کد خبر: 1062172
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
در پی واکنش‌ها به افشای شکنجه ۲ اسیر فلسطینی

انتشار گزارش‌هایی از شکنجه دو اسیر فلسطینی که پس از فرار از زندان جلبوع بازداشت شده‌اند، علاوه بر تهدید به اعتصاب زندانیان و ناآرامی‌هایی در جنین، باعث شد وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز از آمادگی این رژیم برای مقابله با خشم فلسطینیان خبر دهد.
رامی عبده، رئیس دیده‌بان حقوق بشر اروپا-خاورمیانه اعلام کرد که زکریا الزبیدی، فرمانده سابق گردان‌های «شهدا الاقصی» وابسته به جنبش فتح، یکی از شش اسیر فلسطینی گریخته از زندان جلبوع که اخیراً بازداشت شد، به دلیل شکنجه شدید نیرو‌های اشغالگر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان «شعاری تسیدیک» در اراضی اشغالی بستری شده است. منابع فلسطینی هم گزارش‌ها از وخامت حال الزبیدی را تأیید کردند. این در حالی است که سخنگوی این بیمارستان اعلام کرد که این اسیر فلسطینی به این بیمارستان منتقل نشده است. جبریل الزبیدی، برادر این اسیر فلسطینی از فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی خواست به بیمارستان شعاری بروند و از وضعیت جسمانی او اطمینان حاصل کنند. از طرفی دیگر، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اداره زندان‌های اسرائیل گفته که الزبیدی تحت بازجویی سرویس اطلاعات این رژیم است و به بیمارستان منتقل نشده است. شبکه تلویزیونی کان رژیم صهیونیستی هم روز یک شنبه اعلام کرده بود که احتمالاً الزبیدی به بیمارستان رامبام در حیفا منتقل شده است. انتشار این اخبار ضد و نقیض باعث شد فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز بلافاصله با استفاده از هشتگ «زکریا تحت شکنجه است»، به دو زبان عربی و انگلیسی، کمپینی را برای نجات جان وی ایجاد کنند. همچنین، منابع دیگری خبر داده‌اند که حال محمود العارضه دیگر اسیر فلسطینی نیز در پی شکنجه و شوک الکتریکی به‌شدت وخیم است.
آمادگی صهیونیست‌ها برای وخامت اوضاع
عومر بارلو با ابراز نگرانی از احتمال شعله‌ور شدن آتش خشم فلسطینیان در پی تنش آفرینی‌های اخیر، گفت که این رژیم برای هرگونه تقابل در قدس اشغالی، کرانه باختری و غزه آماده می‌شود. بارلو گفت: «نمی‌دانم که آیا در آستانه درگیری جدید هستیم یا نه. ولی قطعاً در برهه بسیار حساسی قرار داریم؛ در کنار همه این‌ها مشکلات‌مان با حماس، حملات اخیر، فرار زندانی‌ها و اینکه هنوز دو نفر از آن‌ها بازداشت نشده‌اند.» این مقام صهیونیست تصریح کرد: «هر حادثه‌ای می‌تواند کل منطقه را شعله‌ور کند، پس ما برای تشدید وخامت اوضاع در اورشلیم (قدس اشغالی)، یهودا و سامریه (کرانه باختری) و غزه آماده می‌شویم». شبکه‌های ۱۲ و ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش دادند که سازمان امنیت داخلی این رژیم (شاباک) با همکاری نیرو‌های پلیس، چند حمله را در قدس اشغالی خنثی کرده است. همچنین در پی نگرانی دستگاه‌های امنیتی از احتمال عملیات‌های بیشتر، حدود ۲ هزار نیروی اضافی پلیس در قدس اشغالی مستقر می‌شوند.
اشغالگران مسئول جان اسرا هستند
مرکز «نادی الاسیر الفلسطینی» شامگاه دو شنبه از کمیته بین‌الملل صلیب سرخ و همه نهاد‌های ذی‌ربط با حقوق بشر خواست برای اطلاع از سرنوشت چهار اسیر به سرعت وارد عمل شوند. در بیانیه این مرکز آمده است: «انتشار اخبار درباره اینکه دو بار زکریا الزبیدی به بیمارستان منتقل شده، نگرانی درباره سرنوشت این اسرا را بیشتر کرده است.» در شهر جنین هم شامگاه شنبه، مردم با ریختن به خیابان‌ها علیه رژیم صهیونیستی شعار سر دادند. نیرو‌های مبارز فلسطینی در جنین هم به حال آماده‌باش درآمده‌اند. شماری از جوانان این شهر هم به سمت پست ایست و بازرسی الجلمه راه افتادند. حسن قنیطه، رئیس اداره امور اسرا و آزادگان فلسطینی نیز در گفتگو با المیادین گفت که اخبار ضد و نقیض اسرائیل درباره اسرای بازداشتی نگرانی‌ها را درباره وضعیت این اسرا بیش‌تر کرده است. او تأکید کرد: «ما رژیم اشغالگر را مسئول جان اسرا می‌دانیم و رفتار‌های آن‌ها عواقب خواهد داشت، زیرا ما مثل سرباز پشت اسرای‌مان ایستاده‌ایم.»‌همچنین، هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطینی، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «در سایه هجمه جنون‌آمیزی که سطوح عالی سیاسی در اسرائیل و اداره زندان‌ها در قبال اسرا در همه مراکز بازداشت آن را هدایت می‌کنند، جنبش اسیر تصمیم گرفت با آغاز اعتصاب غذای باز، از حق و کرامت خود در زندگی و آزادی دفاع کند. این اعتصاب به صورت دسته‌جمعی از جمعه آینده با شعار نبرد دفاع از حق آغاز می‌شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار