کد خبر: 1062146
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
قالیباف در جلسه غیرعلنی مجلس مطرح کرد
دو روز بعد از سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نشستی غیرعلنی به بررسی پیامد‌های احتمالی سفر گروسی به ایران و بایسته‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در برابر گزارش‌های احتمالی این نهاد بین‌المللی پرداختند، آن هم در شرایطی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۵ سالی که از جنجال غربی‌ها علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان می‌گذرد، نقش محوری و بی‌مانندی را اجرا کرده است، به گونه‌ای که اصل ارجاع پرونده هسته‌ای کشورمان از شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل و مقدمات صدور شش قطعنامه تحریمی علیه ایران را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با گزارش‌های مغرضانه و یکجانبه خود فراهم کرده است.

سرویس سیاسی جوان آنلاین: دو روز بعد از سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نشستی غیرعلنی به بررسی پیامد‌های احتمالی سفر گروسی به ایران و بایسته‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در برابر گزارش‌های احتمالی این نهاد بین‌المللی پرداختند، آن هم در شرایطی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۵ سالی که از جنجال غربی‌ها علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان می‌گذرد، نقش محوری و بی‌مانندی را اجرا کرده است، به گونه‌ای که اصل ارجاع پرونده هسته‌ای کشورمان از شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل و مقدمات صدور شش قطعنامه تحریمی علیه ایران را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با گزارش‌های مغرضانه و یکجانبه خود فراهم کرده است. بعد از امضا و اجرای برجام نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یمن بازرسی‌ها و نظارت‌های بسیار گسترده و فراخی که از سایت‌ها و مراکز بسیار حساس هسته‌ای و غیرهسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به دست آورده تا حدودی گزارش‌های ضدایرانی خود را تلطیف کرده است.

نگرانی‌های مجلس، تکرار اتهامات گروسی
بعد از اینکه جمهوری اسلامی ایران طی ماه‌های اخیر تصمیم به کاهش سطح برخی تعهدات هسته‌ای خود گرفته است، مدیر کل آژانس انرژی اتمی همانند مقامات کشور‌های غربی به صرافت افتاده است تا جمهوری اسلامی ایران را متقاعد کند همانند گذشته اجازه دسترسی‌های فراگیر را به آژانس بدهد؛ هدفی که با سفر هفته اخیر گروسی به تهران وارد فاز جدیدی شده است و به همین دلیل نمایندگان مجلس روز گذشته طی جلسه غیرعلنی از ضرورت‌های همکار‌های نظام‌مند و ضابطه‌مند با آژانس سخن به میان آوردند، البته برخی منتخبان ملت گلایه‌هایی مبنی بر عدم ارائه گزارش سفر گروسی به تهران توسط رئیس سازمان انرژی اتمی مطرح کردند، به عنوان نمونه احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم در تذکری خطاب به رئیس مجلس گفت: آقای گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوایل هفته به ایران سفر کرد و نمایندگان هیچ اطلاعی از توافقات صورت گرفته ندارند. طبق آیین‌نامه داخلی از هیئت رئیسه تقاضا دارم در جلسه علنی و غیرعلنی روز چهارشنبه، اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی برای ارائه توضیحاتی در خصوص این توافق ایران و آژانس به مجلس دعوت شود تا نمایندگان در جریان جزئیات آن قرار گیرند، البته در ادامه محمدباقر قالیباف تذکر امیرآبادی را خارج از دستور اعلام کرد.
گلایه‌های برخی نمایندگان از عدم گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی به مجلس در حالی است که یک روز پس از سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وی در سخنرانی اخیر خود در نشست شورای حکام، بار دیگر از وجود مواد هسته‌ای در چهار نقطه از ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: هنوز ایران درباره این مواد به پرسش‌های آژانس پاسخ نداده است. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه ادعا‌های گذشته خود درباره مسئله پادمانی ایران را تکرار کرد و گفت: «ما به گفت‌وگوی روشن با دولت جدید ایران نیاز داریم، دولت جدید ایران نظرات محکمی درباره برنامه هسته‌ای تهران دارد. وظیفه من به عنوان دبیرکل آژانس گفتگو با دولت ایران است. مجموعه‌ای از دستگاه‌های نظارتی برنامه هسته‌ای ایران همچنان فعال هستند. به ایرانی‌ها گفتم باید دوربین‌های نظارتی بازرسی بشوند تا از صحت اطلاعات آن‌ها اطمینان حاصل کنیم، با این حال من هیچ وعده‌ای از ایران نگرفته‎ام.»
علت عصبانیت گروسی بعد از سفر به تهران
علت اظهارات ضدایرانی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌توان به راحتی جست‌وجو کرد. بعد از ادعا‌های ضدایرانی مورد اشاره گروسی در نشست شورای حکام، برخی نمایندگان مجلس در جلسه دیروز مجلس تأکید کردند که به گفته رئیس مجلس در مذاکرات با گروسی، فقط کارت‌های حافظه دوربین‌ها عوض و پلمب شده و هیچ اطلاعات جدیدی به آژانس داده نشده است.
احمد علیرضابیگی در گفتگو با مهر گفت: قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه غیرعلنی در خصوص مذاکرات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رئیس این سازمان اعلام کرد «تن‌ها اتفاق رخ داده این است که کارت‌های حافظه دوربین‌ها را عوض کرده‌ایم». به گفته رئیس مجلس «این کارت‌ها پیش از این توسط آژانس پلمب شده بود، کارت‌ها تعویض شد و مجدداً آژانس دستگاه‌ها را پلمب کرد.»
وی افزود: قالیباف تأکید کرد که «کارت‌ها در ایران است، هیچ اطلاعاتی به آژانس داده نشده است.» طبق قانون راهبردی لغو تحریم‌ها، به دلیل اینکه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران لغو نشده است، دولت نمی‌تواند هیچ اطلاعاتی به آژانس بدهد. وی با اشاره به هجمه رسانه‌ای اصلاح‌طلبان مبنی بر توافق ایران و آژانس و زیرپا گذاشتن قانون لغو تحریم‌ها گفت: این هجمه رسانه‌ای پوست خربزه‌ای است که اصلاح‌طلبان زیر پای دولت روحانی می‌گذارند.
دسترسی آژانس به سایت‌های هسته‌ای طبق قانون لغو تحریم‌ها خواهد بود
محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به روی کار آمدن دولت سیزدهم و شکل‌گیری اراده‌ها و تاکتیک‌های جدید «گروسی» برای همکاری توأم با درک و منافع مشترک به ایران سفر کرد.
وی ادامه داد: سفر «گروسی» در راستای تقویت فضای تفاهم و گفتگو بین آژانس و سازمان انرژی اتمی بود و مقرر شد وی سفر دیگری نیز به زودی به ایران داشته باشد.
مشکینی در واکنش به برخی فضاسازی‌ها مبنی بر اینکه بیانیه آژانس و سازمان انرژی اتمی، دور زدن قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بوده است، تصریح کرد: «بیانیه آژانس در راستای دور زدن قانون مجلس نبود، مگر آنکه غربی‌ها استنباط‌های خلق‌الساعه‌ای را مطرح کنند.»
وی با تأکید بر اینکه بیانیه ایران و آژانس طبق قانون اقدام راهبردی تدوین شده است، گفت: «همه دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های هسته‌ای ایران طبق قانون مجلس و پادمان‌ها و پروتکل‌هاست. در بیانیه مشترک نیز این موضوع مورد تأکید قرار گرفته است. طبق بیانیه، اطلاعات ثبت شده در فایل‌ها در ایران می‌ماند. مجلس با دقت بر اجرای قانون اقدام راهبردی نظارت دارد.»
مشکینی با بیان اینکه دولت سیزدهم حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها خواهد کرد، افزود: «هنوز گوشه و کنایه‌های رئیس دولت تدبیر به این قانون را فراموش نکرده‌ایم، دولت دوازدهم نیز موظف به اجرای این قانون بود.»
وی گفت: قانون راه اقدام راهبردی را برای مذاکره فرسایشی، ابزاری و مذاکره برای مذاکره می‌بندد، اما راه مذاکره عزتمندانه را هموار می‌کند.
فقط حافظه دوربین‌های بازرسان عوض می‌شود
فریدون عباسی نیز برگزاری نشست غیرعلنی مجلس را مفید دانست و با اشاره به فضاسازی برخی چهره‌های حاشیه‌ای درباره توافق اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: این‌ها دست و پا زدن‌های برجامیان است، یعنی آن‌هایی که قبلاً از دولت قبل حمایت می‌کردند و مسیر اشتباهی را که آن دولت در تعامل با دنیا طی کرد، تأیید می‌کردند، الان هم دست به کار شدند و هنوز در آن توهمات خودشان به سر می‌برند. وی با بیان اینکه اتفاق خاصی نیفتاده و همان بدی‌های برجام پابرجاست و دولت قبل کشور را دچار مشکل کرده است، اضافه کرد: سنگی به چاه انداختند که حالا حداقل باید این سنگ را از چاه دربیاورند، مسئله همین است. بهتر است آن‌هایی که شیفته برجام هستند دم فرو ببندند و صحبت نکنند و اجازه بدهند و عقلاً کار کنند و کشور را از بحران نجات بدهند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص توافق ایران و آژانس بیان داشت: در توافق اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چیز خاصی وجود ندارد و فقط حافظه دوربین‌ها را عوض می‌کنند و این حافظه هم در ایران باقی می‌ماند و چیزی در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد.
فضاسازی‌های صرفاً حزبی
همانگونه که برخی از نمایندگان مجلس نیز اشاره کردند جریان غرب‌زده برخلاف آنچه طی هشت سال گذشته ابراز می‌کرد، سفر گروسی به تهران و ایجاد توافق احتمالی ایران با وی را برخلاف مصالح ملی می‌داند و اینگونه القا می‌کند که دولت سیزدهم برخلاف آنچه طی ماه‌های گذشته عنوان داشته حاضر به پذیرش شروط طرف غربی برای احیای برجام است. فضاسازی‌های مورد اشاره در حالی است که بین ایران و آژانس بر اساس آنچه مقامات ذی‌صلاح می‌گویند اساساً توافقی صورت نگرفته و مبنای هر گونه توافقی در آینده حفظ منافع و مصالح ایران به صورت تمام و کمال است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار