کد خبر: 1061716
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹
هادی محمدی

درحالی که عراق در یک سال و نیم گذشته که کاظمی به قدرت رسیده، ریل‌گذاری‌های ریشه‌ای در ابعاد امنیتی، اقتصادی، انرژی و بازرگانی توصیه شده امریکایی را با جدیت دنبال کرده و کمترین توجه را در اجرایی کردن توافقات با تهران داشته، الکاظمی در آستانه انتخابات پارلمانی یک ماه آینده عراق، وارد تهران می‌شود.
کاظمی حتی یک‌بار برای پرونده شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس که توسط تروریست‌های امریکایی صورت گرفت، تلاشی در مواضع و اقدامات خود ثبت نکرده، امروز برای برجسته کردن خروج تدریجی نظامیان امریکایی از عراق، قصد دارد آن را گزارش کار و عملکرد خود نشان دهد. امریکایی‌ها، در خروج شتابزده از افغانستان، هزاران نظامی خود را به پایگاه عین‌الاسد منتقل کرده‌اند و حالا هم، از همین نظامیان در حال خارج شدن از عراق هستند که ربطی به نظامیان قبلی و مستقر در عراق ندارد. مضافاً اینکه امریکا هزاران افغانی همکار خود را که تعداد قابل‌توجهی حتماً با ماهیت امنیتی و مجری طرح‌های امریکایی هستند، قصد دارد در استان انبار اسکان داده و ظرفیت جدیدی به مجموعه‌های نظامی و امنیتی آموزش دیده و همسو با داعش بیفزاید. این درحالی است که امریکا در استراتژی جدید آرایش منطقه‌ای و پایگاهی، از خود تغییر نشان می‌دهد و ثقل پایگاهی و عملیاتی آن‌ها از برخی کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس به درون منتقل شده است و بالطبع باید در عراق نیز بنا به وعده‌ای که در واشنگتن به کاظمی داده‌اند، نیرو‌های عملیاتی را خارج و در واقع تغییر مأموریت پیدا کنند. فروش این کالا توسط کاظمی در تهران، با استقبال روبه‌رو نمی‌شود و در عراق نیز مقاومت‌های مردمی مصمم به اخراج تمامی مظاهر اشغالگرانه امریکا هستند و مسئله شهادت سردار سلیمانی در اولویت وزارت امور خارجه ایران قرار دارد و با عراق و در قبال امریکا دنبال خواهد شد.
کاظمی برای دور جدید گفتگو بین تهران و ریاض نیز قصد مانور دارد و چند دور گفتگو‌های گذشته، به دلیل دنباله‌روی ریاض از سیاست‌های امریکایی‌ها حاصلی نداشته است. اگرچه ایران، اولویت جدی خود را تعامل با همسایگان قرار داده و از تغییر رویکرد احتمالی ریاض نیز استقبال می‌کند، ولی تلاش ریاض در دور جدید گفتگو با تهران با نشست‌های مذاکراتی ایران و ۱+۴ مرتبط است و بخشی از فضاسازی و مطالبه‌گری‌های تبلیغاتی است که بیشتر حالت سفارشی و چرخ پنجم برای امریکایی‌ها را دارد. نکته دیگر، آنچه در نشست همکاری و مشارکت بغداد شاهد بودیم و به قرارداد‌های امنیتی با سعودی و قرارداد‌های نجومی با فرانسه منجر شد، یک تلاش آشکار برای شکل دادن به یک نظم اقتصادی و تجاری با ماهیت اسرائیلی-امریکایی است که امریکا برای مدیریت نامرئی منطقه‌ای، در غیاب یک حضور فعال و پرتعداد نظامی نیازمند است. این گمانه مطرح است که کاظمی مناسبات اقتصادی بغداد-تهران را تلویحاً به نظم اقتصادی هدایت شده امریکایی- صهیونیستی مرتبط نماید که مقامات تهران نسبت به آن اشراف دارند. نکته مهم‌تر و بسیار موردنظر کاظمی در سفر به تهران که یک ماه قبل از انتخابات در عراق انجام می‌شود، با هدف نوعی کسب تجدید حمایت از استمرار نخست‌وزیری‌اش در عراق است تا در محیط داخلی عراق به‌عنوان یک کارت تبلیغاتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. آنچه قابل توجه است اینکه حتی نخست‌وزیری ایاد علاوی که پس از اشغال عراق توسط امریکا شاهد آن بودیم و دارای ارتباطات استخباراتی با پنتاگون بود، به اندازه کارنامه‌ای که کاظمی برای خود ثبت کرده، با امریکا یی‌ها و پروژه‌های آنان همراهی نداشت و بدیهی است که حتی از سوی حامیان قبلی خود در عراق نیز، شانس استمرار و باقی ماندن در پست نخست‌وزیری را نخواهد داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار