برای افزایش فرهنگ آبزی‌پروری و آبزی‌مصرفی در برخی مکان‌های دیگر، پروانه عرضه ماهی زنده فروشی و تفرجگاه شیلاتی صادر و راه‌اندازی می شود.

جعفروند تاکید نمود: یکی از بزرگترین آسیب‌های محیط کسب و کار به هم ریختگی و عدم یکپارچگی نظام مجوزدهی است که باید نظارت و در صورت وجود اشکالات احتمالی ساماندهی گردد که این امر جزو برنامه‌های مهم این مدیریت بوده و با مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها و سایر متولیان برای نظارت و رصد و پایش مجوزها هماهنگی‌های لازم انجام گرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر