کد خبر: 1062566
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
گزارش «جوان» به بهانه حضور تماشاگران در استادیوم‌های فوتبال از مهرماه
اگر دلتان برای تماشای فوتبال از روی سکو‌های استادیوم تنگ شده، اگر چند ماهی است که با تماشای حضور تماشاگران خارجی در ورزشگاه‌های کیپ تا کیپ پر از تلویزیون حسرت می‌خورید، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران یک خبر خوب برایتان دارد. آنطور که علیرضا زالی خبر داده قرار است اواخر مهر در ورزشگاه‌ها به روی هواداران فوتبال باز شود تا پس از یک سال و نیم بازی‌های لیگ برتر با حضور تماشاگر برگزار شود، البته به شرط‌ها و شروط‌ها!
سعید احمدیان

اگر دلتان برای تماشای فوتبال از روی سکو‌های استادیوم تنگ شده، اگر چند ماهی است که با تماشای حضور تماشاگران خارجی در ورزشگاه‌های کیپ تا کیپ پر از تلویزیون حسرت می‌خورید، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران یک خبر خوب برایتان دارد. آنطور که علیرضا زالی خبر داده قرار است اواخر مهر در ورزشگاه‌ها به روی هواداران فوتبال باز شود تا پس از یک سال و نیم بازی‌های لیگ برتر با حضور تماشاگر برگزار شود، البته به شرط‌ها و شروط‌ها!


اسفند ۹۸ و استادیوم‌هایی که خالی شد
از آخرین روز‌های حضور تماشاگران در ورزشگاه‌های ایران بیش از یک سال و نیم می‌گذرد، اسفند ۹۸ بود که با ورود کرونا به ایران و تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی، ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها هم ممنوع شد. سوم اسفند و تنها چند روز پس از اینکه شیوع کرونا در ایران تأیید شد، سازمان لیگ برتر فوتبال ورود تماشاگران را ممنوع اعلام کرد، اتفاقی که از هفته بیست و یکم لیگ برتر ابلاغ شد تا در اتفاقی که تا چند ماه پیش کمتر کسی آن را پیش‌بینی می‌کرد، در‌های ورزشگاه‌ها به روی تماشاگران بسته شود.
هفته‌های باقی مانده لیگ نوزدهم در حالی در استادیوم‌های خالی برگزار شد که این امیدواری وجود داشت که با کاهش شیوع کرونا در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹، در‌های ورزشگاه‌ها باز شود و این ممنوعیت به پایان برسد. کرونا، اما چموش‌تر از آن بود که خیال رفتن داشته باشد. تابستان هم آمد و خبری از قطع زنجیره این بیماری عجیب و عالم‌گیر نشد تا در لیگ برتر بیستم که ۱۶ آبان گذشته آغاز شد هم خبری از حضور تماشاگران نباشد و تیم‌ها در استادیوم‌های خالی به میدان بروند. البته تصور می‌شد با کشف واکسن در پاییز سال گذشته و انجام واکسیناسیون، در نیم‌فصل دوم در استادیوم‌ها به روی تماشاگران باز شود، به خصوص که از آخر بهار امسال در کشور‌های اروپایی، سکو‌های ورزشگاه‌ها کم‌کم و با حضور افرادی محدود در حال پر شدن بود که اوج آن بازی‌های خرداد و تیر امسال در جریان رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ بود که استادیوم‌های کیپ تا کیپ تماشاگر در خیلی از شهر‌های میزبان این بازی‌ها، حکایت از بازگشت زندگی هواداران فوتبال به روز‌های قبل از کرونا داشت. روز‌هایی که می‌توانستند بدون استرس یک بیماری همه‌گیر، شانه به شانه هم روی سکو‌ها بنشینند و با خیال راحت از تماشای فوتبال لذت ببرند.
این رؤیا، اما با توجه به کندی واکسیناسیون در ایران در اواخر سال گذشته و اوایل امسال نقش بر آب شد و لیگ برتر بیست و یکم هم در حالی روز هشتم مرداد با قهرمانی پرسپولیس بسته شد که شاگردان یحیی گل‌محمدی برای دومین سال متوالی در استادیوم خالی جشن قهرمانی گرفتند. بازی‌های ملی هم از این قاعده مستثنی نبود و در این فاصله تیم ملی در دو بازی دوستانه و رسمی که فروردین و شهریور امسال مقابل سوریه در تهران برگزار کرد، بدون حضور تماشاگران به میدان رفت.


بازی با کره طلسم می‌شکند؟
یک ماه و نیم پس از پایان لیگ بیستم و در روز‌هایی که تا برگزاری فصل جدید یک ماه بیشتر نمانده است با سرعت گرفتن واکسیناسیون در ایران در هفته‌های گذشته، امید‌ها برای بازگشت هواداران به سکو‌ها بیشتر از هر زمانی شده است. شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال دوم شهریور بود که از حضور تماشاگران در بازی‌های ملی از مهر ماه خبر داد و گفت در بازی ۲۰ مهر با کره‌جنوبی در انتخابی جام جهانی تماشاگران حضور خواهند داشت: «احتمالاً بتوانیم به کسانی که واکسن زده‌اند با کارت ویژه اجازه ورود بدهیم.»
پس از صحبت‌های عزیزی‌خادم، امین نوروزی مشاور پزشکی فدراسیون فوتبال هم توضیحات بیشتری درباره حضور تماشاگران در بازی با کره جنوبی داد: «آنچه مسلم است، این امر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، طبق گایدلاین‌های پزشکی دوران کووید برای بازگشت تماشاچیان به ورزشگاه با ظرفیت محدود و با هماهنگی وزارت بهداشت، انجام می‌شود.»


لیگ جدید با تماشاگر چراغش روشن می‌شود
علاوه بر بازی‌های ملی، پنج‌شنبه گذشته فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران هم یک خبر خوب برای هواداران فوتبال برای بازی‌های لیگ داشت و از باز شدن در استادیوم به روی هواداران تا یک ماه آینده خبر داد. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران در گفت‌وگویی با اشاره به شتاب گرفتن واکسیناسیون در ایران گفت: «انتظار می‌رود که با تزریق دوز دوم واکسن کرونا برخی از فعالیت‌های اجتماعی به روال پیشین بازگردد. یکی از این فعالیت‌ها ورود تماشاگران به ورزشگاه‌هاست.»
زالی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی ممکن است در ورزشگاه‌ها به روی هواداران باز شود، گفت: «پیش بینی می‌شود اگر مشکل خاصی پیش نیاید تا اواخر مهرماه وضعیت واکسیناسیون در کشور به‌ویژه تهران به حد قابل قبولی رسیده باشد تا برخی از فعالیت‌های اجتماعی را بتوانیم بازگشایی کنیم.» وی در خصوص شرط ورود به استادیوم‌ها نیز عنوان کرد: «برای کسانی که دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند ممانعتی وجود ندارد.»
۴۸ ساعت پس از وعده رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران، سازمان لیگ برتر فوتبال از حضور تماشاگران در استادیوم استقبال کرد تا همه چیز برای ورود دوباره تماشاگران روی سکو‌ها در حال آماده شدن باشد. سهیل مهدی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال دیروز درباره اظهارنظر رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر احتمال حضور تماشاگرانی که دو دوز واکسن را زده‌اند در ورزشگاه‌ها از اواخر مهر گفته است: «همانگونه که از روز اول به اطلاع هواداران رساندیم تابع تصمیمات مدیریت بهداشت کشور هستیم. این خبر خوب را شنیدیم و امیدواریم اتفاق بیفتد، زیرا واقعاً دلمان برای حضور هواداران در ورزشگاه‌ها تنگ شده و فوتبال بدون آن‌ها لطفی ندارد، اما مکانیزم کار هم مهم است. طبق دستورالعمل احتمال دارد افرادی که دو دوز واکسن تزریق کرده‌اند، بتوانند روی سکو‌ها حضور یابند، اما اینکه کنترل به چه شکلی باید انجام شود هم مهم است.»
مهدی از بلیت‌فروشی الکترونیکی برای تماشاگرانی که واکسن زده‌اند، خبر داده است: «باید حضور هواداران در ورزشگاه را به سمت فروش بلیت الکترونیکی ببریم و نکاتی از این دست باید مورد توجه قرار بگیرد. افراد مرتبط باید درباره این موضوع بررسی‌های لازم را انجام دهند و ما هم مجری اوامر و نظرات هستیم. البته صددرصد از حضور تماشاگران در ورزشگاه استقبال می‌کنیم.»
حالا با توجه به صحبت‌های مطرح شده به نظر می‌رسد روز ۲۰ مهر در بازی ایران و کره جنوبی، تماشاگران فوتبال پس از ۱۹ ماه دوباره پای‌شان به استادیوم باز شود. از ۲۷ مهر و با شروع بیست و یکمین دوره لیگ برتر هم هواداران فوتبال هرچند در ابتدا به صورت محدود، اما می‌توانند از نزدیک مسابقات را تماشا کنند، یک اتفاق خوب برای کسانی که دل‌شان برای تماشای بازی‌ها از روی سکو‌ها تنگ شده بود، کسانی که این هفته‌ها با تماشای بازی‌های خارجی و ورزشگاه‌های پر حسرت خوردند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار