کد خبر: 1062152
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
حاشیه‌ای بر حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا
اسـتقلال در شرایطی دوشنبه شب با باخت به الهلال در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان از آسیا کنار رفت که دعوا‌ها و اختلافات داخلی در این تیم نقش زیادی در این شکست داشت.
سعید احمدیان

سرویس ورزشی جوان آنلاین: اسـتقلال در شرایطی دوشنبه شب با باخت به الهلال در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان از آسیا کنار رفت که دعوا‌ها و اختلافات داخلی در این تیم نقش زیادی در این شکست داشت.

از روز خوش استادیوم الجوهره شهر جده تا شب ناخوش ورزشگاه زعبیل دوبی، از مشت‌های شادی تا سر‌های افتاده، از وعده قهرمانی تا حذف زودهنگام، تنها کمتر از شش ماه طول کشید، شش ماهی که انگار برای آبی‌ها شش سال طول کشید، زمانی که آنقدر حاشیه و اتفاق بر سر استقلال آوار شد تا مجیدی و شاگردانش از عملکرد خیره‌کننده‌شان در مرحله گروهی که با صعود از گروه مرگ همراه بود، به روزی برسند که در همان بازی اول‌شان در مرحله حذفی توقف کنند و وعده تکرار قهرمانی بماند برای فصل بعد!
دو روی سکه آبی‌ها در آسیا
ورزشگاه زعبیل دوبی پایان رؤیا‌های استقلال در آسیا بود، آن‌ها خیلی زودتر از آنچه فکرش را می‌کردند، باز هم به در بسته خوردند، از تیمی که پس از صعود از گروه مرگ، مربی و بازیکنانش وعده قهرمانی می‌دادند تا تیمی که نتوانست در مرحله حذفی همان تیم مقتدر مرحله گروهی باشد و دوشنبه شب به الهلال با دو گل ببازد و نتواند بالاتر بیاید.
نمایش استقلال در لیگ قهرمانان دو روی متفاوت داشت با ۱۸۰ درجه اختلاف، تیمی که لیگ قهرمانان را در فصل جدید در گروه مرگ با تیم‌هایی مانند الدحیل قطر، الاهلی عربستان و الشرطه عراق آغاز کرد، اما آن‌ها که در لیگ برتر از کورس قهرمانی عقب مانده بودند در آسیا چهره دیگری داشتند و با سه برد، دو مساوی و یک باخت، با ۱۱ امتیاز به عنوان صدرنشین گروه مرگ راهی یک‌هشتم و جمع ۱۶ تیم نهایی لیگ قهرمانان شدند، یک عملکرد درخشان که سبب شد تا فرهاد مجیدی وعده قهرمانی آسیا را بدهد و بگوید: «ولی چیزی که استقلال و هوادارانش می‌خواهند، این است که ما قهرمان آسیا شویم. من و بازیکنانم خودمان را برای این موضوع آماده کردیم. قطعاً تلاشمان را می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم هواداران استقلال را خوشحال کنیم.»
ضعیف‌هایی که جانشین قوی‌ها شدند
از روزی که مجیدی در جده عربستان که میزبان متمرکز بازی‌های گروه C بود، از قهرمانی گفت تا دوشنبه شب که او در دوبی امارات خودش را مقصر باخت دانست، آبی‌ها روز‌های پرآشوبی را تجربه کردند، اتفاقاتی که سبب شد تا دوشنبه شب در ورزشگاه زعبیل مقابل الهلال و در بازی یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان، ترکش هایش آشکار شود و آبی‌ها با دو گلی که بافتیمبی گومیس و سالم الدوسری در نیمه‌های اول و دوم وارد دروازه سیدحسین حسینی کردند، مقابل شاگردان لئوناردو ژاردیم معروف بازنده از زمین بازی بیرون بیایند تا در همان مرحله یک‌هشتم پرونده‌شان در آسیا بسته شود.
مهم‌ترین نکته‌ای که در باخت استقلال مقابل الهلال به چشم آمد، ضعف مفرط بازیکنان جدید این تیم بود که هیچگاه نتوانستند در حد و اندازه‌های بازیکنان جدا شده، ظاهر شوند تا مجیدی در طول جریان بازی سه بازیکن جدیدی را که به ترکیب اضافه کرده بود پس از بازی ضعیف‌شان از زمین بازی بیرون بکشد. عارف آقاسی، زبیر نیک نفس، جعفر سلمانی و امیرحسین حسین‌زاده، چهار بازیکن جدید استقلال بودند که در بازی مقابل الهلال در ترکیب قرار گرفتند.
با این حال عملکرد آقاسی در خط دفاعی، نیک نفس در پست هافبک دفاعی و جعفر سلمانی در پست وینگر آنقدر ضعیف بود که مجیدی مجبور شد سه بازیکن تازه‌واردش را تعویض کند. حسین‌زاده که در پست مهاجم به میدان رفته بود، تنها بازیکن جدید استقلال بود که با توجه به عملکرد نسبتاً خوبی که داشت تا آخر در زمین بازی ماند.
عملکرد ضعیف خرید‌های جدید آبی‌ها مقابل الهلال، زمینه‌ساز ناهماهنگی استقلال در بازی دوشنبه شب بود، مسئله‌ای که مجیدی هم پس از پایان بازی به آن اشاره کرد وگل دوم الهلال به خوبی پرده از ضعف شدید مدافعان و ناهماهنگی که بین آن‌ها وجود داشت، برداشت. در صحنه گل دوم، اشتباه وریا غفوری و عارف آقاسی در جاگیری و پاس طلایی گومز باعث شد تا الدوساری به راحتی هرچه تمام‌تر در دقیقه ۵۵ گل دوم الهلال را بزند و خیال ژاردیم را تا حد زیادی راحت کند.
مانند گل اول الهلال که باز هم روی اشتباه خط دفاعی آبی‌ها رقم خورد و مردامند مدافع استقلال نتوانست کنترلش را حفظ کند و لیز خورد تا گومیس با یک چیپ دروازه را باز کند.
البته متین کریم‌زاده و امین قاسمی‌نژاد دو خرید دیگر استقلال برای فصل جدید هم که در جریان بازی با الهلال به عنوان یار تعویضی وارد زمین شدند، نمایش راضی‌کننده‌ای نداشتند تا جای خالی مهدی قایدی، مسعود ریگی، دیاباته و فرشید اسماعیلی، بازیکنان شاخصی که از استقلال جدا شده‌اند، بیشتر از همیشه به چشم بیاید.
جنگ داخلی آبی‌ها
استقلال در حالی به الهلال باخت که هم از داخل زمین و هم بیرون زمین لطمه خورد، تیمی که در ماه‌هایی که از آمدن احمد مددی به عنوان مدیرعامل استقلال می‌گذرد، بیشتر از آنکه تمرکزشان روی برتری مقابل رقبا باشد، جنگ و اختلافات داخلی شان بالا گرفته بود. حواشی که باعث شد تا استقلال با شرایطی آشفته آماده رویارویی با الهلال در آسیا شود، به خصوص که در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسید هیچ کدام از ارکان باشگاه استقلال چشم دیدن هم را نداشتند، مانند رابطه احمد مددی و فرهاد مجیدی که در ۱۰ ماه گذشته هیچگاه دوستانه نشد و هیئت مدیره استقلال هم عملاً مقابل مدیرعاملی قرار داشت که حکم او را امضا کرده بود. مصاحبه‌های مجیدی و مددی علیه یکدیگر به خوبی گویای فضای حاکم بر استقلال پیش از بازی دوشنبه شب با الهلال بود.
 نمونه‌ای از صحبت‌های سرمربی و مدیرعامل را علیه هم بخوانید تا متوجه عمق اختلافات داخلی آبی‌ها پیش از رفتن به امارات برای رویارویی با الهلال شوید. جایی که مجیدی می‌گوید: «آیا منتظر هستند تا تیم ببازد؟ اگر با من مشکل دارند، چرا واضح و شفاف نمی‌گویند؟ گناه هواداران در این وسط چیست؟  اینجا نه کسی می‌رود، نه کسی استعفا می‌دهد و نه کسی نگران است.» مددی هم اینطور پاسخش را می‌دهد: «آقای مجیدی توهم توطئه را کنار بگذارد و فکر تیم باشد. با توهین و سفسطه به هیچ تیمی امتیاز نمی‌دهند و ایشان برای توجیه نتایج تیم راه دیگری غیراز توهین و تهمت را برگزیند.» با چنین حجم زیادی از اختلافات داخلی که تمرکز را از دو طرف گرفته بود، برد الهلال حتی فرضش هم محال بود!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار