کد خبر: 1062868
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
دبیر علمی «نخستین کنگره شعر سردار سربداران» خبر داد
مصطفی شاه‌کرمی

دبیر علمی «نخستین کنگره‌ِ شعر سردار سربداران» از برگزاری این کنگره با هدف گردآوری برترین اشعار و نیز آیینه‌داری از حماسه بزرگ سردار شهید سپهبد سلیمانی به منظور در امان ماندن از تحریف در روز‌های اول دفاع مقدس خبر داد.
به گزارش «جوان» مرتضی امیری‌اسفندقه، دبیر علمی «نخستین کنگره شعر سردار سربداران» در توضیح اهداف برگزاری این رویداد ادبی و فرهنگی گفت: «هدف اصلی از برگزاری این کنگره، جمع‌آوری برترین اشعار در قالب‌های گوناگون شعر پارسی برای ثبت و پاسداری از حماسه شهادت سردار سلیمانی است. بر اساس فراخوان این کنگره، شاعران علاقه‌مند می‌توانند اشعار خود را در تمامی قالب‌ها شامل قصیده، غزل، رباعی، دوبیتی، قطعه، نیمایی، آزاد و سپید به دبیرخانه کنگره ارسال کنند. بعد از تشکیل هیئت داوران از سوی کمیته علمی، داوری آثار رسیده به دبیرخانه کنگره آغاز شده و پس از اتمام داوری، برترین اشعار معرفی می‌شود.»
اسفندقه با تأکید بر اینکه این کمیته اصرار دارد انتخاب اشعار برای چاپ در کتاب بدون هیچ‌گونه تساهل و تسامحی صورت گیرد، ادامه داد: «تلاش می‌کنیم هیچ شعر ضعیفی به کتاب مجموعه آثار کنگره راه نیابد چراکه معتقدیم همان‌طور که حماسه شهادت سردار سلیمانی حماسه‌ای بی‌عیب‌ونقص بود، اشعار انتخابی این کنگره نیز بایسته و شایسته آن است که بدون هیچ عیب‌ونقصی باشد. این کنگره به شعر انقلاب کمک می‌کند تا خودش را به بهترین شکل نشان دهد، همچنان که شعر، این حماسه را آیینه‌داری می‌کند تا از تحریف در امان بماند.»
وی با بیان اینکه پنج‌شنبه یکم مهرماه مراسم افتتاحیه این کنگره در تالار وحدت برگزار می‌شود، اظهار داشت: «فرزند شهید سلیمانی و تنی چند از ادیبان و شعرای کشور از سخنرانان این مراسم هستند. همچنین در مراسم افتتاحیه از فعالان فرهنگی عرصه شعر و موسیقی که برای پاسداشت یادوخاطره حماسه سردار سلیمانی فعالیت کرده‌اند، تقدیر و تجلیل به عمل می‌آید. سردار سلیمانی چهره‌ای مردمی و ملی بود، بنابراین مراسمی هم که با نام ایشان برگزار می‌شود، باید با حضور علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی و دوستداران سردار سلیمانی باشد.»
امیری‌اسفندقه در ادامه افزود: «هیئت علمی کنگره در نظر دارد علاوه بر داوری اشعار این دوره، تمامی اشعاری را که تاکنون درباره سردار سلیمانی سروده یا چاپ شده است، جمع‌آوری کند تا یک‌بار دیگر این اشعار بررسی و آثار برتر در قالب یک کتاب با عنوان «مجموعه شعر ادبیات پایداری برای حاج قاسم سلیمانی» گردآوری شود. از این پس نیز تمامی اشعاری که در مورد سردار سلیمانی سروده می‌شود برای چاپ در مجموعه‌های بعدی با رویکردی علمی و ادبی و با دقت نظر تخصصی بررسی و انتخاب خواهد شد تا در این حوزه فقط به رویکرد ذوقی اکتفا نشود. این کنگره به طور کلی ۲۱ برگزیده خواهد داشت و به برگزیدگان در مراسم اختتامیه (آذرماه) جوایزی اهدا خواهد شد.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی بهشتی نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
0
0
لطفا سایت و نحوه ارسال اشعار را مشخص فرمایید
مجید بهاروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
0
خواهشا یه آدرسی بفرمایید که آثار رو بفرسیم اونجا. بنده رفتم تا دبیرخانه تالار وحدت اصلا کسی مطلع نبود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار