کد خبر: 1061917
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل ۲.۳ درصد بیشتر از میانگین کشوری است و فرایند واکسیناسیون در این استان با سرعت مطلوب ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار جوان انلاین از اردبیل، دکتر شهرام حبیب‌زاده روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران، میانگین تزریق واکسن در کشور را ۳۵.۴ درصد و در استان اردبیل ۳۷.۷ درصد اعلام کرد و گفت: از ۲۲ بهمن سال گذشته تاکنون ۵۲۸ هزار و ۱۶۴ دُز واکسن کرونا برای گروه‌های هدف در این استان تزریق شده است.

وی افزود: تاکنون ۳۵۳ هزار و ۷۲۶ دُز واکسن نوبت اول و ۱۷۴ هزار و ۴۳۸ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا و افزایش سرعت واکسیناسیون در این استان افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی و شغلی واکسینه شوند.

وی تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

دکتر حبیب‌زاده با اشاره به آغاز عملیات تزریق واکسن برای همه گروه‌های سنی ۱۸ سال و بالاتر در استان اردبیل بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده مراکز واکسیناسیون در استان با ازدحام و شلوغی مواجه شوند.

وی اضافه کرد: بر این اساس، با اتمام واکسیناسیون در مناطق روستایی در هفته آینده، نیروهای شاغل در روستاها در مناطق واکسیناسیون شهری مستقر شده و در مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی به کار گیری خواهند شد و امیدواریم که با این اقدام، شاهد صف و شلوغی در مراکز واکسیناسیون نباشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به افزایش ساعت کاری مراکز واکسیناسیون در این استان و ادامه فعالیت آنها از ساعت هشت صبح الی ۲۱ گفت: افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، بهتر است یک ماه بعد از بهبودی، واکسینه شوند و کسانی که در تماس با فرد مبتلا به کرونا بوده‌اند، برای تزریق واکسن ۲ هفته صبر کنند.

وی تاکید کرد: برنامه کلی کشور در خصوص واکسیناسیون، ارائه خدمات هوشمند و صدور کارت هوشمند برای افراد واکسینه شده است و بر این اساس، کسانی که واکسینه نشوند، از برخی خدمات عمومی در سطح جامعه محروم خواهند شد.

دکتر حبیب‌زاده، واکسیناسیون را راهبرد اصلی پیشگیری از بیماری‌های عفونی به خصوص کرونا عنوان کرد و با اشاره به ساخت واکسن داخلی در ایران اظهار کرد: در حال حاضر برنامه اصلی واکسیناسیون، دو واکسن سینوفارم و برکت است که جزو واکسن‌های کم عارضه به شمار می‌روند.

وی واکسن سینوفارم وارد شده به ایران را از نوع اصلی اعلام کرد و ادامه داد: افرادی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی، داروهای پیوندی و شیمی درمانی دریافت می‌کنند، حتما قبل از تزریق واکسن با پزشک خود مشورت کنند ولی بقیه افراد می‌توانند واکسن‌های موجود کرونا را تزریق کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین گفت: تزریق واکسن آسترازنکا به عنوان دوز دوم بوده و با توجه به عدم ورود نوبت دوم واکسن اسپوتنیک، واکسن آسترازنکا به عنوان دوز دوم این واکسن برای مراجعان در استان تزریق خواهد شد.

وی اضافه کرد: حساسیت به پنی‌سیلین و تخم‌مرغ، منعی برای تزریق واکسن ندارد و استفاده از آسپیرین یا وارفارین قبل از تزریق واکسن جهت پیشگیری از آمبولی، یک مطلب کذب بوده و نادرست است و افرادی که سابقه مصرف این داروها را دارند، حتما مصرف داروهای خود را ادامه دهند.

دکتر حبیب‌زاده تاکید کرد: با توجه به‌ دمای نگهداری و نحوه استفاده، واکسن فایزر یا مدرنا که ممکن است در بازار سیاه وجود داشته باشد، مورد تایید نیست و توصیه به تزریق نمی‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به‌ اتمام دوره ۶ ماهه تزریق واکسن بسیاری از کادر بهداشتی و درمانی، در صورت ورود واکسن فایزر به کشور، به عنوان دوز سوم برای کادر بهداشتی درمانی قابل استفاده است که فعلا برنامه خاصی در این زمینه وجود ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر