کد خبر: 1062316
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
پیک پنجم کرونا هم از سرمان گذشت؛ اپلیکیشن ماسک در اطلاعیه‌ای اعلام کرده تمامی استان‌های کشور از قله خیز پنجم کرونا عبور کردند و روند بستری در تمامی استان‌های کشور کاهشی شد. با وجود این، اما خطر موج‌های بعدی کرونا به خصوص با شناسایی افراد مبتلا به لامبدا در کشور‌های همسایه‌ای، چون ترکیه و امارات بیخ گوشمان است
زهرا چیذری

پیک پنجم کرونا هم از سرمان گذشت؛ اپلیکیشن ماسک در اطلاعیه‌ای اعلام کرده تمامی استان‌های کشور از قله خیز پنجم کرونا عبور کردند و روند بستری در تمامی استان‌های کشور کاهشی شد. با وجود این، اما خطر موج‌های بعدی کرونا به خصوص با شناسایی افراد مبتلا به لامبدا در کشور‌های همسایه‌ای، چون ترکیه و امارات بیخ گوشمان است. راهکار مواجهه با پیک‌های بعدی هم همان رعایت دستور العمل‌ها و سرعت گرفتن واکسیناسیون است که حالا و با تأمین واکسن مورد نیاز رکورد‌های جدیدی در واکسیناسیون روزانه ثبت شده‌است. با این رکوردشکنی‌ها هم اکنون رتبه دوم واکسیناسیون هفتگی کرونا در جهان را کسب کرده‌ایم. با وجود این وزیر بهداشت وعده داده، این هفته ایران رکورد تزریق هفتگی واکسن کرونا را در جهان خواهد شکست. همچنین قرار است ظرف دو هفته آینده رده سنی ۶ تا ۱۸ سال در کشور واکسینه شوند. آنطور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت خبر می‌دهد، دو واکسن ایرانی نورا و انستیتو پاستور برای کودکان ایمنی‌زایی دارد.
موج پنجم کرونا سر به زیر شده، اما فوتی‌ها همچنان بالاست. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به چهارشنبه، ۱۹ هزار و ۷۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. در همین زمان، ۴۵۲ نفر دیگر بر اثر کرونا جان باختند. همچنین ۷ هزار و ۵۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون، اما می‌توان امیدوار بود موج ششم در صورت وقوع، کنترل شده‌تر پیش برود.
شکستن رکورد تزریق هفتگی واکسن در جهان
بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت از افزایش حجم ورود واکسن در کنار تأمین واکسن‌های داخلی کرونا خبر داد و گفت: «این هفته ایران رکورد تزریق هفتگی واکسن کرونا را در جهان خواهد شکست.»
به گفته آقای وزیر هم اکنون رکورد تزریق هفتگی واکسن در اختیار آلمان با تزریق ۵ میلیون دوز در یک هفته است که این هفته این رکورد را می‌شکنیم. عین‌اللهی با تأکید بر اینکه اگر تولید داخل ما کافی بود واکسن وارد نمی‌کردیم، افزود: «چون شروع کار است و حجم زیادی واکسن احتیاج داریم به طوری که ۶۰ میلیون جمعیت باید واکسینه شوند و اگر ضرب در ۲ شود، ۱۲۰ میلیون دوز و اگر بچه‌ها هم بخواهند واکسینه شوند ۱۴۰ میلیون دوز واکسن احتیاج داریم، بنابراین برای ما زمان خیلی مهم است؛ چراکه اگر امروز واکسن بزنیم بهتر از فردا است.»
وزیر بهداشت با اشاره به تلاش‌ها برای تأمین واکسن کرونای مورد نیاز مردم گفت: «در دولت جدید مجوز تولید داخلی پنج واکسن کرونا سیناژن، رازی، پاستور، فخرا و برکت داده شده است.»
وی با تأکید بر اینکه شبانه روز برای تأمین واکسن کار کردیم، افزود: «مهم‌ترین مسئله که باعث موفقیت شد تلاش‌های شخص رئیس‌جمهور، معاون اول، بانک مرکزی و سایر وزارتخانه‌ها بود و این همکاری و همدلی موجب شد شاهد ورود محموله‌های جدید واکسن به کشور باشیم.»
واردات ۹۰ میلیون دوز واکسن تا پایان مهر ماه
عین‌اللهی با اشاره به صدور مجوز‌های اضطراری برای استفاده از واکسن‌های داخلی کرونا گفت: «در بحث مجوز‌های اضطراری به تولیدات داخلی باید به این مسئله اشاره کرد که تا قبل از دولت جدید تنها «واکسن برکت» مجوز تولید و مصرف داخلی داشت، اما امروز ما شاهد هستیم که پنج مرکز ما از جمله سیناژن، رازی، پاستور، فخرا مجوز تولید داخلی دریافت کردند و همین موضوع باعث می‌شود که کشور‌های دیگر از این فرصت استفاده کنند و بیشتر راغب ورود واکسن به کشور ما باشند.»
وزیر بهداشت درباره آخرین اخبار واردات واکسن به کشور هم اینگونه توضیح داد: «همانطور که قبلاً قول داده شده تا پایان شهریور ۵۰ میلیون دوز وارد می‌شود و در مهر ۴۰ میلیون دوز دیگر وارد می‌کنیم، البته این میزان واردات علاوه بر تولیدات داخلی است و ما سعی می‌کنیم که همه مردم واکسن را دریافت کنند.»
آغاز واکسیناسیون کودکان و نوجوانان طی ۲ هفته آینده
با واکسینه شدن گروه‌های سنی بالاتر شاهد حمله ویروس به گروه‌های سنی جوان‌تر بودیم و حالا نگرانی درباره حمله کرونا به کودکان و نوجوانان جدی‌تر شده‌است، اما آنطور که جعفر صادق تبریزی قائم مقام معاون بهداشت و رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور خبر داده طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته از دو هفته دیگر واکسیناسیون اختصاصی برای رده سنی ۶ تا ۱۸ سال در کشور آغاز می‌شود. بر این اساس نوجوانان، جوانان نیز در رده سنی ۶ تا ۱۸ سال واکسینه می‌شوند که با ورود واکسن ویژه دانش‌آموزان، مدارس کشور نیز از اواخر آبان تا اوایل آذر به‌صورت حضوری بازگشایی می‌شود.
نورا و سینوفارم کارا برای کودکان
علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران هم درباره واکسیناسیون دانش‌آموزان و کودکان گفت: «خبر‌های خوبی که در کشور داریم اول اینکه واکسن تولیدی انستیتو پاستور در فاز سوم بالینی که در هفت استان به جز تهران انجام شد، بخشی از مطالعات در حوزه سنی کودکان انجام گرفت که حاکی از اثربخشی، ایمنی‌زایی، ثبات ایمنی و ایمن بودن برای گروه اطفال بود.»
به گفته وی طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، واکسن نورا هم در فاز‌های مقدماتی مطالعات بالینی حاکی از اثربخشی و ایمنی برای کودکان داشت و از آنجایی دو واکسن نورا و انستیتو پاستور از واکسن‌های جدید هستند، پیش‌بینی می‌شود این دو واکسن را در سبد واکسیناسیون آتی داشته باشیم. زالی با اشاره به صدور مجوز برای ورود به واکسینه کردن گروه‌های سنی کودکان با واکسن‌های مختلفی در دنیا، ادامه داد: «از جمله این واکسن‌ها، واکسن سینوفارم است که در سبد واردات است و در حال حاضر این واکسن در چین وارد فاز چهارم کارآزمایی بالینی شده‌است که اثربخشی و ایمنی آن‌ها برای کودکان و دانش‌آموزان به اثبات رسیده‌است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار