کد خبر: 1061830
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
موشهای نروژی شهر نصف جهان را محاصره کردند؛
غلامرضا ساکتی گفت: موش بخشی از اکوسیستم شهری است که نمی‌توان آن‌ها را به صورت کامل نابود کرد و البته نابودی آن‌ها کار صحیحی نیست.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین اصفهان،رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان اظهار داشت : سالانه حدود دو تن سم برای کنترل جمعیت موش‌های شهر خریداری و به صورت یک فعالیت مستمر دائم در شهر اجرا می‌شود، زیرا چنانچه مدتی متوقف شود ممکن است دیگر نتوان از کنترل این حیوانات جلوگیری کرد.

وی با اشاره به روش‌های تدوین شده برای مبارزه با موش‌ها، گفت: این روش‌ها شامل مبارزه فیزیکی از جمله حذف غذا، آب و لانه مبارزه مکانیکی شامل استفاده از تله‌های فلزی همچون استفاده از تله‌های زنده‌گیری و مبارزه بیولوژیکی شامل استفاده از خوراک موش و مبارزه شیمیایی توسط سموم موش ضد انعقادی مثل سموم پفکی و کیکی، واکس بلوک، پلیت و مبارزه تلفیقی است.

ساکتی تاکید کرد: شناسایی محل‌های آلوده، شناسایی لانه و علل ایجاد آن، تهیه نقشه پراکندگی موش در معابر یا خیابان‌ها و جوی‌ها، لانه کوبی و مسدود کردن لانه موش‌ها از جمله اقدامات مهم در زمینه کمک به کنترل جمعیت موش‌ها است.

وی با بیان اینکه شهروندان در صورت مشاهده موش می‌توانند مراتب را از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری اعلام کنند تا کارشناسان این موضوع به مناطق مورد نظر مراجعه و اقدامات لازم را انجام دهند، گفت: برای مبارزه با موش‌ها علاوه بر برنامه‌ریزی، نیرو‌هایی آموزش دیده در مناطق پانزده گانه فعال هستند؛ این افراد نسبت به روش مناسب برای مبارزه با موش‌ها در محلات، مناطق، خیابان‌ها و جوی‌ها آموزش دیده و دستورالعمل دریافت می‌کنند.

ساکتی، معتقد است با افزایش تعداد حیوانات موذی در اصفهان روبرو نیستیم، می‌گوید: در حال حاضر در شهر اصفهان با دو نوع موش قهوه‌ای و موش نروژی روبرو هستیم که بخش عظیمی از جمعیت موش‌های اصفهان را نژاد نروژی تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه  ۱۵ اکیپ در ۱۵ منطقه شهرداری اصفهان فرآیند مبارزه با حیوانات موذی و به ویژه موش‌ها را دنبال می‌کند، اضافه می‌کند:  این اکیپ‌ها حداقل سالی چهار مرحله مبارزه با موش‌ها را با توجه به شرایط مورد نیاز انجام می‌دهند.

رئیس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه برای کنترل افزایش تعداد موش‌ها و دیگر حیوانات موذی در شهر اصفهان روش‌های بیولوژیکی، شیمیایی و مکانیکی را در دستور کار داریم، اظهار می‌کند: این سه مرحله در شهر اصفهان اجرایی و سعی بر آن شده است تا برای از بین بردن موش‌ها از سم کمترین استفاده را داشته باشیم.

وی با اشاره به کم کردن یک هزار و ۳۰۰ کیلوگرم سم از میزان سم مصرفی برای از بین بردن موش‌ها در اصفهان ادامه می‌دهد: همچنین تلاش شده سم‌هایی که برای مقابله با موش استفاده می‌شود بیشترین سازگاری را با محیط زیست داشته باشند.

ساکتی با تاکید بر اینکه چنانچه در ساماندهی موش‌ها کوتاهی شود این موجودات به سرعت تولید مثل کرده و به تعداد آنها افزوده می‌شود،‌ اضافه می‌کند: از این رو ما در سطح شهر اصفهان تمام توان خود را برای حذف سه نیاز اصلی این موجودات یعنی آب، غذا و سرپناه را در دستور کار قرار داده‌ایم و این در حالی است که به افزایش همکاری شهروندان در این زمینه نیازمندیم.

در ادامه عباس حاج رسولیها عضو شورای شهر اصفهان در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: با اشاره به اینکه موش ها به شهر حمله کردند، خاطر نشان کرد: لازم است توجه ویژه‌ای به دفع موجودات موذی در سطح شهر شود.

وی با اشاره به موضوع مالیات ها گفت: هفته گذشته وزیر اقتصاد در اصفهان گفت که در موضوع مالیات اصفهان پایلوت است، اگر قرار است اصفهان پایلوت شود باید برای رفع مشکل بیکاری این شهر که در رأس معضلات است راهکارهایی ارائه شود زیرا بیکاری درشهر زیاد شده و به تبع آن آسیب های اجتماعی افزایش پیدا کرده است.

این عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه رمز موفقیت شورا و شهرداری این است که باهم عمل کنند، ادامه داد: اعضای شورا، شهردار انتخاب را می‌کردند و این شهردار در این دوره چهارساله پاسخگو بود. این بحث که شهردار باید توسط مردم انتخاب شود عملکرد هر دو نهاد را با مشکل مواجه می کند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر