کد خبر: 1062317
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
متهم ردیف اول پرونده تعاونی وحدت با سرمایه ۲۶۶ هزار سپرده‌گذار، اقدام به خرید چهار فروند هواپیما، ویلای لوکس و املاک لاکچری در مناطق مرفه‌نشین تهران و مشهد کرد. اکنون شش ماه است که کارشناسان بانک مرکزی مشغول حسابرسی از این تعاونی هستند، اما آنقدر حساب‌ها آشفته است که هنوز کارشناسان نتوانسته‌اند هیچ گزارشی ارائه دهند.
علیرضا سزاوار

متهم ردیف اول پرونده تعاونی وحدت با سرمایه ۲۶۶ هزار سپرده‌گذار، اقدام به خرید چهار فروند هواپیما، ویلای لوکس و املاک لاکچری در مناطق مرفه‌نشین تهران و مشهد کرد. اکنون شش ماه است که کارشناسان بانک مرکزی مشغول حسابرسی از این تعاونی هستند، اما آنقدر حساب‌ها آشفته است که هنوز کارشناسان نتوانسته‌اند هیچ گزارشی ارائه دهند.
سومین جلسه رسیدگی به پرونده تعاونی وحدت روز گذشته به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۴ رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان اقتصادی برگزار شد. سید محمد جعفر طباطبایی، متهم ردیف اول و شش نفر دیگر هم از متهمان اصلی پرونده تعاونی وحدت هستند. اموالی که از متهم در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته هزارو۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد که متأسفانه تا امروز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از خط اعتباری که مربوط به بیت‌المال است، هنوز بازنگشته است.
ویلا‌های کیش برای خودمان بود!
در ابتدای جلسه دادگاه، متهم ردیف اول با اعلام قاضی صلواتی در جایگاه قرار گرفت و درباره نحوه خرید اموال در تعاونی وحدت گفت: این خرید‌ها از سود عملکرد و مازاد منابع بوده‌است بدان معنا که ما از حساب سرمایه‌گذار، پولی برداشت نکردیم و این مبالغ از حساب جاری شرکا بوده که با امضای مدیرعامل صورت گرفته‌است.
سید محمد جعفر طباطبایی با رد اتهام منتسب شده مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی بیان داشت: این اتهام را قبول ندارم. این متهم در ادامه درباره نحوه هزینه‌کرد مبالغی که به حساب وی واریز شده‌بود، توضیحاتی را به دادگاه ارائه و ادعا کرد که این مبالغ، برای خرید سهام هزینه شده‌است.
طباطبایی سپس به ارائه جزئیاتی از نحوه خرید ملک لواسان و خرید چهار هواپیما برای شرکت اترک پرداخت و درباره خرید ویلا‌های کیش هم گفت: پروژه کیش نیز کاملاً شخصی خریداری شده‌است و پول آن هم از حساب جاری شرکا برداشت‌شده و از سود کارکرد مدیران تعاونی بوده‌است.
متهم چنین روزی را پیش‌بینی کرده‌بود
این متهم در پایان دفاعیات خود از قاضی صلواتی درخواست کرد تا در ۱۵ مورد از جمله بررسی کلیه وجوه نقدی، بررسی کد بانکی شعبات و مالکیت ملک اکباتان، کارشناسی صورت گیرد.
در ادامه قاضی صلواتی از نماینده بانک مرکزی درخواست کرد در جایگاه قرار گیرد و توضیحات خود را بیان کند.
نماینده بانک مرکزی هم به جایگاه رفت و گفت: متهم طباطبایی در ابتدا با سوء‌نیت فعالیت کرد؛ یعنی می‌دانست که روزی ممکن است در دادگاه حاضر شود، به همین جهت یک ظاهر قانونی برای اقدامات مجرمانه خود ایجاد کرد تا بتواند خود را از اتهامات مبری کند.
وی ادامه داد: متهم طباطبایی می‌گوید اگر تخلفی صورت گرفته چرا بانک مرکزی جلوی اقدامات ما را نگرفت. در حالی که باید به وی گفت این همه نامه و شکایت از سوی بانک مرکزی صورت گرفت شما به کدام یک اهمیت دادید؟! و چرا هیچ تعاملی با بانک مرکزی انجام ندادید؟
حسابرسان هم سردرگم شده‌اند!
نماینده بانک مرکزی بیان داشت: اگر بانک مرکزی جلوی فعالیت را بگیرد، آقایان می‌گویند بانک مرکزی نمی‌گذارد ما فعالیت کنیم و مقصر بانک مرکزی است، حال که ایشان فعالیت خود را ادامه داده‌است، مدعی شده که چرا از همان ابتدا بانک مرکزی جلوی ما را نگرفت.
وی تأکید کرد: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی، بانک مرکزی درمورد تعاونی‌ها همواره باید بحث ساماندهی را پیش ببرد که در بسیاری موارد در انجام ساماندهی بسیار موفق بوده‌است، مگر در مواردی مانند تعاونی وحدت که مدیر آن نمی‌خواهد این طرح به طور موفق اجرا شود.
نماینده بانک مرکزی گفت: طباطبایی در تاریخ ۲۳ آذر ۹۲ از شرکت بیرون آمد و قبل از آن، کلیه وجوه را به طرق مختلف از شرکت تعاونی خارج کرده و در نهایت یک شرکت فاقد اموال و املاک را به نفر بعدی تحویل می‌دهد. در حالی که وی در قبال این شرکت تجاری مسئولیت دارد.
وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ کارشناسان حسابرسی مشغول فعالیت هستند، اما آنقدر حساب‌ها آشفته است و اطلاعات مالی از بین رفته که هنوز کارشناسان نتوانستند هیچ‌گونه گزارشی ارائه دهند.
اقدامات مجرمانه در زمان همه کاره بودن متهم ردیف اول
گفتنی است در دومین جلسه این پرونده که عصر روز سه‌شنبه برگزار شد، نماینده دادستان خبر داد که محمد جعفر طباطبایی، متهم اصلی این پرونده از بهمن ۹۱ تا دی ۹۲ به عنوان سهامدار صد‌درصدی تعاونی وحدت مشغول به فعالیت بوده‌است و بر اساس بررسی‌ها، اکثر اقدامات مجرمانه در زمان سهامداری صددرصدی وی انجام شده‌است. مسعود شاه محمدی با تشریح مشخصات متهم گفت: سید محمد جعفر طباطبایی متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق حیف و میل اموال عامه مردم و تحصیل مال نامشروع و برداشت غیر قانونی وجوه سپرده‌گذاران به مبلغ ۴ هزار و ۳۷۷ میلیارد و ۶۶۲ میلیون ریال (حدود ۴۳۷ میلیارد تومان) و تصرف عدوانی و انتقال اموال تعاونی به نام خود است.
متهم، هتل میثاق را به نام خود کرد
نماینده دادستان تصریح کرد: برای تعاونی وحدت در شرکت هواپیمایی اترک هیچ‌گونه سهمی در نظر گرفته نمی‌شود. در ادامه طباطبایی اقدام به خرید چهار فروند هواپیما می‌کند و بر اساس اسناد مالی در تعاونی وحدت برخی از مبالغ از سهام تعاونی وحدت در این راستا برداشته شده‌است. بر اساس مدارک حدود ۴۵ میلیارد تومان از وجوه تعاونی جهت خرید هواپیما هزینه گردیده‌است. نماینده دادستان گفت: از دیگر اقدامات مجرمانه متهم طباطبایی تصرف محل هواپیمایی اترک و انتقال اموال محل هواپیمایی به مرتبطین و سپس به خود است. این متهم هتل میثاق مشهد را هم که متعلق به تعاونی وحدت است به نام خود کرده‌است! آنچه مشخص است متهم طباطبایی تا تاریخ ۳۱ تیر ۹۲ مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برداشت غیرقانونی از تعاونی داشته‌است و زمانی که بانک مرکزی متوجه این موضوع می‌شود، خرید و فروش تعاونی را غیرقانونی اعلام می‌کند.
همه ما به خاطر طمع در اینجا هستیم
نماینده دادستان با بیان اینکه متهم طباطبایی مانور‌های متقلبانه مالی داشته‌است، گفت: این متهم املاک لواسان را که متعلق به تعاونی بوده‌است به هشت نفر از مرتبطین خود داده‌است. این متهم اقرار کرده‌است که با بخشی از این پول‌ها یک ویلا در طرقبه، یک ملک در الهیه، یک قطعه زمین در الهیه، پنج قطعه زمین در مشهد (یک ملک در میدان نوغان، یک ملک در سپهرمشهد) و ۴۲ واحد مسکونی خریداری کرده‌است.
در ادامه متهم ردیف اول در جایگاه قرار گرفت و ضمن رد اتهامات وارده، مدعی شد: اگر بانک مرکزی زمانی که ۲۷ شعبه داشتیم، ورود می‌کرد و اعلام می‌کرد کار ما غیرقانونی است، این پرونده وجود نداشت. همه ما به خاطر طمع در اینجا هستیم. ۱۵ میلیارد تومان به من در فاصله دو یا سه مرتبه پرداخت شده‌بود و من با هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع از تعاونی وحدت خارج شدم.
نماینده دادستان هم خطاب به این متهم گفت: این پرونده از سال ۹۲ در خراسان کلید خورده‌است و شما بار‌ها احضار شده‌اید، سپس پرونده‌تان به تهران آمده‌است و شما پرونده را مطالعه کرده‌اید و اتهامات به شما تفهیم شده‌است؛ شما از دیگر متهمان نام بردید. باید تأکید کنم که دادسرا عهد اخوت با هیچ کسی ندارد؛ پرونده‌های دیگر متهمان نیز مفتوح است و به اتهامات آن‌ها نیز رسیدگی خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار