کد خبر: 1062872
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
داروی ضد تشنج «پریمیدون» که به خاطر تحریم‌های دارویی، تأمین اصلی‌ترین ماده آن با مشکل مواجه شده‌بود، به خط تولید بازگشت. این داروی مهم با یک سوم قیمت نمونه‌های خارجی از امروز در همه داروخانه‌های کشور توزیع می‌شود.
علیرضا سزاوار

داروی ضد تشنج «پریمیدون» که به خاطر تحریم‌های دارویی، تأمین اصلی‌ترین ماده آن با مشکل مواجه شده‌بود، به خط تولید بازگشت. این داروی مهم با یک سوم قیمت نمونه‌های خارجی از امروز در همه داروخانه‌های کشور توزیع می‌شود.
چهار دهه قبل و در سال‌های نخستین انقلاب فقط ۲هزارو۱۰۰ قلم دارو در کشور وجود داشت. از این میزان دارو هزارو۳۰۰ قلم وارداتی و ۳۰۰ تا ۴۰۰ قلم دارو تولید تحت لیسانس و ۵۵۰ قلم دارو هم توسط شرکت‌های داروسازی داخلی تولید می‌شد. حالا بیش از ۱۴ هزار قلم دارو در کشور بدون هیچ‌اتکایی به خارج تولید می‌شود.
صادرکنندگان اقلام بشردوستانه زیر فشار امریکا
با وجود اصرار امریکا به معافیت‌های ویژه برای اقلام دارویی، تحریم‌ها مانع از آن می‌شوند که دارو‌های حیاتی به این ایران برسد. بیشترین مقدار از دارو‌های اساسی مورد نیاز بیماران در داخل کشور تولید می‌شود، اما در مورد تأمین مواد اصلی دارو‌های خاص، نیاز به واردات است.
پس از تحریم‌های امریکا، کمبود دارو در کشور باعث شده تا قیمت‌ها بالا برود و در دوره‌ای کمبود دارو‌های بیهوشی، دارو‌های سرطان و بیماری قند حاشیه‌ساز شد.
در نوامبر سال ٢٠١٨ یعنی تقریباً سه سال قبل، ایالات متحده سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه بخش‌های مختلف کشور به اجرا گذاشت و به شرکت‌های خارجی که در صدد سرمایه‌گذاری در ایران بودند هم در مورد دور زدن تحریم‌ها هشدار داد.
این تحریم‌ها موجب شد تا صادرکنندگان اقلام بشردوستانه مانند دارو و تجهیزات پزشکی و شرکت‌های فعال در این زمینه برای تجارت با ایران زیر فشار شدید قرار بگیرند.
تولید ۹۷ درصد دارو‌ها در کشور
مشکل اینجا بود که تولید‌کنندگان اقلام بشردوستانه در غرب باید بانکی را پیدا کنند که حاضر باشد خط مالی و اقدامات مالی سازگار با تحریم‌ها را برای ارائه تسهیلات لازم برای صادرات دارو را فراهم کند. بانک‌ها نیز به خاطر عواقب تحریم از ارائه تسهیلات برای اقلام بشردوستانه واهمه دارند.
در حال حاضر ۵۵ درصد از مواد اولیه دارویی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان با فناوری سطح بالا در داخل کشور تولید می‌شود. بیش از ۹۵ درصد مواد و لوازم بسته‌بندی هم در داخل تولید و نیاز شرکت‌های داروسازی را تأمین می‌کند. ضمن اینکه ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیاز کشور از نظر عددی هم در داخل تهیه و فقط حدود ۳ درصد به صورت داروی ساخته شده وارد می‌شود.
در همین راستا داروی ضد‌تشنج «پریمیدون» که به خاطر تحریم‌های دارویی، تأمین اصلی‌ترین ماده آن با مشکل مواجه شده‌بود، به خط تولید بازگشت و از امروز (سه‌شنبه) در همه داروخانه‌های کشور توزیع می‌شود.
تولید با یک سوم قیمت مشابه خارجی
روز گذشته مدیر عامل شرکت سبحان دارو در این خصوص در گفتگو با صدا و سیما گفت: «پریمیدون ۲۵۰» دارویی است که اکثر پزشکان به ویژه متخصصین مغز و اعصاب برای مبتلایان به صرع، آن را تجویز می‌کنند، اما مدتی بود که به خاطر مشکلاتی که تحریم برای انتقال ارز دارو و مواد اولیه دارویی ایجاد کرده بود، ما نمی‌توانستیم ماده مؤثره اولیه آن را تأمین کنیم. علی گودرزی افزود: داروی ضد تشنج «پریمیدون» که به خاطر تحریم‌های دارویی تأمین ماده مؤثره آن با مشکل مواجه شده‌بود به خط تولید بازگشت و با یک سوم قیمت نمونه‌های خارجی از امروز در همه داروخانه‌های کشور توزیع می‌شود. مدیرعامل شرکت سبحان دارو وابسته به گروه دارویی برکت گفت: خوشبختانه راه‌های جدیدی گشوده شد و اکنون ۴ تن ماده مؤثره دارویی تأمین شده و بعد از این تولید داروی پریمیدون به صورت مداوم ادامه خواهد یافت، ما به سرعت خط تولید را فعال کردیم و از فردا هم توزیع آن آغاز می‌شود. مدیر عامل شرکت سبحان دارو افزود: در حال حاضر می‌توانیم ۸۰ هزار بسته پریمیدون که هر بسته حاوی ۱۰۰ عدد قرص است در هر ماه تولید کنیم و قیمت تمام شده آن برای بیماران یک سوم نمونه خارجی است.
گودرزی در نهایت تصریح کرد: پریمیدون جزو دارویی‌هایی است که قطع و جایگزین کردن آن بسیار دشوار است و ممکن است باعث تشنج در بیماران شود، دسترسی نداشتن به این دارو باعث بروز مشکلات زیادی برای بیماران شده‌بود.


صرفه‌جویی ۸۴۰ میلیون یورویی
گفتنی است یدالله سهرابی، نماینده داروسازان در شورای عالی نظام پزشکی هم اخیراً درباره مقابله با تحریم‌های دارویی به نکته جالبی اشاره و تأکید کرد که پزشکان متخصص نیز در این فضای تحریم باید کمک کنند و از برندنویسی فاصله بگیرند و بیماران را دنبال برند نفرستند.
در داخل وزارت بهداشت هم یک قرارگاه دارویی وجود دارد که به شدت این موضوع یعنی برند‌نویسی را رصد می‌کند و در تلاش هستند که استفاده از دارو‌های برند کاهشی باشد و تکیه به تولید داخل بیشتر می‌شود. جالب اینکه برآورد وزارت بهداشت نشان می‌داد که در سال ۹۸ نیازمندی به ارز دارو ۵۰ درصد بیشتر از سال ۹۷ خواهد شد! اما موفقیت دانش‌بنیان‌های داروساز در سال ۹۸ موجب شد تا نه‌تن‌ها هیچ افزایش ارزی در واردات دارو نداشته باشیم، بلکه در همان سال حداقل ۷۰۰ میلیون دلار هم صرفه‌جویی ارزی انجام شود. بومی‌سازی برخی مواد مهم و پایه‌ای در داروسازی کمک کرد تا در سال گذشته هم صرفه‌جویی ارزی ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۸ بیشتر شود، یعنی یک صرفه‌جویی ۸۴۰ میلیون یورویی؛ رکوردی که می‌تواند امسال هم با همت دانش‌بنیان‌های صنعت داروسازی شکسته شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار