کد خبر: 1061854
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
مجید مجیدی:

اول اینکه چندین هزار جشنواره وجود دارد و دوم اینکه باید دید این جشنواره‌ها چقدر اعتبار دارند، چقدر مهمند و چقدر تأثیرگذارند.
به گزارش «جوان» به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر مجید مجیدی، رئیس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر با بیان این مطلب در نخستین نشست از جلسات دیپلماسی و هنر‌ها با محوریت سینمای ایران در عرصه بین‌الملل گفت: راجع به حضور سینمای ایران در خارج از کشور حرف و حدیث‌های بسیاری بوده و است. شاید یکی از دلایلش هم این باشد که به شکلی درست به آن نگاه نشده و اگر هم شده، بیشتر به جنبه‌های سیاسی آن توجه شده است. من ایده‌پردازی فیلم‌هایم را از فضایی که با مخاطبم روبه‌رو می‌شوم، می‌گیرم. خاطرم هست خانم «سوزان سانتاگ» وقتی که فیلم «بچه‌های آسمان» را در جشنواره نیویورک دید، در مقاله‌ای نوشت: «من در برابر این فرهنگ که حاضر نیست، در عینِ نداری، به اندازه حبه‌قندی که متعلق به خودش نیست به حقوق دیگران تعرض کند، سر تعظیم فرود می‌آورم و این چه فرهنگ باشُکوهی است!»
وی به معتبر بودن جشنواره‌ها نیز اشاره کرد و توضیح داد: همه فیلم‌های ما که در جشنواره‌های خارجی اکران می‌شوند قابل دفاع نیستند. اول اینکه چندین هزار جشنواره وجود دارد و دوم اینکه باید دید این جشنواره‌ها چقدر اعتبار دارند، چقدر مهمند و چقدر تأثیرگذارند. این یک بحث است و حضور جهانی یک بحث دیگر. حضور جهانی به این معنی است که یک فیلم با مخاطبانی گوناگون در جهان ارتباط برقرار کند، این حضور صرفاً در جشنواره‌ها نیست، می‌تواند در دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی دیده شود و مؤثر باشد. این بحث خیلی مهم است و به نظر من مدت‌هاست دچار غفلت‌هایی در سیاستگذاری‌های فرهنگی اینچنینی شده‌ایم.
رائد فریدزاده، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این میزگرد گفت: وقتی بخواهیم هنر و سینما را ابزاری برای قدرت نرم بدانیم، در اصل، گرفتار حلقه‌ای از مفاهیم از پیش تعیین‌شده می‌شویم، یعنی هنر ابزاری می‌شود در دست سیاستمداران که نیات سیاسی و دیپلماتیک خود را پیش ببرند. فکر و زبان از یکدیگر تفکیک نمی‌شوند. قبول فکر و اندیشه پشت اتخاذ زبان مرسوم و به‌کارگیری این مفاهیم است. بد نیست اشاره شود به پیش‌داوری و سوءبرداشتی که نزد متولیان امر وجود دارد و این گمان که هر کسی که خارج از مرز‌های ایران فیلمی از ما می‌بیند با سوءنیت به دنبال برجسته‌کردن وجوه منفی است، در نتیجه فیلمساز ایرانی که در آثارش به فقر، معضلات و مشکلات می‌پردازد، قطعاً برای «آنها» فیلم می‌سازد، این موضوع نزد این افراد اصل فرض می‌شود که خطایی بزرگ است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار