کد خبر: 1062465
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
روز جمعه در پی تأیید عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، علاوه بر چین، هند و پاکستان، رئیس‌جمهور روسیه نیز با اعلام حمایت کامل از عضویت ایران در این سازمان، حضور تهران در جمع دیگر اعضا را عاملی برای افزایش اقتدار شانگ‌های دانست.

روز جمعه در پی تأیید عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، علاوه بر چین، هند و پاکستان، رئیس‌جمهور روسیه نیز با اعلام حمایت کامل از عضویت ایران در این سازمان، حضور تهران در جمع دیگر اعضا را عاملی برای افزایش اقتدار شانگ‌های دانست.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در جریان اجلاس سازمان پیمان همکاری‌های شانگ‌های (SCO) با حضور ۱۲ کشور عضو و ناظر در تاجیکستان اعلام کرد که سند عضویت دائم ایران در این سازمان، به تأیید سران رسید. وی در صفحه توئیتر شخصی‌اش نوشت: «با کمال خرسندی اکنون سند عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگ‌های در شهر دو شنبه با حضور رئیس‌جمهور محترم کشورمان به تأیید سران رسید.»‌وزیر خارجه افزود: «این عضویت راهبردی تأثیر مهمی بر روند همکاری‌های همه‌جانبه ایران در راستای سیاست همسایگی و آسیا محور دارد.» شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز دیروز اعلام کرد که ایران به عنوان عضو دائم سازمان همکاری شانگ‌های پذیرفته می‌شود. به این ترتیب، ایران که تاکنون به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور داشت، در بیست و یکمین نشست، به عضویت دائم درآمد. وانگ‌یی، وزیر امور خارجه چین در دیدار با امیر عبداللهیان از ورود ایران به سازمان همکاری شانگ‌های استقبال کرد و گفت که آماده تقویت همکاری با ایران در امور منطقه‌ای و بین‌المللی است و در اقدام درباره مذاکرات برجام در راستای صحیح برای دستیابی به اجماع در اسرع وقت کمک می‌کند.
مسکو حامی مشارکت ایران است
ولادیمیر پوتین در سخنرانی مجازی در اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در حمایت از عضویت دائم ایران گفت: «ما همیشه از مشارکت تمام عیار ایران در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگ‌های به دلیل اینکه ایران نقش مهمی در منطقه اورآسیا ایفا کرده و مدت زمان طولانی با این سازمان همکاری مثبتی دارد، حمایت می‌کنیم.»‌وی تأکید کرد: «پیوستن ایران بدون شک به افزایش بیشتر اقتدار بین‌المللی سازمان کمک خواهد کرد.» رئیس‌جمهور روسیه همکاری‌های ایران را مثبت و مهم خواند و گفت روسیه حامی مشارکت تمام‌عیار ایران در این سازمان است. پوتین درباره افغانستان هم گفت که باید از ظرفیت‌های سازمان شانگ‌های برای بازسازی افغانستان و مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی در این کشور استفاده شود. همچنین، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند با اشاره به اینکه اعضای جدیدی در حال اضافه شدن به سازمان شانگ‌های هستند، گفت: «از اینکه ایران به عنوان شریک جدید ماست استقبال می‌کنم. ما معتقدیم که کشور‌های محصور در خشکی در آسیای مرکزی می‌توانند از طریق ارتباط با بازار‌های هند منتفع شوند. سرمایه‌گذاری ما در بندر چابهار در ایران و تلاش‌های ما در زمینه کریدور بین‌المللی شمال- جنوب دلیلی بر اراده و تمایل ما در این زمینه است.»‌عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان که کشورش حامی تقویت عضویت ایران است، خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در اجلاس دو شنبه گفت: «مایلم به برادرم جناب رئیسی آغاز روند اعطای عضویت دائم به ایران در سازمان همکاری شانگ‌های را تبریک بگویم.»‌رئیسی نیز ضمن تشکر از اعضای سازمان همکاری شانگ‌های برای عضویت دائمی ایران در این سازمان تصریح کرد: «امیدوارم سازمان شانگ‌های در ادامه مسیر بالنده خود را که موفق شده در مدت کوتاه جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ممتازی را کسب کند، تداوم بخشد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار