کد خبر: 1062587
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
دادگاه دعوای حقوقی خانواده شهدای هسته‌ای علیه امریکا برگزار شد
دادگاه علنی رسیدگی به دعوای حقوقی خانواده شهدای علمی و هسته‌ای ایران علیه دولت امریکا به دلیل حمایت از اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس به ریاست قاضی پیرمردی برگزار شد.

دادگاه علنی رسیدگی به دعوای حقوقی خانواده شهدای علمی و هسته‌ای ایران علیه دولت امریکا به دلیل حمایت از اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس به ریاست قاضی پیرمردی برگزار شد.
به گزارش ایرنا، سلمان پورمریدی، رئیس شعبه ۵۵ بین‌الملل مجتمع شهید بهشتی روز گذشته در جلسه دادگاه علنی رسیدگی به دعوای حقوقی خانواده شهدای علمی و هسته‌ای ایران علیه دولت امریکا به دلیل مساعدت و حمایت از اقدامات تروریستی رژیم اشغالگر قدس گفت: این دادخواست علیه ٣٧ تن از اشخاص حقیقی و حقوقی دولت امریکا مطرح شده که در ترور دانشمندان ما در چند سال اخیر نقش داشته‌اند و خانواده شهدا مطالبه خسارات مادی و معنوی دارند.
قاضی دادگاه ضمن قدردانی از خانواده شهدای هسته‌ای برای طرح دعوا، خاطرنشان کرد: این دادگاه نمی‌تواند ظلمی که در حق خانواده‌های شهدا، مردم ایران و علم روا شده است، جبران کند و در این دادگاه واقعیت‌های حقوقی این رخداد‌های تاریخی برای باقی ماندن در تاریخ مطرح می‌شود. پورمریدی اضافه کرد: بعد از اینکه دادخواست توسط خانواده‌های شهیدان مطرح شد، از طریق دفتر حافظ منافع ما در واشنگتن دو نوبت دادخواست را ابلاغ کردیم، اما نه پاسخی و نه لایحه دفاعیه‌ای برای ما فرستاده نشد، چون پاسخی ندارند که ارائه دهند. وی افزود: این دادگاه با دعاوی متعدد سابقه رسیدگی به اتهامات علیه امریکا دارد. دولت امریکا اموال و دارایی‌های ما را مصادره می‌کند و ما درخصوص افرادی به این موضوعات رسیدگی می‌کنیم که نقش آن‌ها تاکنون مطرح نشده است. رئیس دادگاه خاطرنشان کرد: منظور ما از رژیم صهیونیستی همان امریکا است وگرنه که رژیم صهیونیستی از خود اختیاری ندارد.
پرونده هزار صفحه‌ای شهدای هسته‌ای
پس از آن با دستور قاضی دادگاه، وکیل مدافع خانواده شهدا در جایگاه قرار گرفت. افضلی وکیل خانواده شهدا گفت: ۳۷ شخص حقیقی و حقوقی از جمله باراک اوباما، دونالد ترامپ، وزیر امور خارجه امریکا، مشاور ویژه سیاسی امریکا، آژانس امنیتی امریکا و سایر مقامات ذی‌ربط مسئولیت این اتهام را بر عهده دارند. وکیل خانواده شهدای هسته‌ای اظهارداشت: در سال‌های اخیر و در پی پیشرفت‌های روز افزون علمی، شاهد افزایش اقدامات تروریستی برنامه‌ریزی شده علیه شخصیت‌های برجسته علمی تأثیر گذار هستیم و در واقع ملت ایران در این دوران شاهد ترور فرزندان عزیز ملت خود است. افضلی گفت: با توجه به مندرجات متن دادخواست، قوانین نقض شده، متن قانون جمهوری اسلامی ایران، قانون مسئولیت مدنی و سایر قوانین مرتبط، خواهان رسیدگی به پرونده هستیم. وی ادامه داد: پرونده شهدای هسته‌ای در هزار صفحه تقدیم شده است و جمهوری اسلامی ایران بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم و اتباع خود را در اقدامات تروریستی از دست داده است.
وکیل خانواده شهدای هسته‌ای با اشاره به ترور زنجیره‌ای دانشمندان هسته‌ای ایران توسط رژیم صهیونیستی گفت: دانشمندان شهروندان علمی و غیرسیاسی ایران بودند که با ترور و حذف این عزیزان خسارت عظیمی به عرصه علمی و هسته‌ای کشور وارد شد. وکیل خانواده شهدای هسته‌ای خطاب به قاضی دادگاه گفت: با توجه به رویه و سابقه امریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی رسیدگی به وضعیت خانواده شهدا ناشی از اقدام تروریستی آن‌ها را تقاضا دارم.
علی محمدی متعلق به ایران بود
در ادامه جلسه رسیدگی قاضی پرونده از خانواده شهدا دعوت کرد برای بیان اظهارات خود در جایگاه قرار گیرند. پس از آن همسر شهید علی‌محمدی در جایگاه قرار گرفت و با اشاره به ١٢ سال رنج و آسیبی که پس از ترور شهید علی محمدی متوجه وی و فرزندانش شده است، گفت: هرچه رخدادی بزرگ‌تر باشد، آسیب‌های آن هم بزرگ‌تر و جدی‌تر است. در اینجا از فردی سخن می‌گویم که به گفته مسئولان هنوز جایگزینی برای ایشان نیست؛ شهید علی‌محمدی هم خادم بود هم متخصص، هم عالم بود هم متعهد، باخدا و مهربان بود و من و فرزندانم حامی خود را از دست دادیم. همسر شهید علی‌محمدی افزود: سرمایه زندگی من و فرزندانم شهید علی‌محمدی بود و من و فرزندانم جز او سرمایه‌ای نداشتیم و البته ایشان فقط متعلق به من و فرزندانم نبود بلکه متعلق به ملت ایران بود. وی ضمن تقاضای رسیدگی به اتهامات متهمان این پرونده درخواست اشد مجازات برای آنان را از ریاست دادگاه خواستار شد.
پس از آن، نزهت شبان آزاد، همسر فریدون عباسی در جایگاه قرار گرفت و با اشاره به روز ترور نافرجام فریدون عباسی در آذر ١٣٨٩، اظهارداشت: از سال‌ها قبل از ترور نافرجام با توجه به تلفن‌های مشکوک نگران امنیت و سلامت همسرم بودم و در این سال‌ها حتی شغلم را در نهاد‌های علمی به دور از سیاست انتخاب کردم. شبان آزاد ادامه داد: انتظار نداشتم در کشور خودم اینگونه بی دفاع مورد تهاجم بیگانه قرار بگیرم و تصورم این بود که با ترور شهدای هسته‌ای و علمی مقصران قصد تحقیر من و کشورم را داشتند که بحمدالله موفق نشدند.
وی با اشاره به شهادت شهید فخری‌زاده گفت: آن‌ها با این اقدام نشان دادند که برنامه ریزی طولانی مدت برای تهدید مملکت عزیز ما دارند. شبان آزاد اظهارداشت: به عنوان یک ایرانی مسلمان اخذ غرامت از رژیم غاصب و همکار و حامی وی بابت سلب آسایش حقوق بشری خود و خانواده را خواستارم.
سال ۹۰ آرمیتای جدید متولد شد
سپس آرمیتا رضایی‌نژاد، فرزند شهید داریوش رضایی‌نژاد در جایگاه قرار گرفت و گفت: پدر من در اوج شرایط سخت و جنگ تحصیل کرده بود و در طول دوران تحصیلی همیشه شاگرد اول و ممتاز بود و تنها هدف ایشان پیشرفت کشور بود و مگر حب وطن گناه است؟ وی افزود: این اتفاق وقتی برای من افتاد که تنها چهار سال داشتم و در فکر نشان دادن عروسک تازه‌ام به دوستانم در مهد کودک بودم.
دختر شهید رضایی‌نژاد اضافه کرد: وقتی پدرم را غرق در خون دیدم؛ خانه ما با شش گلوله فرو ریخت. همیشه با خودم می‌گویم تولد من سال ۱۳۸۵ نیست بلکه اول مرداد ۱۳۹۰ است، از آن روز آرمیتای جدید متولد شد. وی ادامه داد: آرمیتا بزرگ شد وقتی مرگ را فهمید و ذات آدم‌ها را شناخت. پدر من به بی رحمانه‌ترین شکل مقابل چشمان من که فقط چهار سال داشتم، کشته شد و دختر بچه چهار ساله چه می‌داند؟ فرزند شهید رضایی نژاد خطاب به قاضی دادگاه گفت: آقای رئیس از شما تقاضا می‌کنم ما را برای دادخواهی یاری کنید. هدف ما برای تظلم‌خواهی این است که کسانی که این کار را انجام دادند از تکرار این اقدامات بپرهیزند.
رئیس دادگاه با قدردانی از خانواده‌های شهدای علمی و هسته‌ای اظهارداشت: قواعد حقوقی باید این مظلومیت را بدانند و امروز دادگاه ما روضه حقوق بود. قاضی پورمریدی افزود: رأی دادگاه در فرصت قانونی صادر خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار