کد خبر: 1062313
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
بانک مسکن پا به پای افزایش قیمت مسکن، تسهیلات خرید مسکن را افزایش می‌دهد، اما قیمت مسکن آنقدر رشد یافته‌است که بسیاری از مردم در بازار اجاره مسکن اسیر شده‌اند، از این‌رو شاید بهتر باشد بانک مسکن به بانک تخصصی اجاره مسکن تبدیل شود، زیرا با وجودی که در روز‌های پایانی تا‌بستان ۱۴۰۰ به سر می‌بریم هنوز بسیاری از اجاره‌نشین‌ها نتوانسته‌اند مسئله اسکان خود را حل کنند.

بانک مسکن پا به پای افزایش قیمت مسکن، تسهیلات خرید مسکن را افزایش می‌دهد، اما قیمت مسکن آنقدر رشد یافته‌است که بسیاری از مردم در بازار اجاره مسکن اسیر شده‌اند، از این‌رو شاید بهتر باشد بانک مسکن به بانک تخصصی اجاره مسکن تبدیل شود، زیرا با وجودی که در روز‌های پایانی تا‌بستان ۱۴۰۰ به سر می‌بریم هنوز بسیاری از اجاره‌نشین‌ها نتوانسته‌اند مسئله اسکان خود را حل کنند.
اخیراً خبری در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که جمعیت اجاره‌نشین‌ها از مالکان در پایتخت ایران یعنی تهران بیشتر است، اگر همین وضعیت در چند شهر بزرگ دیگر کشور نیز برقرار باشد، به این نتیجه می‌رسیم که مدل‌های موجود برای خانه‌دار کردن مردم پاسخگوی نیاز کشور نیست و باید برای حل معضل افزایش قیمت مسکن، رشد اجاره بها و طولانی شدن فاصله دسترسی برخی از دهک‌های درآمدی به خرید مسکن فکر اساسی کرد.
شاید در ابتدای دهه ۹۰ مردم می‌توانستند در مناطق جنوبی تهران با ۵۰ میلیون تومان و اخذ تسهیلات بانکی یک واحد مسکونی تهیه کنند، اما امروز دیگر با این پول‌ها به سختی می‌شود اجاره‌نشینی کرد، این در حالی است که تنها در یک دهه اخیر متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران از محدوده ۲ میلیون تومان به محدوده ۳۰ میلیون تومان رسیده و باید گفت با وجودی که نرخ اجاره نیز رشد شدیدی داشته‌است، اما هنوز گفته می‌شود متناسب با رشد نرخ مسکن افزایش نداشته‌است.
با همین نرخ‌های کنونی مسکن یا اجاره مسکن بسیاری از مردم نه می‌توانند مسکن بخرند و نه می‌توانند مسکن اجاره کنند و در حقیقت یک وضعیت رکودی پیچیده در بازار زمین و ساختمان و اجاره پدید آمده‌است، در همین حال بانک مسکن همچون دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، تلاش می‌کند پا به پای افزایش نرخ مسکن، میزان تسهیلات را نیز افزایش دهد و این جریان تا جایی ادامه یافته‌است که دیگر هر کسی نمی‌تواند حتی از پس پرداخت تسهیلات وام مسکن نیز برآید. در این میان عده‌ای به مزاح می‌گویند‌ای کاش نام بانک مسکن را به بانک اجاره مسکن تغییر می‌دادند تا بتواند کمک حال اجازه‌نشین‌ها باشد به هر روی همانطور که در دولت روحانی بانک مسکن در چندین نوبت تسهیلات مسکن را افزایش داد، در دولت سیزدهم نیز اولین نوبت افزایش میزان تسهیلات مسکن را انجام داد تا ببینیم عملکردش در آینده چگونه خواهد بود.
بانک مرکزی سقف‌های جدید تسهیلات خرید مسکن را به بانک عامل بخش مسکن از محل اوراق تسهیلات را ابلاغ کرد که رقم آن همراه با وام جعاله ۸۰ میلیون تومانی به ۴۷۰ میلیون تومان افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی طی مکاتبه‌ای با بانک عامل بخش مسکن، افزایش سقف‌های تسهیلات ساخت و خرید مسکن، از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را به بانک مذکور ابلاغ کرد.
بانک مرکزی افزایش سقف‌های تسهیلات «ساخت و خرید مسکن» و «جعاله مسکن» از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را به موجب مصوبه یک‌هزار و سیصد و بیستمین جلسه شورای پول و اعتبار مورخ ۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۰، به شرح زیر به بانک تخصصی بخش مسکن ابلاغ کرد:
۱- سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به شرح جدول زیر تعیین شد:
۲- سقف تسهیلات جعاله مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال تعیین شد.
۳- در جهت کمک به بازار ودیعه مسکن، پرداخت حداکثر ۱۰ درصد از اوراق صادره مذکور برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن با سقف‌های ۵۰۰، ۴۰۰ و ۳۰۰ میلیون ریال به ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهر‌ها مجاز است.
۴- بانک مرکزی مجاز است سقف‌های انفرادی و سقف کلی اختصاصی به بازار ودیعه مسکن را متناسب با شرایط اقتصادی تعدیل کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار